Poslancom opozičného KDH sa v parlamente nepodarilo zmeniť spôsob zdaňovania nepeňažných výhier. Poslanci NR SR totiž v utorňajšom hlasovaní nepodporili v prvom čítaní návrh novely zákona o dani z príjmov, v rámci ktorej chceli poslanci KDH preniesť daňovú povinnosť z nepeňažnej výhry z výhercu na prevádzkovateľa alebo organizátora hry, súťaže alebo žrebovania.
Podľa predkladateľov novely, Pavla Abrhana, Pavla Hrušovského, Moniky Gibalovej a Martina Fronca, mali byť nepeňažné výhry alebo ceny zdaňované zrážkovou daňou.
Viacmiestne autá pre rodiny lacnejšie nebudú
Rovnako zákonodarcovia nepodporili ani návrh poslanca OĽaNO Richarda Vašečku, ktorý chcel zmeniť zákon o správnych poplatkoch. Vašečka v novele navrhol zadefinovať výnimku z platenia vyšších správnych poplatkov za prvý zápis do evidencie pre držiteľov motorového vozidla kategórie M1 s najmenej šiestimi miestami na sedenie, ak je výkon motora do 110 kilowattov. „Navrhovaná zmena odráža snahu o sprístupnenie kúpy vybranej kategórie vozidiel pre viacčlenné rodiny s deťmi, ktoré predmetné vozidlá potrebujú ako nevyhnutnú súčasť pre svoj plnohodnotný život,“ odôvodňoval svoj návrh Vašečka.
Podľa Vašečku tieto registračné poplatky pri nových autách netvoria až takú vysokú položku, ale pri ojazdených dovezených zo zahraničia, ktoré sa prvýkrát prihlasujú na Slovensku, to môže tvoriť päť až desať percent z ceny auta, čo by kupujúci mohli radšej využiť na réžiu auta. „Ak sa poplatky neznížia, ľudia si budú vyberať autá so slabším motorom, čo môže v prípade ťažkého, plne naloženého auta, spôsobovať problémy v bezpečnosti premávky,“ upozornil Vašečka s tým, že s takýmto autom sa ťažko predbieha a ohrozuje sa rodina i ďalší účastníci cestnej premávky. „Teda nižšie poplatky by prispeli aj k bezpečnosti,“ vysvetľoval. Vyčíslené straty z jeho návrhu podľa Vašečku nemuseli byť reálne, pretože keď sa budú ľuďom zdať poplatky privysoké, také auto si nekúpia a radšej budú voziť štyri deti v päťmiestnom aute.
Dnes je výška správneho poplatku za prvý zápis motorového vozidla pre šesť a viac osôb, ak je výkon motora do 110 kW, od 167 eur do 397 eur. Prijatím tohto návrhu zákona by sa znížila a zjednotila výška správneho poplatku u tejto kategórie vozidiel na 33 eur. Podľa posledných dostupných údajov z Ministerstva financií Slovenskej republiky bolo v roku 2010 novo registrovaných takmer osemtisíc vozidiel kategórie M1 do 110 kW s najmenej šiestimi miestami na sedenie. „Svojím návrhom som chcel zmierniť negatívny dopad na veľké rodiny. Tieto vozidlá totiž využívajú najmä rodiny s viacerými deťmi. Nie sú znakom luxusu a majetku, ale potrebným prostriedkom bezpečnej dopravy,“ reagoval Vašečka s tým, že pri takýchto autách pre ich veľkosť a hmotnosť sú dnes bežné motory s výkonom okolo 90 či 100 kW.