- Podnikam.sk
- Články
- Manažment
- Personalistika
- Ako môže zamestnávateľ vyriešiť porušenie pracovnej disciplíny v roku 2024?
Ako môže zamestnávateľ vyriešiť porušenie pracovnej disciplíny v roku 2024?
Medzi základné povinnosti každého zamestnanca vyplývajúce mu z pracovného pomeru patrí aj povinnosť vykonávať svoju prácu podľa pokynov zamestnávateľa, osobne, v súlade s ustanoveniami pracovnej zmluvy a v určenom pracovnom čase, pričom je povinný dodržiavať pracovnú disciplínu. V prípade, ak dôjde k porušeniu pracovnej disciplíny, má zamestnávateľ k dispozícii viacero možností, ako riešiť vzniknutú situáciu. V aktuálnom článku si priblížime možnosti, ktoré môže zamestnávateľ využiť pri porušení pracovnej disciplíny zamestnancom.
Zákon ustanovuje, že pracovný pomer vzniká dňom, ktorý bol dohodnutý medzi zamestnancom a zamestnávateľom ako deň nástupu do práce. Od tohto dňa je zamestnávateľ povinný prideľovať zamestnancovi prácu podľa dohodnutého obsahu pracovnej zmluvy, platiť mu mzdu za vykonanú prácu, utvárať vhodné podmienky na plnenie pracovných úloh a dodržiavať ostatné pracovné podmienky ustanovené príslušnými právnymi predpismi, pracovnou zmluvou, prípadne kolektívnou zmluvou, ak bola vyhotovená.
Na druhej strane povinnostiam zamestnávateľa vždy zodpovedajú určité povinnosti zamestnanca. Medzi takéto povinnosti zaraďuje zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len ako „zákonník práce“) nasledovné povinnosti.
Zamestnanec je povinný najmä:
- pracovať zodpovedne a riadne, plniť pokyny nadriadených vydané v súlade s právnymi predpismi,
- byť na pracovisku vždy na začiatku pracovného času, využívať pracovný čas na prácu a odchádzať z neho až po skončení pracovného času,
- dodržiavať právne predpisy a ostatné predpisy vzťahujúce sa na prácu ním vykonávanú, ak bol s nimi riadne oboznámený,
- v období, v ktorom má podľa osobitného predpisu nárok na náhradu príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti, je povinný dodržiavať liečebný režim určený ošetrujúcim lekárom,
- hospodáriť riadne s prostriedkami, ktoré mu zveril zamestnávateľ a chrániť jeho majetok pred poškodením, stratou, zničením a zneužitím a nekonať v rozpore s oprávnenými záujmami zamestnávateľa,
- zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel pri výkone zamestnania a ktoré v záujme zamestnávateľa nemožno oznamovať iným osobám. Zachovávať povinnosť mlčanlivosti sa však nevzťahuje na oznámenie kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti,
- písomne oznamovať zamestnávateľovi bez zbytočného odkladu všetky zmeny, ktoré sa týkajú pracovného pomeru a súvisia s jeho osobou, najmä zmenu jeho mena, priezviska, trvalého pobytu alebo prechodného pobytu, adresy na doručovanie písomností, zdravotnej poisťovne, a ak sa so súhlasom zamestnanca poukazuje výplata na účet v banke alebo v pobočke zahraničnej banky, tak aj zmenu bankového spojenia.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Základné povinnosti vedúcich zamestnancov
- Dôsledky porušenia pracovnej disciplíny
- Krátenie dovolenky
- Krátenie variabilnej zložky mzdy
- Neposkytnutie alebo krátenie zamestnaneckých výhod
- Skončenie pracovného pomeru výpoveďou
- Okamžité skončenie pracovného pomeru
Medzi základné povinnosti vedúcich zamestnancov patria najmä nasledovné:
- riadiť a kontrolovať prácu zamestnancov,
- utvárať priaznivé pracovné podmienky a zaisťovať bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci,
- zabezpečovať odmeňovanie zamestnancov podľa všeobecne záväzných právnych predpisov, kolektívnych zmlúv a pracovných zmlúv a dodržiavať zásadu poskytovania rovnakej mzdy za rovnakú prácu alebo za prácu rovnakej hodnoty podľa § 119a, zákonníka práce,
- utvárať priaznivé podmienky na zvyšovanie odbornej úrovne zamestnancov a na uspokojovanie ich sociálnych potrieb,
- zabezpečovať, aby nedochádzalo k porušovaniu pracovnej disciplíny,
- zabezpečovať prijatie včasných a účinných opatrení na ochranu majetku zamestnávateľa.
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.