Slovenská obchodná inšpekcia varuje pred troma spoločnosťami, ktoré organizujú prezentačné akcie.
Ako agentúru SITA informovala Petra Blehová z komunikačného odboru Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI), v poslednom období zaznamenali zvýšený počet podnetov na spoločnosti, ktoré ponúkajú spotrebiteľom možnosť zúčastniť sa na prezentačných akciách.
Zmluvy neumožňujú odstúpenie v zákonom stanovej lehote
Keďže cieľovou skupinou je obzvlášť zraniteľná skupina spotrebiteľov vzhľadom na ich vek, SOI upozorňuje na praktiky niekoľkých spoločností. Podľa Blehovej na jednu spoločnosť eviduje SOI 14 podnetov. Všetky sa týkajú neumožnenia odstúpenia od zmluvy v zákonnom stanovenej lehote. V prípade druhej spoločnosti má SOI 28 podnetov „na neumožnenie odstúpenia od zmluvy v zákonom stanovej lehote, na nekvalitné výrobky a návody na použitie a nekorektné jednanie pri podpisovaní zmluvy“.
Klamanie spotrebiteľa
Najviac – 52 podnetov dostala SOI na spoločnosť, v prípade ktorej spotrebitelia poukazujú na obchádzanie zákona o podomovom a zásielkovom predaji z dôvodu, že „to takto nebolo dohodnuté v zmluve“ a na klamanie spotrebiteľa, lebo výrobky, ktoré spotrebiteľ dostal, nezodpovedali kvalite predvádzaným výrobkom. Sú rovnako aj na nedodanie záručných listov, nekorektné jednanie pri podpisovaní kúpnej zmluvy, nátlakové správanie sa a v neposlednom rade poukazujú na problémy s odstúpením aj od úverových zmlúv.
Firmy na predvolania nereagujú
„Spoločnosti boli opakovane predvolané na príslušný inšpektorát SOI. Predvolania boli riadne doručené. Spoločnosti na predvolanie nereagovali, resp. sa ospravedlnili, že konateľ spoločnosti je dlhodobo mimo územia SR,“ informovala ďalej Petra Blehová zo SOI. Slovenská obchodná inšpekcia upozorňuje, že podľa zákona o spotrebiteľských úveroch má spotrebiteľ právo odstúpiť od zmluvy bez udania dôvodu do 14 kalendárnych dní.
„Uplatnením tohto práva zaniká od počiatku aj každá viazaná spotrebiteľská zmluva o kúpe tovaru alebo poskytnutí služby, a to aj v prípade, ak tovar nevykazuje žiadne známky nedostatkov,“ zdôrazňuje SOI. Pripomína, že spotrebitelia by nemali podpisovať žiadne dodatočné prehlásenia.
Pozor na podpis
SOI sa totiž stretáva s prípadmi, kedy sa predávajúci snažia obísť zákon o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji (108/2000) tým, že zástupca spoločnosti požiada spotrebiteľa o podpis dodatočného prehlásenia, že sám spotrebiteľ si dohodol návštevu zástupcu firmy a pozval ho k sebe domov za účelom dohodnutia objednávky na prezentácii.
„Tým sa spotrebiteľ automaticky dobrovoľne vzdáva svojho práva na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu do siedmich pracovných dní v zmysle zákona č. 108/2000. Je potrebné dodať, že spotrebiteľ si takýto spôsob vôbec neuvedomí a prehlásenie pod nátlakom podpíše,“ dodáva sa v tlačovej správa SOI.
Podrobnosti o práci Slovenskej obchodnej inšpekcie možno nájsť na jej webstránke –
http://www.soi.sk.