Aké zmeny nastanú v inšpekcii práce od 1. 1. 2023?
Parlament schválil novelu zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce. Od 1. 1. 2023 by sa zefektívni činnosť inšpektorátov práce, a to najmä tým, že sa namiesto funkcie „hlavný inšpektor práce“ zavedie manažérska funkcia „riaditeľ inšpektorátu práce“ bez povinnosti mať odbornú spôsobilosť inšpektora práce, ale so zachovaním povinnosti päťročnej odbornej praxe v oblasti BOZP, alebo pracovného práva, alebo inšpekcie práce. Výber vhodných kandidátov sa tak bude zameriavať na ich manažérske schopnosti.
Ďalej sa dopĺňajú obsahové náležitosti protokolu o výsledku inšpekcie práce o poučenie o možnosti podať správnu žalobu voči protokolu. Zároveň sa precizujú niektoré ustanovenia zákona a ustanovuje sa moment zistenia porušenia zákazu nelegálneho zamestnávania.
Novela zákona nadobúda účinnosť 1. 1. 2023.
Národný inšpektorát práce
Vychádzajúc z aplikačnej praxe orgánov verejnej moci sa ukázala potreba zadefinovania momentu zistenia porušenia zákazu nelegálneho zamestnávania, ktorým sa rozumie deň ukončenia výkonu inšpekcie práce. Zároveň sa upravuje aj moment zápisu do centrálne verejne prístupného zoznamu fyzických a právnických osôb, u ktorých bolo zistené porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania a to tak, že po novom sa bude údaj o dátume zistenia porušenia u týchto subjektov zapisovať do zoznamu bezodkladne po ukončení výkonu inšpekcie práce, tzn., hneď, ako je to technický možné, a údaj o právoplatnom postihu sa bude zapisovať bezodkladne po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia, tiež hneď, ako to bude technicky možné.
Inšpektorát práce
Vypúšťa sa podmienka odbornej spôsobilosti hlavného inšpektora práce a odbornej praxe, a za týmto účelom sa mení aj úprava pomenovania vedúceho zamestnanca inšpektorátu práce z „hlavný inšpektor práce“ na „riaditeľ“. Namiesto funkcie „hlavný inšpektor práce“ sa zavedie manažérska funkcia „riaditeľ inšpektorátu práce“ bez povinnosti mať odbornú spôsobilosť inšpektora práce, ale so zachovaním povinnosti päťročnej odbornej praxe v oblasti BOZP, inšpekcie práce alebo pracovného práva, nakoľko pozícia vedúceho zamestnanca inšpektorátu práce si vyžaduje nielen odborné, ale predovšetkým dobré manažérske zručnosti.
Protokol a záznam o výsledku inšpekcie práce
Z dôvodu lepšej prehľadnosti sa obsahové náležitosti protokolu o výsledku inšpekcie práce po novom rozčleňujú do písmen a) až o). Zároveň sa pod písmenom l) upravuje nová obsahová náležitosť protokolu, a to poučenie o možnosti podať správnu žalobu voči protokolu v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 162/2015 Z. z. Správneho súdneho poriadku, ak protokolom sú alebo môžu byť priamo dotknuté práva, právom chránené záujmy alebo povinnosti kontrolovaného zamestnávateľa alebo kontrolovanej fyzickej osoby, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom.
V aplikačnej praxi totiž dochádza k situáciám, kedy medzi prerokovaním protokolu a samotným začatím správneho konania o uložení pokuty je niekoľkomesačný rozdiel a zamestnávatelia si až neskoro uvedomia možnosť podať správnu žalobu voči protokolu o výsledku inšpekcie práce. Doplnením poučenia ako ďalšej podstatnej náležitosti protokolu bude mať kontrolovaný subjekt vedomosť o tomto oprávnení, tzn., že môže podať správnu žalobu a ďalšie využitie resp. nevyužitie tejto možnosti tak bude už plne v jeho dispozičnej sfére.
Protokol obsahuje
- označenie inšpektorátu práce,
- meno a priezvisko inšpektora práce, ktorý vykonal inšpekciu práce,
- označenie kontrolovaného zamestnávateľa alebo kontrolovanej fyzickej osoby, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom,
- miesto a čas vykonania inšpekcie práce,
- predmet inšpekcie práce,
- zistené porušenia predpisov a záväzkov vyplývajúcich z kolektívnych zmlúv,
- podpis a vyjadrenie zamestnávateľa alebo ním povereného zamestnanca, alebo fyzickej osoby, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom, k zisteným porušeniam predpisov a záväzkov vyplývajúcich z kolektívnych zmlúv a k ďalším skutočnostiam uvedeným v protokole,
- stanovisko inšpektora práce k vyjadreniu podľa písmena g),
- vyjadrenie právnickej osoby alebo fyzickej osoby ku skutočnostiam uvedeným v protokole, ktoré sa jej týkajú, ak ide o vyšetrovanie udalosti uvedenej v 7 ods. 3 písm. b),
- v prípade zistenia porušenia zákazu nelegálnej práce alebo nelegálneho zamestnávania dohodnutú mzdu a dobu trvania nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, ak boli preukázané,
- navrhnuté opatrenia a uložené povinnosti podľa odseku 2,
- poučenie o možnosti podať správnu žalobu podľa Správneho súdneho poriadku, ak protokolom sú alebo môžu byť priamo dotknuté práva, právom chránené záujmy alebo povinnosti kontrolovaného zamestnávateľa alebo kontrolovanej fyzickej osoby, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom,
- dátum vypracovania protokolu,
- dátum prerokovania protokolu,
- podpis inšpektora práce a odtlačok pečiatky.
Upravuje sa tiež proces vyhotovenia dodatku k protokolu o výsledku inšpekcie práce.
Ustanovuje sa, že výkon inšpekcie práce sa považuje za ukončený prerokovaním protokolu o výsledku inšpekcie práce a zároveň sa precizujú všetky možné situácie, ktorými sa protokol o výsledku inšpekcie práce považuje za prerokovaný.
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2023
Hlavný inšpektor práce vymenovaný pred 1. januárom 2023 je riaditeľ inšpektorátu práce.