Dopravcovia nesúhlasia ani s prípadným zavedením mýta na cestách II. a III. triedy, a to bez ohľadu na výsledok monitoringu pohybu nákladných vozidiel.
Zmeny v mýtnom systéme od začiatku tohto roka zvýšili náklady dopravy na mýtnych poplatkoch oproti minulému roku v priemere o 40 %. Tvrdí to prezídium Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia. Zníženie sadzieb pre ekologické vozidlá a zľavový systém podľa dopravcov znamená iba minimálnu kompenzáciu zvýšených nákladov. „Nesúhlasíme so spoplatnením všetkých intravilánov ciest I. triedy v celkovej dĺžke 1 000 kilometrov, nakoľko pri rokovaniach s ministerstvom dopravy bolo deklarované spoplatnenie intravilánov – okruhov veľkých miest,“ protestovalo v piatok vedenie ČESMAD-u.
Dopravcovia nesúhlasia ani s prípadným zavedením mýta na cestách II. a III. triedy, a to bez ohľadu na výsledok monitoringu pohybu nákladných vozidiel. Na krajských cestách je zatiaľ mýto s nulovou sadzbou, ale automobily aj na nich musia mať palubnú jednotku. Po vyhodnotení monitoringu by sa totiž mýto malo platiť na najviac využívaných úsekoch regionálnych ciest. ČESMAD tvrdí, že mýto na cestách II. a III. triedy ohrozuje lokálnu dopravu, neúmerne zvyšuje náklady všetkých podnikateľov, nielen dopravcov, ktorí využívajú vozidlá s hmotnosťou nad 3,5 tony. „Zavedenie mýta na týchto cestách neobmedzí dopravu, pretože tranzitná doprava je už dopravnými značkami a zákonom zakázaná,“ dodal ČESMAD.
Vybrať sa má až o takmer 30 miliónov eur viac
Náklady na zmeny v mýtnom systéme, ktoré platia od 1. januára 2014, dosahujú podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. spolu okolo 17 mil. eur. Štát okrem obmedzenia obchádzania spoplatnených úsekov ciest očakáva aj zvýšenie výberu mýta zhruba o 15 až 18 % ročne. Výber mýta vlani presiahol 159 mil. eur. Predpokladané zvýšenie výberu by tak mohlo predstavovať ročne takmer 24 mil. až 29 mil. eur.
Zmeny v mýtnom systéme sú podľa rezortu dopravy výsledkom takmer rok trvajúcich rokovaní s predstaviteľmi samospráv a združení autodopravcov. Najvyššie sadzby mýta majú najťažšie a najmenej ekologické nákladné vozidlá. Najmenej platia najekologickejšie vozidlá. Rozdiely v sadzbách mýta sa pohybujú v desiatkach percent. „V polovici októbra bolo v systéme evidovaných takmer 78-tisíc vozidiel, na ktoré sa vzťahovala preregistrácia. Väčšina z ich prevádzkovateľov tak aj urobila,“ informoval v stredu rezortný štátny tajomník Viktor Stromček. Podľa neho sa má preregistrovať ešte 24 tis. vozidiel, pričom denne sa ich preregistruje asi štyristo.
Pokuty už sú prísnejšie
Platenie mýta sa rozšírilo o šesť úsekov ciest I. triedy a prejazdy intravilánov miest a obcí na cestách I. triedy. Zvýšil sa počet úsekov ciest II. triedy so zákazom tranzitnej nákladnej dopravy a na cestách III. triedy bol zavedený plošný zákaz tranzitnej nákladnej dopravy s výnimkou obsluhy územia. Autodopravcovia musia mať zapnutú mýtnu jednotku aj na cestách nižších kategórií. Štát a samosprávy tak majú lepší prehľad o intenzitách nákladnej dopravy na týchto komunikáciách, čo môže byť podkladom na plánovanie kvalitnej dopravnej infraštruktúry v budúcnosti.
Opätovne sa sprísnil aj systém pokút, ich zníženie v roku 2011 totiž viedlo k zvýšeniu počtu priestupkov. Najčastejšími porušovateľmi predpisov sú zahraniční autodopravcovia, slovenskí kamionisti sa vlani na počte priestupkov podieľali necelými 25 percentami. „Všetky tieto naše kroky majú vrátiť kamióny na tie cesty, na ktoré patria. Chceme ochrániť ľudí pred nadmernou záťažou spôsobenou nákladnou dopravou a zároveň získať presné údaje o pohybe kamiónov, aby sme celý systém mohli priebežne zlepšovať,“ uviedol Stromček. Ako dodal, pri rokovaniach so samosprávnymi krajmi a autodopravcami našli kompromisné riešenie, ktoré je podľa neho v prospech autodopravcov, ako aj obyvateľov žijúcich pri cestách.