- Podnikam.sk
- Články
- Zmluvy
- Právo spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy uzatvorenej na diaľku v roku 2025
Právo spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy uzatvorenej na diaľku v roku 2025
Od 1.7.2024 vstúpila do účinnosti novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorý zrušila zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov upravujúci odstúpenie od zmluvy a ďalšie inštitúty v oblasti spotrebiteľského práva. Zákon priniesol do praxe aj novú terminológiu. Okrem toho priniesol aj novinky v podobe predĺženia lehoty na odstúpenie od zmluvy v špecifikovaných prípadoch. Zmenám súvisiacim s právom spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy podľa novej právnej úpravy sa budeme venovať v tomto článku.
Medzi základnými cieľmi nového zákona č. 108/2024 Zákon o ochrane spotrebiteľa (ďalej len ako „zákon o ochrane spotrebiteľa“) nájdeme snahu o posilnenie dôvery spotrebiteľov pri nákupoch v online prostredí, ako aj snahu o zvýšenie celkovej transparentnosti a zodpovednosti obchodníkov na druhej strane tohto obchodnoprávneho vzťahu. Zákonodarcovia sa týmto krokom snažili modernizovať právne predpisy v oblasti spotrebiteľského práva tak, aby nové ustanovenia reflektovali aktuálne potreby a vyvíjajúce sa trendy na trhu, pričom nová legislatíva má tiež za úlohu zabezpečiť takú úroveň ochrany spotrebiteľov v Slovenskej republika, ako je v ostatných členských krajinách Európskej únie.
Kto je spotrebiteľ a obchodník?
Práva a povinnosti spotrebiteľa však ešte aj v súčasnoti upravujú viaceré právne predpisy, pričom jedným z najvýznamnejších a najkomplexnejších je zákon nový zákon o ochrane spotrebiteľa. V ustanoveniach tohto zákona nájdeme dôležité informácie týkajúce sa vzťahov medzi spotrebiteľom a predávajúcim, ako sú nasledujúce:
- práva a povinnosti spotrebiteľov, obchodníkov a iných osôb pri ponuke, predaji a poskytovaní produktov, pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy a v súvislosti s ňou,
- pôsobnosť orgánov verejnej správy v oblasti ochrany spotrebiteľa a postavenie spotrebiteľských organizácií pri riešení spotrebiteľských sporov,
- výkon dohľadu a cezhraničnú spoluprácu orgánov dohľadu v oblasti ochrany spotrebiteľa,
- konanie o porušení povinnosti a sankcie za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom a právne záväznými aktmi Európskej únie v oblasti ochrany spotrebiteľa alebo ktoré súvisia s ochranou spotrebiteľa.
Upozornenie:
Zákon o ochrane spotrebiteľa sa vzťahuje na predaj a poskytovanie produktov, ak k plneniu dochádza na území Slovenskej republiky alebo ak plnenie súvisí s podnikaním na území Slovenskej republiky.
Zákon o ochrane spotrebiteľa a iné právne predpisy v oblasti spotrebiteľského práva definujú okrem iného aj to, kto je spotrebiteľom a obchodníkom a aké práva a povinnosti majú tieto subjekty v súvislosti s inštitútom odstúpenia od zmluvy uzatvorenej na diaľku.
Spotrebiteľ je fyzická osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy nekoná v rámci predmetu svojej podnikateľskej činnosti, zamestnania alebo povolania. Inak povedané, spotrebiteľom je fyzická osoba, ktorá nakupuje tovar alebo službu a nevykonáva tieto činnosti v rámci svojej podnikateľskej alebo inej pracovnej činnosti. Ide teda o každého občana, ktorý kupuje produkty alebo služby pre svoju vlastnú spotrebu.
Obchodník je osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy koná v rámci predmetu svojej podnikateľskej činnosti alebo povolania (profesie), alebo osoba konajúca v jej mene alebo na jej účet. Tento pojem nahradil pôvodne používaný termín predávajúci používaný v pôvodnom zákone o ochrane spotrebiteľa a pojem dodávateľ používaný pre tie isté osoby v právnej úprave občianskeho zákonníka.
TIP:
Rozdiel medzi spotrebiteľom a iným zákazníkom je dôležité poznať najmä s ohľadom na uplatňovanie práv spotrebiteľa podľa ustanovení vyššie uvedených právnych predpisov. Zákazníci, ktorí nie sú spotrebiteľmi, si totiž nemôžu uplatňovať práva podľa týchto zákonov. V praxi to znamená, že napríklad zákazník nakupujúci na firmu (podnikateľ, živnostník), nie je spotrebiteľom v zmysle vyššie uvedeného a nemá tak nárok na vrátenie tovaru bez udania dôvodu.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Zmluva uzatvorená na diaľku
- Odstúpenie spotrebiteľa od zmluvy uzatvorenej na diaľku
- Uplatnenie práva na odstúpenie od zmluvy
- Povinnosti obchodníka pri odstúpení od zmluvy
- Povinnosti spotrebiteľa pri odstúpení od zmluvy
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.