- Podnikam.sk
- Články
- Ochranna podnikania
- Manažment
- Bezpečnostný manažment
- Zneužitie dominantného postavenia – ako sa proti nemu brániť v roku 2025?
Zneužitie dominantného postavenia – ako sa proti nemu brániť v roku 2025?
Dominantné postavenie na určitom trhu môže zvádzať podnikateľov k zneužívaniu svojej silnej pozície. V konečnom dôsledku tým najviac poškodzujú spotrebiteľov. Zneužitie dominantného postavenia sa meria podľa miery škody. Teda na logickom dokazovaní, ako takéto dominantné konanie škodlivo vplýva na samotného spotrebiteľa.
Čo je dominantné postavenie?
Dominantné postavenie na relevantnom trhu má podnikateľ alebo niekoľko podnikateľov, ktorí nie sú vystavení podstatnej súťaži a ktorí sa vzhľadom na svoju ekonomickú silu môžu správať nezávisle.
Protimonopolný úrad SR v záujme ochrany hospodárskej súťaže zasahuje, okrem iného, aj voči podnikateľom, ktorí zneužívajú svoje dominantné postavenie. Zmyslom je zabezpečiť, aby zo strany dominantných podnikov nedochádzalo k zneužívaniu ich silnej trhovej pozície, pričom úrad sa zameriava na také druhy správania, ktoré najviac poškodzujú spotrebiteľov.
Nevyhnutným predpokladom pre postup podľa zákona o ochrane hospodárskej súťaže je preukázanie existencie dominantného postavenia na relevantnom trhu. Pri určovaní dominancie sa vychádza z trhového podielu podnikateľa na relevantnom trhu, jeho vývoja, zohľadňujú sa však aj ďalšie faktory ako štruktúra trhu, bariéry vstupu na trh a vyrovnávacia kúpna sila. Z uvedeného je zrejmé, že určenie dominantného postavenia sa posudzuje od prípadu k prípadu na základe zohľadnenia vyššie uvedených znakov.
Samotné dominantné postavenie nie je zakázané
Dominantné postavenie samo o sebe zakázané nie je. Podnikatelia sa prirodzene snažia trh dobyť. Predovšetkým zvyšovaním efektívnosti, inováciami, zlepšovaním kvality a znižovaním cien. Nesmú ale svoje dominantné postavenie zneužívať, obmedzovať konkurenčný tlak a sťažovať vstup na trh iným.
Najčastejšie spôsoby zneužívania dominantného postavenia
- priame alebo nepriame uplatňovanie neprimeraných cien alebo iných neprimeraných obchodných podmienok,
- obmedzenie výroby, odbytu alebo technického vývoja tovaru na úkor spotrebiteľov,
- uplatňovanie rozdielnych podmienok pri zhodnom alebo pri porovnateľnom plnení voči jednotlivým podnikateľom, ktorými sú alebo môžu byť títo podnikatelia znevýhodňovaní v súťaži, alebo
- viazanie súhlasu s uzavretím zmluvy na podmienku, že druhá zmluvná strana prijme aj ďalšie záväzky, ktoré svojou povahou alebo podľa obchodných zvyklostí nesúvisia s predmetom tejto zmluvy.
Dominant sa môže snažiť vytlačiť svojich konkurentov z trhu aj predátorským správaním.
Po tom čo úrad zadefinuje relevantný trh posúdi, či má dotknutý podnikateľ na ňom dominantné postavenie, keďže zistenie existencie dominancie je základným predpokladom pre posúdenie, či došlo k zneužitiu dominantného postavenia.
Dominancia bola definovaná európskym súťažným právom ako pozícia ekonomickej sily podnikateľa, ktorá mu umožňuje brániť udržiavaniu efektívnej súťaže na relevantnom trhu tým, že sa môže správať v značnom rozsahu nezávisle od svojich konkurentov, zákazníkov a v konečnom dôsledku aj spotrebiteľov. Schopnosť správať sa nezávisle sa pritom odvíja od stupňa súťažných tlakov, ktoré sú na neho vyvíjané. Dominancia je tiež stav, keď súťažné tlaky vyvíjané na podnikateľa nie sú dostatočné a tak môže mať podnikateľ v dominantnom postavení podstatnú trhovú silu počas dlhšej doby. Vo všeobecnosti je dominancia určovaná viacerými faktormi, ktoré posudzované samostatne nemusia byť určujúce.
Dominantné postavenie môže mať podnikateľ v postavení predávajúceho, ale aj na strane kupujúceho. Dominancia môže mať tiež formu kolektívnej dominancie, keď dvaja alebo viacerí podnikatelia na trhu majú spoločne dominantné postavenie.
Ako podať podnet
V prípade podozrenia, že podnikateľ zneužíva svoje dominantné postavenie, možno podať podnet na Protimonopolný úrad SR. Podnet by mal obsahovať označenie podnikateľa/-ľov a popis jeho/ich správania, ktoré podľa Vás predstavuje zneužitie dominantného postavenia. Ak máte dôkazy o takomto konaní, je vhodné ich k podnetu priložiť.
Na uľahčenie podávania podnetu je k dispozícii vzor formulára. Môžete si ho stiahnuť tu:
Váš podnet momentálne môžete Protimonopolnému úradu SR adresovať
- v elektronickej forme
- buď prostredníctvom e-mailu odoslaného na e-mailovú adresu podateľne úradu podatelna@antimon.gov.sk alebo
- prostredníctvom elektronickej služby dostupnej na Ústrednom portáli verejnej správy prostredníctvom odkazu Podávanie žiadostí a podaní v oblasti ochrany hospodárskej súťaže na Protimonopolný úrad Slovenskej republiky,
- poštou na adresu
826 03 Bratislava 29
- osobne do podateľne úradu počas stránkových hodín, t. j.
v pracovných dňoch – pondelok až piatok od 9.00 hod. do 14.00 hod. O prípadných zmenách stránkových hodín Protimonopolný úrad SR informuje aj prostredníctvom sekcie Podateľňa tohto webového sídla.
Priamo na webovom sídle Protimonopolného úradu SR totiž už nie je možné elektronicky vyplniť formulár na podávanie podnetov Protimonopolnému úradu SR na prešetrenie možných porušení zákona o ochrane hospodárskej súťaže a odoslať ho, a to z dôvodu nahradenia elektronickou službou Podávanie žiadostí a podaní v oblasti ochrany hospodárskej súťaže na Protimonopolný úrad Slovenskej republiky.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.