Pracujete pre „jedovatého“ šéfa? Podľa týchto štyroch znakov to rozpoznáte
Takmer každý z nás má v talóne nejakú tú strašnú príhodu so svojím šéfom. A môže pritom ísť o manažérov, ktorí človeka neustále potrebujú komandovať až po majiteľov, ktorí sa ani len nepokúšajú tlmiť svoj hnev. A vo výpočte negatívnych podôb šéfovania by sa dalo dozaista pokračovať…
Zlý vedúci pracovník môže byť vskutku škodlivý pre chod kancelárie, on alebo ona môže totiž okrem iného zásadne ovplyvniť zamestnaneckú spoluúčasť. Podľa jedného reportu webu Gallup z minulého roka sa jeden z dvoch profesionálov vyjadril, že v istom okamihu musel dať výpoveď, aby unikol od svojho šéfa.
Tu sú štyri typy správania, ktoré sú charakteristické pre „jedovatého“ šéfa:
1. Nepočúva zamestnancov
Predstavte si zamestnanca menom Jakub. Jakub vymyslel, ako zlepšiť webovú stránku spoločnosti. Ide za svojím šéfom a podelí sa s ním o tieto svoje nápady. Bez toho, aby vôbec zdvihol oči od svojho počítača, šéf povie, že o tom porozmýšľa. Deprimovaný sa Jakub vráti k svojmu stolu a o jeho nápadoch už nikdy nebude reč.
Takýto problém má mnoho zamestnancov, väčšina sa nedočká ocenenia svojej práce, ani svojich nápadov. Zaslúžili by si príležitosť prezentovať svoje nápady a vysvetliť, ako môžu prevádzku a chod spoločnosti pomôcť vylepšiť. Ak sa aj šéf napokon rozhodne, že neuplatní nápady a návrhy zamestnancov, mal by sa nejakým spôsobom snažiť, aby podriadení nenadobudli pocit, že sú nevypočutí a nedocenení.
2. Presúva zodpovednosť alebo sa jej celkom zbavuje
V prípade, že vás zamestnávateľ obviňuje a presúva na vás zodpovednosť za niečo, za čo nemôžete, je vyslovene mrhaním času zotrvávať v takejto práci. Ak šéf nedokáže priznať svoju vinu (prípadne priznať svoju chybu) a hádže ju na iných, je to znak toho, že vaša budúcnosť by mala byť inde. Rovnako zlé je, samozrejme, i to, keď si nadriadený pripisuje zásluhy za niečo, na čom sa nepodieľal.
V prípade, že sa nechcete vzdať svojho zamestnania, pokúste sa s ostatnými, ktorí majú rovnaký pocit ako vy, spojiť a vysvetliť vášmu šéfovi spoločne, v čom je problém. Jednotlivec málokedy niečo zmôže, viacerí už majú silnejší hlas. Každý šéf by jednoducho mal byť schopný oceniť prácu svojich podriadených a zároveň sa za nich, ak treba, postaviť. A mal by si vedieť priznať chybu.
3. Necháva podriadených napospas…
Silný líder potrebuje svojim zamestnancom dôverovať a poskytovať im nezávislosť, aby mohli robiť to, čo vedia najlepšie. Je však rozdiel medzi poskytnutím autonómie a ponechaním podriadených napospas.
Šéf, ak chce byť lídrom, potrebuje robiť viac ako iba poskytovať inštrukcie. Musí svojich podriadených tiež viesť, radiť im a podporovať ich. Vedieť rozpoznať to, čo tím potrebuje a vedieť rýchlo adresovať a distribuovať potrebné informácie, je esenciálnou súčasťou správneho líderstva.
Navyše, vďaka novým technológiám je čoraz ľahšie komunikovať so zamestnancami a manažovať ich hoci aj na diaľku.
4. Sústreďuje sa na to negatívne
Pri poskytovaní spätnej väzby si väčšina lídrov myslí, že je dôležité sa sústrediť na to, čo zamestnanci potrebujú zlepšiť namiesto toho, aby zdôraznili, čo ich podriadení urobili dobre. Práve toto kladenie dôrazu na negatíva môže však viesť k odradeniu zamestnanca od aktívneho prístupu k práci.
Ak šéf venuje patričnú pozornosť aj pozitívnym stránkam práce svojich zamestnancov, ukazuje im vlastne, že rozumie tomu, že/akí sú pre spoločnosť dôležití. Pozitívny feedback s konštruktívnymi pripomienkami motivuje pochopiteľne viac ako koncentrovanie sa na negatíva a pomáha odhaliť a rozvinúť plný pracovný potenciál konkrétneho zamestnanca.