- Podnikam.sk
- Články
- Ako zvládnuť živnostenské skúšky
- Ako začať podnikať
- Ako zvládnuť živnostenskú skúšku: Manažér ďalšieho vzdelávania
Ako zvládnuť živnostenskú skúšku: Manažér ďalšieho vzdelávania
Na prevádzkovanie viazanej živnosti je potrebná odborná spôsobilosť. Podľa živnostenského zákona musí odbornosť overiť inštitúcia s oprávnením. Po úspešnom absolvovaní získa absolvent osvedčenie o úplnej kvalifikácii. Na jeho základe môže požiadať o vydanie živnostenského oprávnenia.
Manažér ďalšieho vzdelávania
Potrebné vedomosti
1. Vzdelávanie v národnom aj medzinárodnom vývoji a dokumenty politiky vzdelávania.
2. Rozvoj ľudských zdrojov a ďalšieho vzdelávania.
3. Koncepcie vzdelávania dospelých.
4. Druhy a štýly vzdelávania dospelých.
5. Špecifiká vzdelávania dospelých.
6. Osobitosti osobnosti školiteľa dospelých a osobnosti účastníka vzdelávania.
7. Zásady práce s tímom lektorov, riadenie tímu, komunikáciu s tímom, tímové role a funkcie.
8. Zásady riešenia problémových situácií.
9. Metódy a spôsoby realizácie analýzy vzdelávacích potrieb cieľových skupín.
10. Zásady tvorby rozpočtu a kalkulácie vzdelávacieho podujatia.
11. Zásady a postupy vyjadrovania spätnej väzby, aktívneho počúvania, verbálnej a neverbálnej komunikácie.
12. Techniky kladenia otázok.
13. Jednotlivé úrovne hodnotenia výsledkov vzdelávania a metódy ich zisťovania.
14. Metódy a techniky sebareflexie.
Potrebné zručnosti
1. Analýza vzdelávacích potrieb účastníkov vzdelávacieho programu a zistenie vstupnej úrovne ich kompetencií.
2. Zostavenie ponuky vzdelávacieho programu na základe obsahu a štruktúry na základe stanovených vzdelávacích cieľov a z nich vyplývajúcich kompetencií.
3. Práca s tímom lektorov, riadenie tímovej práce, riešenie vzniknutých situácií a poskytovanie spätnej väzby.
4. Vyhodnotenie účinnosti vzdelávacieho programu na jednotlivých úrovniach a prijatie vhodných opatrení.
Skúšky
Predmetom a kritériom hodnotenia je miera uplatnenia poznatkov z oblasti teórie vzdelávania dospelých a uplatnenie praktických didaktických, prezentačných aj komunikačných zručností.
Teória
1. Politika vzdelávania v národnom a medzinárodnom vývoji a dokumenty politiky vzdelávania.
2. Problematika rozvoja ľudských zdrojov a ich ďalšieho vzdelávania.
3. Koncepcie vzdelávania dospelých, druhy a štýly vzdelávania dospelých.
4. Špecifiká vzdelávania dospelých.
5. Osobitosti osobnosti školiteľa dospelých a osobnosti účastníka vzdelávania.
6. Zásady práce s tímom lektorov, riadenie tímu, komunikáciu s tímom, tímové role a funkcie.
7. Zásady riešenia vzniknutých problémových situácií.
8. Metódy a spôsoby realizácie analýzy vzdelávacích potrieb príslušných cieľových skupín.
9. Zásady tvorby rozpočtu a kalkulácie vzdelávacieho podujatia.
10. Zásady a postupy vyjadrovania spätnej väzby, aktívneho počúvania, verbálnej a neverbálnej komunikácie.
11. Rôzne techniky kladenia otázok.
12. Jednotlivé úrovne hodnotenia výsledkov vzdelávania a konkrétne metódy ich zisťovania.
13. Metódy a techniky sebareflexie.
14. Problematika emocionálnej inteligencie a empatie.
Prax
1. Analýza vzdelávacích potrieb účastníkov vzdelávacieho programu a zistenie vstupnej úrovne ich kompetencií
– vybrať vhodnú metódu a uskutočniť analýzu vzdelávacích potrieb (ďalej AVP) účastníkov vzdelávacieho programu (praktické uskutočnenie)
– v rámci AVP formulovať otázky účastníkom vzdelávacieho programu, na základe ktorých by bolo možné zistiť vstupnú úroveň ich kompetencií (praktické uskutočnenie)
– v rámci AVP formulovať úlohy účastníkom vzdelávacieho programu, na základe ktorých by bolo možné zistiť vstupnú úroveň ich kompetencií (praktické uskutočnenie).
2. Zostaviť ponuku vzdelávacieho programu na základe obsahu a štruktúry a na základe stanovených vzdelávacích cieľov a z nich vyplývajúcich kompetencií
– zrozumiteľne a v logickej štruktúre formulovať ponuku vzdelávacieho programu, na základe identifikovaného obsahu a štruktúry (písomné formulovanie a ústne obhájenie)
– prehľadne a v logickej štruktúre pripraviť kalkuláciu vzdelávacieho programu (písomné formulovanie a ústne obhájenie).
3. Práca s tímom lektorov, riadenie tímovej práce, riešenie vzniknutých situácií a poskytnutie spätnej väzby
– zrozumiteľne a jednoznačne prezentovať zadanie samostatnej alebo skupinovej práce lektorom (praktické uskutočnenie v modelovej situácii)
– usmerňovať a podporovať prácu jednotlivcov i prácu tímu a primeraným spôsobom komentovať dosiahnuté výsledky (praktické uskutočnenie v modelovej situácii)
– vhodne a účinne reagovať na výkon lektorov a primeraným spôsobom komentovať a hodnotiť ich výkon (praktické uskutočnenie v modelovej situácii)
– vhodne a účinne reagovať na vzniknuté problémy technického aj organizačného charakteru (praktické uskutočnenie v modelovej situácii)
– vyjadrovať sa spisovne, zrozumiteľne artikulovať a hovoriť s primeranou hlasitosťou (praktické uskutočnenie v modelovej situácii)
– vhodným spôsobom použiť prostriedky neverbálnej komunikácie – postoj, gestá, mimika, očný kontakt a úsmev (praktické uskutočnenie v modelovej situácii)
– vhodným spôsobom použiť prostriedky na motiváciu lektorov – presvedčivosť prejavu, uvádzanie príkladov a záujem (praktické uskutočnenie v modelovej situácii).
4. Vyhodnotenie účinnosti vzdelávacieho programu na jednotlivých úrovniach a prijatie vhodných opatrení
– nastaviť kritériá hodnotenia, ktoré zodpovedajú splneniu vzdelávacích cieľov (písomné formulovanie)
– vybrať hodnotiaci nástroj na overenie dosiahnutia cieľov na zvolenej úrovni hodnotenia (písomné formulovanie)
– vysvetliť, akým spôsobom a podľa čoho by sa vyhodnotilo naplnenie vzdelávacích cieľov, potrieb a očakávaní objednávateľa (ústne overenie popísaním spôsobu a postupu)
– vysvetliť, akým spôsobom a podľa čoho by sa uskutočnila spätná väzba objednávateľovi (ústne overenie popísaním spôsobu a postupu)
– vysvetliť, čo by malo obsahovať výstupné hodnotenie a návrh na zlepšenie v nadväznosti na stanovené kritériá hodnotenia (ústne overenie).