- Podnikam.sk
- Články
- Financovanie
- Ako investovať
- Ako sa zmení kolektívne investovanie na Slovensku od 26. 6. 2021?
Ako sa zmení kolektívne investovanie na Slovensku od 26. 6. 2021?
Kolektívne investovanie
Vymedzenie základných pojmov
Fondy a ich členenie
Podielové fondy
Správcovská spoločnosť je povinná do desiatich dní od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia podľa odseku 3 uverejniť toto rozhodnutie, predajný prospekt a kľúčové informácie pre investorov strešného podielového fondu alebo podfondu strešného podielového fondu, ktorý vznikol premenou, a podľa postupu určeného v jeho štatúte na oboznamovanie podielnikov so zmenami tohto štatútu a predajného prospektu informovať podielnikov. To neplatí, ak ide o premenu špeciálneho fondu kvalifikovaných investorov na strešný podielový fond, ktorý bude špeciálnym fondom kvalifikovaných investorov alebo o premenu špeciálneho fondu kvalifikovaných investorov na podfond strešného fondu, ktorý bude špeciálnym fondom kvalifikovaných investorov.
Spoločný prevádzkový poriadok
Vydávanie a vyplácanie cenných papierov fondov
Vzhľadom na poznatky z praxe, kedy bol pri niektorých typoch fondov problém s určením rozhodného dňa, sa pripúšťa určenie rozhodného dňa priamo v štatúte fondu, v nadväznosti na typ fondu.
- štandardnom fonde musí byť rozhodujúci deň na určenie hodnoty podielu určený na deň, ktorý je skorší ako deň, ktorý nasleduje po treťom pracovnom dni od doručenia žiadosti o vydanie podielového listu a uhradenia aktuálnej ceny podielového listu,
- verejnom špeciálnom fonde musí byť rozhodujúci deň určený na deň, ktorý je skorší ako deň, ktorý nasleduje po mesiaci od doručenia žiadosti o vydanie podielového listu a uhradenia aktuálnej ceny podielového listu,
- verejnom špeciálnom fonde nehnuteľností musí byť rozhodujúci deň určený na deň, ktorý je skorší ako deň, ktorý nasleduje po treťom mesiaci od doručenia žiadosti o vydanie podielového listu a uhradenia aktuálnej ceny podielového listu,
- špeciálnom fonde kvalifikovaných investorov musí byť rozhodujúci deň určený na deň, ktorý je skorší ako deň, ktorý nasleduje po dvanástom mesiaci od doručenia žiadosti o vydanie podielového listu a uhradenia aktuálnej ceny podielového listu.
Žiadosť o vydanie podielových listov musí byť v písomnej forme, ak štatút neurčuje inak. Správcovská spoločnosť môže najdlhšie tri mesiace odo dňa začatia vydávania podielových listov určovať aktuálnu cenu podielového listu ako súčin počtu podielov vyznačených na podielovom liste a počiatočnej hodnoty podielu.
Spresňuje sa postup pri vyplácaní podielových listov. S ohľadom na ochranu podielnikov sa ustanovuje, že podielový list sa vyplatí z majetku v otvorenom fonde za aktuálnu cenu platnú pre deň doručenia žiadosti o vyplatenie podielového listu.
Pozastavenie vydávania, vyplácania a odkupovania cenných papierov fondov
Správcovská spoločnosť je počas pozastavenia vyplácania podielových listov podľa odseku 1 povinná aspoň raz za sedem kalendárnych dní informovať Národnú banku Slovenska o opatreniach prijatých na obnovenie vyplácania podielových listov. To neplatí pri pozastavení vyplácania podielových listov verejného špeciálneho fondu nehnuteľností, kedy je správcovská spoločnosť spravujúca tento fond povinná informovať Národnú banku Slovenska o opatreniach prijatých na obnovenie vyplácania podielových listov aspoň raz za 14 kalendárnych dní, ak Národná banka Slovenska neurčí inú lehotu. Účel notifikačnej povinnosti voči Národnej banke Slovenska môže byť naplnený len v prípade aktuálnych informácií. Pri špeciálnom fonde nehnuteľností je s ohľadom na skladbu portfólia dôvodný predpoklad, že požadované informácie sa nebudú meniť v zákonom požadovaných lehotách. Umožňuje sa tak Národnej banke Slovenska určiť fondu aj dlhšiu lehotu na splnenie povinnosti, čo umožní zohľadnenie prípadnej špecifickej situácie fondu.
Uzavretý fond
Zrušenie podielového fondu
K zrušeniu podfondu strešného podielového fondu dôjde len ak povolenie na vytvorenie a spravovanie strešného podielového fondu zaniklo alebo zápis v zozname podľa § 137 bol zrušený vrátane zániku povolenia alebo zrušenia zápisu v zozname podľa § 137 z dôvodu uplynutia doby, na ktorú bol strešný podielový fond vytvorený.
Povolenie na vytváranie a spravovanie alternatívnych investičných fondov a zahraničných alternatívnych investičných fondov
Registrácia správcov
Vedenie účtovníctva
Základné imanie a primeranosť vlastných zdrojov správcovskej spoločnosti
Zverenie činnosti a funkcií pri správe fondov
Vykonávanie činnosti správcovskou spoločnosťou s povolením podľa § 28 v inom členskom štáte prostredníctvom zriadenia pobočky
- Ak by v dôsledku plánovanej zmeny podľa odseku 7 správcovská spoločnosť prestala spĺňať podmienky podľa tohto zákona, Národná banka Slovenska do pätnástich pracovných dní od doručenia všetkých informácií uvedených v odseku 7 oznámi správcovskej spoločnosti, že takúto zmenu nesmie vykonať, pričom Národná banka Slovenska informuje o takejto skutočnosti príslušný orgán dohľadu hostiteľského členského štátu správcovskej spoločnosti.
- Ak sa zmena uvedená v odseku 7 vykoná po zaslaní informácií v súlade s odsekom 10, a ak v dôsledku tejto zmeny správcovská spoločnosť prestala spĺňať podmienky podľa tohto zákona, Národná banka Slovenska prijme všetky primerané opatrenia v súlade s § 195, 202 a 207 a bez zbytočného odkladu informuje o prijatých opatreniach príslušný orgán dohľadu hostiteľského členského štátu správcovskej spoločnosti.
Vytváranie a spravovanie európskych alternatívnych investičných fondov správcovskou spoločnosťou
Zrušenie samosprávneho investičného fondu likvidáciou
Upravuje sa zrušenie samosprávneho investičného fondu likvidáciou, aj s ohľadom na zrušenie zápisu v zozname dohliadaných subjektov. K zrušeniu samosprávneho investičného fondu likvidáciou môže dôjsť na základe rozhodnutia Národnej banky Slovenska o odobratí povolenia na vytvorenie samosprávneho investičného fondu alebo rozhodnutia Národnej banky Slovenska o zrušení zápisu samosprávneho investičného fondu v zozname podľa § 137, na základe predchádzajúceho súhlasu podľa
Depozitárska úschova
požiadavku na vysporiadanie transakcie prostredníctvom dočasného vloženia odplaty do notárskej úschovy. V aplikačnej praxi sa uplatňoval nejednotný názor, či je možné vysporiadať transakciu aj cez notársku úschovu, a to vzhľadom na doterajšiu zákonnú požiadavku na vedenie peňažných prostriedkov len na účte vedenom v mene fondu, správcovskej spoločnosti alebo depozitára konajúceho v mene fondu. V prípade notárskej úschovy sú totiž peňažné prostriedky dočasne vedené na účte vedenom v mene notára. Za účelom reflektovania požiadaviek, ktoré vzišli v aplikačnej praxi, sa zavádza možnosť vysporiadania odplaty za nadobudnutie aktív do majetku vo fonde alebo do majetku v podfonde aj prostredníctvom vloženia odplaty do notárskej úschovy súhlasom depozitára fondu.
Vytvorenie štandardného fondu
Zloženie majetku vo verejných špeciálnych fondoch
Umožňuje sa použitie majetku vo verejnom špeciálnom fonde nehnuteľností na splatenie príspevku do kapitálových fondov realitnej spoločnosti, avšak len v prípade, ak je verejný špeciálny fond jediným akcionárom realitnej spoločnosti, a to z dôvodu pravidiel pre rozpúšťanie kapitálových fondov, ktoré pripúštajú rozpúšťanie kapitálových fondov okrem pomerného spôsobu aj rozpúšťanie kapitálových fondov na základe dohody, čo nie je žiadúce.
Nadobúdanie a predaj nehnuteľností
Ruší sa doterajšie obmedzenie o tom, že do majetku verejného špeciálneho fondu nehnuteľností nemožno nadobudnúť nehnuteľnosti od osôb zo skupiny s úzkymi väzbami, ku ktorej patrí akcionár s kvalifikovanou účasťou na správcovskej spoločnosti. Obmedzenie podľa doterajšej právnej úpravy v podobe nemožnosti nadobudnutia nehnuteľností do majetku verejného špeciálneho fondu nehnuteľností od osôb zo skupiny s úzkymi väzbami, ku ktorej patrí akcionár s kvalifikovanou účasťou na správcovskej spoločnosti, sa nejaví ako účelné a odôvodnené, keďže obmedzenie obdobného charakteru nie je stanovené pri nadobúdaní majetkových účastí v realitných spoločnostiach do majetku verejného špeciálneho fondu nehnuteľností.
Majetkové účasti v realitných spoločnostiach možno do majetku verejného špeciálneho fondu nehnuteľností nadobudnúť od akýchkoľvek osôb. Cieľ doterajšej právnej úpravy, sledujúci transparentné a rentabilné nadobudnutie nehnuteľností do majetku verejného špeciálneho fondu nehnuteľností, je dosiahnutý už tým, že na každé nadobudnutie nehnuteľností do majetku verejného špeciálneho fondu sa vyžaduje súhlas depozitára, ako aj tým, že bez ohľadu na typ transakcie a na osobu predávajúceho (prevodcu) musí správcovská spoločnosť konať podľa zásad poctivého obchodného styku, s odbornou starostlivosťou a v záujme podielnikov. Na posilnenie transparentnosti transakcie s osobami zo skupiny s úzkymi väzbami, ku ktorej patrí akcionár s kvalifikovanou účasťou na správcovskej spoločnosti, sa zavádza požiadavka na dve nezávislé ocenenia nehnuteľností.
Za účelom ochrany podielnikov sa doplnila požiadavka na vypracovanie dvoch znaleckých posudkov, pričom cena nehnuteľnosti sa pri jej nadobudnutí do majetku vo verejnom špeciálnom fonde investícií určí podľa znaleckého posudku stanovujúceho nižšiu hodnotu nehnuteľnosti.
Realitná spoločnosť
Zavádza sa možnosť účasti realitnej spoločnosti v inej realitnej spoločnosti za predpokladu, že aspoň jedna z týchto spoločností je zahraničnou obchodnou spoločnosťou. Táto zmena reflektuje zosúladenie pôsobenia tuzemských fondov a zahraničných investičných fondov, ktoré môžu maťmajetkové účasti v zahraničných realitných spoločnostiach, pričom iné národné právne úpravy nemusia obsahovať reštrikcie vo vzťahu k účasti týchto realitných spoločností v iných spoločnostiach. Zároveň sa umožňuje pôsobenie tuzemských investičných fondov v zahraničí aj prostredníctvom dcérskej spoločnosti tuzemskej realitnej spoločnosti, pričom daňové povinnosti ostanú zachované voči Slovenskej republike, čo je prínosné z pohľadu ekonomiky daňových povinností nielen pre daňovníka, ale najmä pre štát ako príjemcu dane. Absencia výnimky by tiež znamenala rozpor s princípom harmonizácie pri cezhraničnej distribúcii investičných fondov v podobe neprimeraného daňového zvýhodnenia pre investičné fondy so sídlom v inom členskom štáte, ktoré by neboli na rozdiel od cezhraničného poskytovateľa zaťažené zrážkovou daňou.
Pravidlá obmedzenia a rozloženia rizika pre verejný špeciálny fond nehnuteľností
Úvery a pôžičky
Špeciálne fondy kvalifikovaných investorov
Notifikačný postup
Povinnosti správcovskej spoločnosti pri distribúcii cenných papierov štandardného fondu na území hostiteľského členského štátu
- spracovávanie pokynov na vydávanie, vyplatenie a odkúpenie cenných papierov štandardného fondu a vykonávanie iných platieb v prospech investorov štandardného fondu v súlade s podmienkami ustanovenými v kľúčových informáciách pre investorov, predajnom prospekte, ročnej správe a polročnej správe,
- poskytovanie informácií o tom, ako možno zadať pokyny uvedené v písmene a) a ako sa vyplácajú výnosy z vyplatenia alebo odkúpenia cenných papierov štandardného fondu,
- uľahčenie prístupu k informáciám, postupom a mechanizmom vybavovania sťažností investorov týkajúcich sa uplatňovania práv investorov vyplývajúcich z investície do štandardného fondu, ktorý sa má distribuovať v hostiteľskom členskom štáte štandardného fondu,
- sprístupnenie informácií a dokumentov podľa § 152 a § 161 ods. 1 za podmienok ustanovených v tomto paragrafe, a to na účely kontroly a získania kópií týchto dokumentov,
- poskytovanie informácií v súvislosti so zabezpečovaním činností podľa písmen a) až d) na trvanlivom médiu a
- vykonávanie činnosti kontaktného miesta pre komunikáciu s príslušnými orgánmi dohľadu hostiteľského členského štátu štandardného fondu.
- v úradnom jazyku alebo v jednom z úradných jazykov hostiteľského členského štátu, v ktorom sa cenné papiere štandardného fondu distribuujú, alebo v jazyku schválenom príslušným orgánom dohľadu tohto hostiteľského členského štátu,
- samostatne, alebo prostredníctvom tretej osoby, na ktorú sa vzťahuje dohľad a právne predpisy, ktoré upravujú činnosti, ktoré sa majú vykonávať, alebo obidvoma spôsobmi.
- bola predložená paušálna ponuka na vyplatenie alebo odkúpenie cenných papierov investorov v tomto členskom štáte bez akýchkoľvek poplatkov alebo zrážok, ktorá je sprístupnená verejnosti počas najmenej 30 pracovných dní a je priamo alebo prostredníctvom oprávnených osôb adresovaná jednotlivo všetkým investorom v tomto členskom štáte, ktorých totožnosť je známa,
- bol zverejnený úmysel správcovskej spoločnosti štandardného fondu ukončiť distribúciu takýchto cenných papierov v tomto členskom štáte prostredníctvom prostriedkov zverejnenia vrátane elektronických prostriedkov, ktoré sa bežne používajú pri distribúcii štandardných fondov a ktoré sú vhodné pre typického investora štandardného fondu,
- boli ukončené alebo zmenené všetky zmluvy s účinnosťou odo dňa odvolania oznámenia podľa § 139 ods. 1 s osobami oprávnenými na distribúciu štandardného fondu v danom členskom štáte s cieľom zabrániť akejkoľvek novej alebo ďalšej priamej ponuke alebo nepriamej ponuke alebo umiestňovaniu cenných papierov štandardného fondu.
Informácie podľa odseku 1 písm. a) a b) musia zrozumiteľným spôsobom popisovať dôsledky pre investorov, ak neprijmú ponuku na vyplatenie alebo odkúpenie cenných papierov štandardného fondu.
Informácie uvedené v odseku 1 písm. a) a b) sa poskytujú v úradnom jazyku alebo v jednom z úradných jazykov hostiteľského členského štátu, v ktorom sa cenné papiere štandardného fondu distribuujú, alebo v jazyku schválenom príslušným orgánom dohľadu tohto hostiteľského členského štátu. Odo dňa odvolania oznámenia podľa § 139 ods. 1 správcovská spoločnosť ukončí predkladanie nových alebo ďalších priamych ponúk alebo nepriamych ponúk alebo umiestňovanie cenných papierov štandardného fondu, ktoré boli predmetom odvolania oznámenia podľa odseku 1 v tomto členskom štáte.
Povinnosti európskeho štandardného fondu pri distribúcii jeho cenných papierov na území Slovenskej republiky
Distribúcia cenných papierov
Správcovi alternatívneho investičného fondu, ktorý začal uvádzať na trh na základe oznámenia príslušnému regulačnému orgánu, sa umožňuje, aby mohol odvolať toto oznámenie, v dôsledku čoho mu zanikajú povinnosti vyplývajúce z uvádzanie fondu na určitom trhu a distribúcie takéhoto fondu v hostiteľskej krajine. Ustanovuje sa povinnosť správcovi AIF zverejniť svoj úmysel ukončiť aktivity spojené s uvádzaním fondu na trh, čím správcovi AIF zaniká právo na predkladanie priamych čin nepriamych ponúk na kúpu alebo umiestnenie daného fondu. Zverejnením úmyslu ukončiť aktivity spojené s uvádzaním fondu na trh zároveň zanikajú akékoľvek zmluvné dojednania o distribúcii daného fondu s tretími stranami (finančnými sprostredkovateľmi, viazanými agentami, a i.). Paušálna ponuka sa predkladá bez akýchkoľvek poplatkov alebo zrážok, tým nie sú dotknuté ustanovenia daňových predpisov o zrážkovej dani; pod pojmom zrážka sa na účely tohto odseku nemyslí zrážková daň, ale akákoľvek osobitná zrážka z obnosu finančných prostriedkov, ktorý má byť vyplatený investorovi v tomto prípade.