Je umením vybrať tie správne, aby si človek ušetril čas, energiu a dokázal vybrať toho najlepšieho.
V prvom rade zohľadňujte tie kľúčové kritériá a požiadavky, ktoré ste na vybranú pozíciu zadali.
Pri výbere sú dôležité aj referencie a ocenenia
Najskôr vytrieďte nevhodné životopisy, ktoré sa nehodia ani na obsadzovanú pozíciu a ani na iné pozície do vašej firmy. Druhú „kôpku“ venujte perspektívnym, ale momentálne menej vhodným kandidátom. V prvej kôpke by sa mali ocitnúť kandidáti, o ktorých už budete uvažovať.
Tých, ktorí najviac spĺňajú vaše požiadavky a kritériá, pozvite si ich na pohovor čo najskôr (najlepšie do týždňa), aby ich nestiahla konkurencia. U špecialistov si treba počínať obzvlášť pohotovo. Napriek vyššej nezamestnanosti sa často stáva, že firmy dlho hľadajú vhodného uchádzača. Personalisti zodpovední za výber vám povedia, že napríklad dobrá asistentka manažéra sa hľadá niekedy ťažšie ako samotný generálny riaditeľ.
Vytvorte si databázu
Kandidátov, ktorých ste vyčlenili do prvej kôpky, si starostlivo odložte do databázy uchádzačov o zamestnanie. Vyžiadajte si k tomu súhlas a určite s nimi komunikujte aspoň telefonicky, aby vnímali váš seriózny záujem a vy ste sa prezentovali ako spoľahlivá firma. Nie raz sa stane, že konkurencia „zavetrí“ vášho šikovného novoprijatého zamestnanca a ešte v skúšobnej dobe ho stiahne k sebe. Prípadne kandidát, ktorý si hľadal prácu a bol na viacerých pohovoroch, v poslednej chvíli dostane pre neho zaujímavejšiu, či lukratívnejšiu ponuku a vy by ste sa bez „záloh“ ocitli na začiatku výberového procesu.
Čo si ešte všímať v životopisoch
Všímajte si, ako často kandidát menil prácu. Treba samozrejme zohľadniť, v akom sektore a na akej pozícii pracoval a či zmena znamenala profesijný postup. U obchodníkov či prepážkových zamestnancov je častejšia zmena pochopiteľná pre tlak, ktorí musia vo svojej práci znášať. Tieto údaje vám budú slúžiť na prípravu otázok na kandidáta pri pohovore a opatrnejší prístup.
Štýl sebaprezentácie
Zamerajte sa aj na spôsob, akým si dotyčný pripravil materiál o sebe, či pripojil motivačný list a či spôsob sebaprezentácie je na profesionálnejšej úrovni. Akú fotografiu zaslal ku životopisu a ako sa na nej tvári, či zvolil vhodné oblečenie. Už z týchto prvých informácií viete získať prvé podnety o povahových a osobnostných črtách kandidáta.
Úplne nevhodnou je napríklad fotografia kandidátky, ktorá stojí pod palmami v plavkách takmer nahá Podobne je to s farebne prečačkaným životopisom, pretože životopis potom vyzerá ako cirkusové šapitó a prílišná pestrosť tak skôr odradí.
Dôležité sú referencie
Neprehliadnite ani položku referencie alebo koníčky. Dnes by už „profesionálny“ kandidát mal byť schopný uviesť aspoň jedného človeka, u ktorého si viete overiť referencie. Je dobré si overovať informácie o kandidátovi, najmä ak uvažujete, že ho prijmete do zamestnania na kľúčovú pozíciu. Položku záujmy a koníčky kandidáti často podcenia a „nahlásia“ na seba niekedy viac akoby chceli. T vám môže pomôcť dotvoriť si obraz o osobnosti žiadateľa. Na pohovore je dobré si informácie dodatočne overiť a doplniť.
Zavážia aj ocenenia a certifikáty
Ak máte záujem o profesionála, ktorý neustále pracuje na svojom rozvoji a odbornom prístupe k svojím povinnostiam, a vyzná sa vo svojej práci, preštudujte si informácie týkajúce sa vzdelania, ďalších absolvovaných školení, získaných certifikátov a pod.
Všímajte si, či má kandidát uvedené ocenenia alebo úspechy napríklad za najlepšieho obchodníka, zamestnanca, splnenie plánov, či objemov obchodu. Takéhoto kandidáta je dobré si pozvať, aj keď nemusí celkom spĺňať vaše súčasné požiadavky. Možno sa ho rozhodnete prijať na inú pozíciu alebo neskôr, keď prípadne prehodnotíte kritériá. Zamestnancov, ktorí majú chuť a ochotu byť úspešnými, treba „vyvážiť“ zlatom, lebo práve oni pri správnom podchytení a vedení pomáhajú firme stať sa úspešnou.