Ako informoval generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve dopravy Jiří Kubáček, očakáva nárast osobnej železničnej dopravy počas tohto roka, po tom, „ako si cestujúci zvyknú na nový grafikon“.
Grafikon platí od 9. decembra 2012 do 14. decembra 2013 a podľa Kubáčka zaviedol „pravidelné spojenia a ľahko zapamätateľný čas odchodov vlakov.“
Noví súkromní dopravcovia pribudnú najskôr o rok
Ministerstvo dopravy po nedávnych zmenách v osobnej vlakovej doprave tvrdí, že neobmedzuje ani nelikviduje železničnú dopravu. „Za rok prejdú vlaky rovnaký počet kilometrov ako pred rokom. Čo sa týka počtu vlakov, tak ich v novom grafikone jazdí denne v priemere o sto viac, ako v pôvodnom grafikone. To, čo sme urobili, je práve krok k jej záchrane,“ uviedol pre agentúru SITA rezortný štátny tajomník Andrej Holák. Pripomenul, že taktová doprava, kedy vlaky jazdia v pravidelných intervaloch nielen v špičke, ale celý deň, je bežná všade vo vyspelom svete.
V Českej republike, Maďarsku a Rakúsku vzrástol počet ľudí jazdiacich vlakom po zavedení podobných zmien o desať až tridsať percent. „Okrem toho veľmi pozorne zvažujeme dopady našich krokov. Osobne som bol v Banskej Štiavnici, kde sme aj vzhľadom na turistický potenciál tohto mesta zachovali železničnú trať Banská Štiavnica – Hronská Dúbrava,“ dodal Holák.
Vlaky prestali premávať na piatich regionálnych traťových úsekoch Turňa nad Bodvou – Plešivec – Jesenské (premávajú len rýchliky), Prievidza – Nitrianske Pravno, Stará Ľubovňa – Plaveč, Spišské Vlachy – Spišské Podhradie a Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany. Na ďalších šiestich tratiach jazdia výrazne menej, a to medzi Leopoldovom a Novým Mestom nad Váhom, Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou, ako aj na úsekoch Liptovský Hrádok – Poprad-Tatry, Kežmarok – Stará Ľubovňa, Turňa nad Bodvou – Košice a Lipany – Plaveč. Dôvodom zastavenia a obmedzenia osobnej železničnej prepravy na týchto tratiach bola podľa rezortu dopravy nízka efektivita prímestskej dopravy.
„Tento štát si nemôže dovoliť prevádzkovať trate, ktorými jazdí v priemere deväť alebo 25 ľudí na vlak. Jedna zo zmien, ktoré sme spravili v grafikone je, že sme presunuli vlakokilometre na trate, kde ich ľudia naozaj využijú. Zároveň by som chcel znova zdôrazniť, že naozaj nešlo o redukovanie, ale o presun, teda ak sme niekde ubrali, tak sme inde zasa pridali,“ povedal Kubáček. Pripomenul, že všetky zmeny vo vlakovej doprave ministerstvo prerokovalo so samosprávnymi krajmi.
Na Slovensku v súčasnosti funguje jediný súkromný železničný osobný dopravca. Vlaky spoločnosti RegioJet premávajú od marca minulého roka na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. „Ďalšiu liberalizáciu osobnej vlakovej dopravy je možné očakávať v rokoch 2014 až 2015,“ dodal Kubáček. Ministerstvo dopravy už pred rokom informovalo, že v záujme zvýšenia konkurenčného prostredia v osobnej železničnej doprave plánuje umožniť prevádzkovať prepravu na niektorých regionálnych tratiach novému dopravcovi. Pôjde o prepravu na štyroch tratiach Prievidza – Nové Zámky, Prievidza – Horná Štubňa, Leopoldov – Nitra a Trenčín – Chynorany.