Američania zakázali Ferrari vyrábať viac ako 10-tisíc áut ročne
Prvá verejná ponuka akcií (IPO – initial public offering) sa spúšťa v týchto dňoch, pričom akcie sa predávajú po 52 dolárov. Očakáva sa pritom, že sa vyzbiera 890,5 milióna dolárov. Výrobca áut tak bude ocenený na 9,82 miliardy dolárov.
Prekročenie toho stropu by Ferrari mohlo prinútiť obetovať celosvetovo známu výkonnosť svjoich motorov
Predtým ako si kúpite akcie, zvážte jeden dôležitý aspekt, týkajúci sa biznisu Ferrari, ktorému nebolo venovanej veľa pozornosti. Podľa The Wall Street Journal spoločnosť dostala v Amerike obmedzenie na výrobu áut, nemôže prekročiť desaťtisíc vyrobených kusov áut ročne:
„Aj keď Ferrari predá deväťtisíc áut, ďalší rast by mohol byť celkom problematický. Spoločnosť je oslobodená od pravidiel „palivovej ekonomiky“ pokiaľ nepredá viac ako desaťtisíc áut celosvetovo. Prekročenie toho stropu by Ferrari mohlo prinútiť obetovať celosvetovo známu výkonnosť svjoich motorov.“
Zákon o desiatich tisícoch áut vysvetľuje z veľkej časti to, prečo predaje Ferrari rastú tak pomaly. V roku 2014 spoločnosť predala 7 255 áut, iba o 255 viac ako v roku 2013.“
Podľa Marketwatch volil CEO spoločnosti Sergio Marchionne slová veľmi opatrne, keď prednedávnom nesľuboval rast na úroveň viac ako 10-tisíc áut ročne:
„V posledných rokoch spoločnosť úmyselne udržiavala každoročnú produkciu na úrovni okolo 7 000 áut, aby nákupcovia boli nútení čakať priemerne rok, kým si mohli auto zaobstarať. Pán Machionne tvrdil, že produkcia Ferrari môže vzrásť na úroveň okolo 10 000 áut, a to tým, že zvýši predaja na trhoch ako Čína a udrží predaje prevažne stále na rozvinutých trhoch, teda v Amerike a Európe.“
Predsa majú podľa Financial Times niektorí investori, ktorí videli putovnú prezentáciu spoločnosti ohľadom verejnej ponuky akcií, zdá sa, dojem, že spoločnosť môže svoje ročné predaje zvýšiť nad rámec 10-tisícovej hranice:
„V kontexte krátkej doby je viditeľnosť zárobkov dobrá a malo by to ísť,“ povedal Arun Daniel, manažér z J O Hambro Capital Management. „Otázkou je ďalšia etapa rastu, teda rast nad rámec 10-tisíc kusov.“
To, že sa tak stane, nie je pravdepodobné, pokiaľ teda Ferrari neurobí nemysliteľné a nevytvorí „economy“ model. Reálnejšie je, že Ferrari rozšíri svoje predaje tým, že svojou značkou signuje luxusné lifestyle produkty.