- Podnikam.sk
- Články
- Marketing
- Medzinárodný marketing
- Aké možnosti vám ponúka medzinárodné podnikanie v roku 2025 a ako s ním začať?
Aké možnosti vám ponúka medzinárodné podnikanie v roku 2025 a ako s ním začať?
Definícia pre medzinárodné podnikanie hovorí, že ide o také podnikateľské aktivity, ktoré prekračujú priestor len jednej národnej alebo štátnej ekonomiky. Tieto aktivity môžu byť obchodné, kapitálové alebo finančné, pričom najmä v obchode a službách napreduje súčasná globalizácia trhu veľmi rýchlym tempom. Aké sú možnosti slovenských podnikateľov v tomto ohľade?
Medzinárodné podnikanie – vývoj a súčasný stav
Medzinárodné podnikanie prechádzalo počas histórie naozaj dynamickými zmenami, ktoré ovplyvňovali tak jeho rozvoj, ako aj hĺbku podnikania v medzinárodnom priestore vo vzťahu k národným štátom. Analýzy svetového hospodárstva definujú štyri obdobia, počas ktorých dochádzalo k rôznemu vývoju medzinárodného podnikania a obchodu. Každé obdobie je charakteristické niečím iným a to nielen z pohľadu ekonomického, ale najmä politického. Tieto dva faktory sa totiž navzájom mimoriadne ovplyvňujú.
Predstavme si stručne vývoj medzinárodného podnikania:
- Fáza rastu v rokoch 1870 až 1913 – počas tohto obdobia bol medzinárodný obchod pod minimálnymi politickými intervenciami a je preň typické stabilné prostredie medzinárodného menového systému ako aj voľný pohyb kapitálu a osôb, pričom najviac rástla ekonomika v USA a najmenej v Ázii
- Fáza zmien a aj kríz v rokoch 1913 až 1950 – v tomto období si prešiel svet dvoma svetovými vojnami, ale aj veľkými geopolitickými zmenami, ktoré mali vplyv na medzinárodný obchod a podnikanie; ekonomická kríza v 30. rokoch zároveň vyvolala väčšie politické intervencie v USA aj západnej Európe, v ZSSR došlo k radikálnemu obmedzeniu súkromného vlastníctva
- Fáza obnovy a rekonštrukcie v rokoch 1950 až 1987 – národné hospodárstva sa počas tohto obdobia zamerali na rekonštrukciu ekonomiky a návrat k svetovému liberálnemu obchodnému systému, čo znamenalo aj nárast zahraničných investícií a teda posilnenie medzinárodného podnikania
- Fáza transformácie a zmien v období od roku 1987 – toto obdobie trvá až po súčasnosť a je preň charakteristický súhrn viacerých zmien a transformácií, napríklad silný nástup Ázie v medzinárodnom obchodnom priestore, ale aj ekonomická integrácia, ktorá má vplyv na ekonomické vzťahy, geopolitiku, geoekonomiku; typickým pojmami v súčasnom medzinárodnom obchode sa tak silnejšie stávajú najmä globalizácia a joint ventures.
Súčasný stav je sprevádzaný najmä globalizáciou, čo v praxi znamená rozvíjanie obchodu a služieb v celosvetovom meradle, kedy sa vytvára nový a širší priestor pre medzinárodné podnikanie s cieľom dosiahnutia vyššej efektívnosti. V súvislosti s globalizáciou sa čoraz viac vytvárajú aj spoločné podniky, tzv. joint ventures, kedy dochádza k spojeniu výrobnej alebo obchodnej činnosti s účasťou domáceho a zahraničného partnera – buď firmy z dvoch krajín vytvoria spoločný podnik v tretej krajine, alebo v jednej z ich domovských krajín.
Medzinárodné podnikanie z pohľadu slovenských firiem a podnikateľov
Ak chcete rozšíriť svoje podnikanie do zahraničia, ako domáca firma musíte zvážiť a pripraviť sa na všetky aspekty rozšírenia svojho podnikania. Vstúpiť na zahraničné trhy totiž prináša so sebou niekoľko starostí od zvolenia správnej formy, zabezpečenia dostatočného kapitálu až po zvolenie vhodnej stratégie, ktorá zabezpečí trvalo udržateľný rast v globálnom ekonomickom a hospodárskom priestore.
Všetko závisí od toho, či máte v pláne vyrábať a dodávať produkty, čiže tovar, alebo podnikáte v oblasti služieb. V súčasnosti už medzinárodné podnikanie dávno nie je len výsadou veľkých podnikov, ale čoraz viac malých podnikateľov rozširuje svoje podnikateľské aktivity aj za hranice Slovenska najmä pokiaľ ide o e-commerce.
Expanzia do zahraničia s e-shopom má tiež svoje špecifiká a je v dobe globálnej konkurencie náročná, no ak ponúkate unikátny produkt, alebo kombináciu produktov je šanca preraziť veľká. Treba však myslieť na to, že v rámci e-commercu sa pri prieniku do zahraničia nezaobídete bez nákladov na marketing a určite je dobré zamyslieť sa nad možnosťou vstupu na trh prostredníctvom marketplacov a priamy vstup zvažovať až po etablovaní produktu, či e-shopu.
Medzinárodné formy podnikania a stratégie expanzie
V prípade formy nejde v tomto prípade ani tak o formu obchodnej spoločnosti a teda napríklad akciovú spoločnosť alebo spoločnosť s ručením obmedzeným a ich ekvivalenty v jednotlivých štátoch, ale skôr o to, či sa zameriate na vytvorenie dcérskej spoločnosti, zahraničnej pobočky alebo určitú formu kooperácie v rámci daného štátu. Na zahraničný trh sa dá vstúpiť exportom, spoločným vlastníctvom alebo priamou účasťou a každá forma má svoje plusy aj mínusy.
Ak budete mať výrobu v tuzemsku, môžete zvoliť:
- Nepriamy export cez exportný podnik, exportný dom, exportné spoločenstvo alebo piggybacking
- Priamy export a to buď bez priamych investícií, s priamymi investíciami alebo cez pobočky či dcérske spoločnosti
Ak budete mať výrobu v zahraničí, máte na výber tiež viacero foriem:
- Vstup bez priamych investícií, napríklad cez predaj licencie, predaj know-how alebo cez franchise, prípadne cez kontraktačnú výrobu alebo zmluvu o manažmente
- Vstup s priamymi investíciami a to buď ako podnik v úplnom zahraničnom vlastníctve alebo v už spomínanom joint venture, čiže spoluvlastníctve
Pokiaľ sa rozhodnete pre spoločné podnikanie, máte viac možností:
- Kúpa licencie
- Bilaterálne dohody
- Kooperácia vo viacerých oblastiach
- Franchising
- Joint venture
- Strategická aliancia
- Fúzia a akvizícia
Zhodnotenie a analýza trhu
Súčasťou rozhodnutia, ako a kam vstúpiť do medzinárodného podnikania, je aj správny výber konkrétneho trhu. Medzinárodné podnikateľské prostredie je totiž tvorené vždy konkrétnymi podmienkami v tej ktorej krajine a hoci čoraz viac parametrov a kritérií je podobných alebo totožných, správny výber môže byť najdôležitejším faktorom pre úspech alebo neúspech podnikateľa. Aj preto sa medzinárodné podnikateľské stratégie zameriavajú na analýzu a zhodnotenie trhu.
Takáto analýza zahŕňa tieto časti:
- Zhodnotenie potenciálu zahraničného trhu
- Zhodnotenie prístupu a dostupnosti
- Citlivosť daného trhu na produkt či službu
- Analýzu konkurencie
- Analýzu vlastných silných a slabých stránok
- Možnosti zhodnotenia
- Spoločenské, politické a právne pomery
- Finančné pomery
Kapitál
Zrejme najdôležitejšou vecou pre medzinárodné podnikanie je mať kapitál. Bez dostatočného kapitálu a finančného krytia nie je možný úspešný vstup do medzinárodného hospodárskeho, obchodného a ekonomického priestoru. Tento kapitál môže pochádzať z viacerých zdrojov, pričom ich výber závisí od možností a porovnania výhod a nevýhod. Aj preto sa musí v každom prípade medzinárodný manažment podnikania sústrediť na to, z čoho a ako financovať vstup a zotrvanie na zahraničných trhoch.
Ako podnikateľ máte na výber tieto možnosti získania kapitálu spolu s ich výhodami a nevýhodami:
- Vlastný kapitál – výhodou je, že o všetkom rozhodujete sami, nevýhodou naopak riziko vyčerpania vlastných prostriedkov a následne ohrozenie aj domáceho podnikania
- Kapitál z bankových zdrojov – pokiaľ sa rozhodnete, že si zoberiete úver alebo využijete bankové zdroje, je to výhoda v možnosti získať naozaj obrovské finančné prostriedky, ale nevýhodou môže byť nutnosť zamerať sa viac na rýchlejšiu návratnosť ako na dlhodobejšie príležitosti
- Kapitál od investorov – investori sú externé kapitálové zdroje, ktoré kombinujú výhody bankových zdrojov, ale zároveň aj nevýhody obmedzenia úplnej voľnosti rozhodovania o smerovaní podnikania
- Spoločný kapitál s iným subjektom – v prípade jasnej dohody môže byť výhodou zdieľanie tak finančných prostriedkov ako aj skúseností a spolupodieľanie sa na rizikách aj organizácii, na druhú stranu nevýhodou je prirodzená nutnosť deliť sa o zisk a tiež o niečo menšia pružnosť v rozhodovaní
Právne a daňové zastrešenie
Súčasťou medzinárodného podnikania je aj problematika medzinárodného práva a daní. V tomto ohľade sa naozaj len málokto môže vyznať natoľko, aby nepotreboval externých špecialistov a preto ak plánujete vstúpiť do medzinárodného obchodného a podnikateľského priestoru, mali by byť súčasťou plánov a realizácií aj tieto dva faktory. Nech sa rozhodnete pre vstup na ktorýkoľvek zahraničný trh a nech k tomu zvolíte akúkoľvek formu podnikania či účasti, určite budete potrebovať:
- Právne služby pre oblasť medzinárodného práva, pre zastrešenie dodávateľských a odberateľských vzťahov a pre zastrešenie foriem spolupráce
- Právne služby v danej krajine pre zahraničný trh s ohľadom na špecifiká v tamojšom právnom poriadku
- Ekonomické služby z pohľadu riadenia kapitálu a finančných tokov v súlade jednak s právom, ale aj s účtovníckymi pravidlami
- Účtovnícke služby pre zosúladenie finančných tokov v rámci celého medzinárodného podnikania
- Daňové služby a poradenstvo pre oblasť medzinárodného vracania dane z pridanej hodnoty, započítavania daní a zamedzenia dvojitého zdanenia
- Daňové služby pre poradenstvo a nastavenie s ohľadom na zahraničný trh
Zastúpenie po celom svete pomocou špecialistu na medzinárodný biznis
V prípade, že chcete začať medzinárodné podnikanie vo viacerých oblastiach naraz a zameriavate sa najmä na služby, môžete vyskúšať aj služby špecializovaných agentúr alebo komerčných firiem, ktoré ponúkajú sprostredkovanie najmä logistiky a miestneho zastúpenia v zahraničí. Najväčšou výhodou je, že získate v jednom balíku možnosť komplexné služby a nemusíte sa starať o to, kde nájdete vhodný priestor pre zastúpenie v danej krajine.
Najčastejšie takéto špecializované firmy zabezpečia:
- Reálne kancelárske priestory a obchodné priestory alebo aj virtuálne kancelárie a pobočky
- Zasadacie miestnosti, biznis salóniky a iné priestory pre rokovania
- Konferenčné priestory a konferenčné miestnosti
- Logistické záležitosti, najmä prepravu v danej krajine
- Administratívnu a obchodnú agendu, napríklad vybavovanie telefonátov a pošty
- Kontakty na právne, daňové a iné poradenstvo v danej krajine
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.