V práci dnešný človek trávi veľké množstvo času, preto je veľmi dôležité, aby sa v práci cítil dobre, bol spokojný, vyrovnaný. Nie vždy to však musí byť takto, pretože na pracovisku sa stretáva veľké množstvo ľudí, s rôznymi povahami, rôznymi cieľmi, rôznym prístupom k práci.
Dobré vzťahy medzi spolupracovníkmi sú pre organizáciu veľmi dôležité z viacerých dôvodov. Napríklad ak sú dobré vzťahy je menšia fluktuácia, zamestnanci pociťujú vyššiu motiváciu, ľahšie sa plnia ciele organizácie, firma pôsobí aj navonok profesionálne, či už na zákazníkov, obchodných partnerov alebo na širokú verejnosť.
Na pracovisku preto môžu vznikať rôzne druhy konfliktov, či už z dôvodu, že spolupracovníci nemôžu nájsť spoločný cieľ, alebo jeden zasahuje do práce druhého a iné. Nie je dobré, ak takéto konflikty vznikajú, pretože to zhoršuje komunikáciu na pracovisku, zhoršuje morálku, znižuje motiváciu zamestnancov.
Dôležité je najprv prísť na to, čo je zdrojom zlých vzťahov. Môže ísť o:
- súperenie,
- pocit nespravodlivosti,
- neochota spolupracovať,
- nevhodné správanie jednotlivca,
- nesprávne pochopenie veci,
- vysoká záťaž,
- intrigy medzi kolegami
- nízka miera motivácie resp. rozdielna miera motivácie,
- rozdielne individuálne ciele a záujmy,
- zlé vzťahy medzi nadriadeným a podriadeným,
- nespokojnosť s odmeňovaním,
- nedôvera, závisť,
- pocit, že sa osoba nemôže sebarealizovať
- strach z vyslovenia vlastného názoru, pretože bude kolegami odmietnutý
- nevyjasnené kompetencie.
Riešením tejto situácie je dobrá komunikácia
Niekedy pracovník ostane vo firme aj napríklad kvôli dobrému kolektívu, aj keď s inými faktormi nemusí byť spokojný. Základné zásady dobrých vzťahov sú: správať sa korektne a slušne, tolerovať druhého, spoločné trávenie času mimo pracoviska, počúvať druhého, tolerovať jeho potreby, nepovyšovať sa, nezatajovať informácie pred kolegami, korektný prístup vedúceho, chváliť spolupracovníkov, nerušiť kolegov, nerobiť niečo, čo im môže vadiť, udržovať poriadok, nehovoriť veľmi o súkromných veciach, obmedzovať súkromné hovory, neohovárať, nediskriminovať, nerobiť narážky, nehovoriť o tom, čo nás rozdeľuje, ale o tom, čo nás spája, vyhýbať sa situáciám, ktoré môžu konflikty vyvolať, byť v práci asertívny – teda stáť si za svojimi názormi a nenechať si „skákať po hlave“.
Rozvíjať dobré vzťahy na pracovisku je najmä úloha vedúcich pracovníkov, ale aj majiteľov, či riaditeľov. Medzi vlastnosti vedúcich pracovníkov by mali patriť vlastnosti rozvíjať dobrú komunikáciu, motivovať spolupracovníkov a vytvárať pozitívne prostredie. Takýchto manažérov by si mali firmy vážiť.
Špeciálnym vzťahom na pracovisku je vzťah partnerský. Vo všeobecnosti sa udržiavať takéto vzťahy neodporúča, pretože to môže spôsobiť nižšiu sústredenosť. V tomto prípade sa odporúča, aby si jeden z partnerov našiel prácu v inej organizácii. V práci sa môžeme stretnúť aj so sexuálnym obťažovaním. V takomto prípade sa odporúča obrátiť sa na odborníkov, či už psychológov alebo právnikov.
V dnešnej dobe firmy môžu využiť služby rôznych organizácií, ktoré sa zaoberajú vzťahmi na pracovisku, organizujú rôzne školenia, prednášky, hry, či stretnutia pre celé tímy pracovníkov. Najdôležitejšie je však ak si uvedomíme, že aj my sami sme členom nejakého pracovného tímu a aj my sami prispievame k tomu, či sú na pracovisku dobré alebo zlé vzťahy. Takže aj v tomto prípade by sme mali začať práve od seba samého.
ph