- Podnikam.sk
- Články
- Financovanie
- Znižovanie nákladov
- Seniori čoraz viac využívajú elektronické bankové služby
Seniori čoraz viac využívajú elektronické bankové služby
Nie je už nič nezvyčajné, že seniori využívajú internetbanking, tendenciu rastu má aj aplikácia na spravovanie účtu cez mobil.
Najaktívnejší seniori sú vo veku 60 až 64 rokov
Súčasní seniori sa zbavujú obáv z nových technológií už aj pri riadení svojich financií. Potvrdili to viaceré banky. „Predstava, že senior raz za mesiac zájde na pobočku, vyberie si v hotovosti celú penziu a potom s ňou hospodári, už neplatí,“ povedal Filip Vítek zo Sberbank Slovensko.
Seniorov v rámci svojho portfólia klientov eviduje aj on-line banka Zuno, ktorá nemá fyzické pobočky. „Súčasní dôchodcovia zvládajú prácu s počítačom už oveľa lepšie, než naši starí rodičia,“ povedal pre agentúru SITA hovorca banky Zuno Lukáš Tomis.
Vyše tretina seniorov v Sberbank má zriadené elektronické bankovníctvo. Najaktívnejší seniori sú pritom podľa banky tí najmladší, vo veku 60 až 64 rokov. Seniori zároveň platia on-line každý mesiac, každý desiaty z nich má aj e-mail a suverénne najčastejšou transakciou je pre nich platba kartou u obchodníka. „Naproti sľubne vysokému podielu starších klientov s internetbankingom je zatiaľ veľmi nízky podiel tých, ktorí majú aktivovaný smartbanking, teda aplikáciu na spravovanie účtu cez mobil. Iba jeden zo sto seniorov túto možnosť využíva,“ skonštatoval Vítek.
V ČSOB má pritom mobilnú aplikáciu 10 % užívateľov, ktorí sú vo veku nad 50 rokov. „Avšak máme aj takých, ktorí presiahli hranicu 80 rokov,“ doplnila hovorkyňa ČSOB Zuzana Eliášová. „Keďže postupne bude do zrelého veku dorastať skupina dnešných päťdesiatnikov, ktorí dnes už aktívne používajú smartfóny, predpokladám, že aj počet užívateľov smartbankingu medzi staršími ľuďmi bude narastať,“ odhaduje Vítek.
Seniori podľa Eliášovej používajú aj internetbanking. Počet užívateľov s pribúdajúcim vekom však klesá. Kým klientov vo veku 61 až 70 rokov, ktorí používajú internetbanking je zhruba 6 000, u o desať rokov staršej generácie je to približne 800 používateľov. Počet užívateľov starších ako 81 rokov je v ČSOB viac ako sto. Najčastejšou funkciou, ktorú seniori používajú v elektronickom bankovníctve ČSOB, je vykonanie platby.
V Zuno banke tvoria klienti nad 60 rokov približne 8 % z celkového počtu klientov. Ide teda o 20 tis. seniorov. Aktívne svoj účet využíva viac ako 50 % z nich. Najčastejšie robia podľa Tomisa domáce platby spojené s úhradou za bývanie a ďalšími podobnými poplatkami.
V Slovenskej sporiteľni každý tretí senior nad 60 rokov s bankovým účtom využíva elektronické bankovníctvo. Z celkového počtu transakcií zúčtovaných zo seniorských účtov je najčastejší trvalý príkaz alebo inkaso, nasleduje výber z bankomatu a potom platba cez platobný terminál.