Google sa stal najcennejšou značkou tohto roka
Najhodnotnejšou značkou za rok 2016 sa stal s 229 miliardami amerických dolárov (USD) Google. Hodnota značky sa tak zvýšila medziročne o 32 %. Vyplýva to z rebríčka BrandZ Top 100 najhodnotnejších značiek sveta 2016, ktorý zverejnili firmy WPP a Millward Brown.
Minuloročný víťaz, spoločnosť Apple, zostúpil na druhú pozíciu pri poklese o osem percent na 228 miliárd USD. Microsoft zostáva na tretej priečke s rastom o päť percent na 122 mld. USD.
Nováčikmi v prvej desiatke sú Facebook (5. miesto s rastom o 44 %) a Amazon (7. miesto pri raste o 59 %). Celková hodnota všetkých značiek v rebríčku Top 100 vzrástla medziročne o tri percentá a dosahuje 3,4 biliónov USD.
Dáta a analýzy BrandZ naznačujú, že ostatný rok bol pre najmocnejšie značky sveta stabilným rokom, a to i cez finančné tlaky v celom svete a ekonomický pokles v Číne. Ako uviedli autori rebríčka, značky, ktoré sa sústredili na inovácie a následne ich zákazníkovi prezentovali prostredníctvom skúseností, dosiahli enormný rast. Značky sa podľa analytikov dali do pohybu, aby vybudovali mnohostranný ekosystém, často pritom diverzifikujú do úplne nových kategórií.
Amazon si vybudoval svoju vlastnú logistickú sieť v spolupráci s nezávislými partnermi, ktorá mu umožňuje ponúkať flexibilné a jednohodinové časy doručenia a taktiež vytvára svoj vlastný obsah.
Facebook začal uvádzať pôvodný obsah autorov a tým udržiava svojich členov aktívnych. Starbucks (+ 49 %, 21. pozícia) sa so svojou aplikáciou ‘tap and go’ púšťa do priestoru e-commerce a vylepšuje ponuku studených nápojov a snackov, pričom ponúka aj pivo a víno, aby zvýšil svoju relevanciu.
„Rozšírením svojich značiek novými spôsobmi a vstúpením do nových kategórií zvyšujú značky z Top 100 svoj prienik a relevanciu v každodennom živote ľudí. Nesie to so sebou však i isté riziká: stierajú sa prechody medzi kategóriami a to môže viesť k zmäteniu značiek vo vlastnej identite,“ poznamenala globálna šéfka BrandZ v Millward Brown Doreen Wang.
Tohtoročný rebríček zdôrazňuje okrem iných aj nasledujúce trendy:
- Silné značky prekonávajú trh. Značky, ktoré sa objavujú v rebríčku dosahujú lepšie finančné výsledky ako tie, ktoré sa v ňom neumiestňujú, generujú teda svojím akcionárom nadpriemernú návratnosť.
- Narušenie je katalyzátorom rastu hodnoty. Kategórie, v ktorých sa zvýšila hodnota boli všetky buď otrasené vyzývateľskými značkami alebo v reakcii na nový trend vysoko inovované, tak ako v kategórii rýchleho občerstvenia (+ 11 %) spoločnosti úspešne zareagovali na globálny dopyt po zdravších výrobkoch.
- Inovácia je hlavným ťahúňom rastu – musí byť videná a cítená spotrebiteľom. Značky, ktoré sú najväčšími inovátormi, zvýšili svoju hodnotu za 11 rokov trvania štúdie BrandZ Top 100 najviac. Aby však mala inovácia vplyv na hodnotu značky, musí byť jasne komunikovaná prostredníctvom skúseností a doručená spotrebiteľovi.
- Odevy sú najrýchlejšie rastúcou kategóriou, s nárastom o 14 % na 114 mld. USD.
- Silné emočné väzby posilňujú lokálne značky. Lokálne značky získavajú podiel na domácom trhu vďaka dobrej znalosti potrieb svojich zákazníkov, s vylepšenou funkčnosťou a marketingom sa však presadzujú i v nových regiónoch. Čínsky Huawei (č.50, + 22 %) sa napríklad veľmi rýchlo globalizoval a získal pre seba podiel na trhu od značiek Apple a Samsung.
The BrandZ Top 10 Najhodnotnejších značiek sveta 2016
Poradie 2016 | Značka | Kategória | Hodnota značky 2016 (mld $) | Zmena v hodnote značky | Poradie 2015 |
1 | Technology | 229,198 | +32% | 2 | |
2 | Apple | Technology | 228,460 | -8% | 1 |
3 | Microsoft | Technology | 121,824 | +5% | 3 |
4 | AT&T | Telecoms | 107,387 | +20% | 6 |
5 | Technology | 102,551 | +44% | 12 | |
6 | Visa | Payments | 100,800 | +10% | 5 |
7 | Amazon | Retail | 98,988 | +59% | 14 |
8 | Verizon | Telecoms | 93,220 | +8% | 7 |
9 | McDonald’s | Fast food | 88,654 | +9% | 9 |
10 | IBM | Technology | 86,206 | -8% | 4 |
Rebríček BrandZ Top 100 hodnotí značky, ktoré prichádzajú do priameho styku so spotrebiteľom, ale i tie, ktoré sa pohybujú v takzvanej oblasti business-to-business. Konečné poradie je určené kombináciou dvoch faktorov.
Ide o hodnotenie vyplývajúce z rozhovorov s viac ako troma miliónmi respondentov po celom svete a po druhé o dôslednú analýzu finančných a obchodných dopadov, ktoré má sama značka na rozvoj obchodu a rast podielu na trhu danej spoločnosti (za pomoci dát spoločností Bloomberg a Kantar Retail). Hodnotenie tiež berie do úvahy regionálne odchýlky.