Asociácia chce distribuovať brožúry proti šmejdom
Firmy, ktoré šmejdi zastupujú, nemajú za sebou žiadnu históriu, ich vlastnícka štruktúra je často neprehľadná, často nemajú kamenné sídlo, funkčný telefonický alebo e-mailový kontakt.
Poctiví predajcovia neklopú na dvere, hovorí Asociácia osobného predaja
Brožúru, ktorá má ľuďom pomôcť rozlíšiť poctivých obchodníkov od šmejdov, pripravuje Asociácia osobného predaja (AOP). „Na trhu sa pohybuje množstvo tzv. šmejdov, ktorých cieľom je zisk na úkor zákazníka. Ľudia musia byť ostražití,“ povedal prezident asociácie Peter Vanka. Dokument jednoduchou formou približuje pravidlá poctivého a nepoctivého predaja.
Na rozdiel od podvodníkov poctivé spoločnosti majú dlhoročnú tradíciu, stále sídlo spoločnosti, ich tovar sa dá porovnať na webe s výrobkami iných spoločností, zákazníci podľa zákonov dostanú od predajcu doklad z registračnej pokladne. „Poctiví predajcovia neklopú na dvere, prezentáciu v domácnosti si vopred dohodnú. Neťažia z momentu prekvapenia zákazníka. Ten má naopak možnosť vopred si preveriť meno firmy, referencie spoločnosti a jej výrobkov,“ vysvetlil Vanka. Rovnako zvyčajne títo obchodníci dodávajú výrobok až po prezentácii.
Nepoctiví predajcovia podľa brožúry ponúkajú nekvalitný tovar pochybných značiek, na ktorý sa nedajú nájsť relevantné informácie. Firmy, ktoré šmejdi zastupujú, nemajú za sebou žiadnu históriu, ich vlastnícka štruktúra je často neprehľadná, často nemajú kamenné sídlo, funkčný telefonický alebo e-mailový kontakt. Do bytov sa podvodníci zvyčajne dostávajú pod rôznymi zámienkami, napríklad výhra v žrebovaní a podobne. Šmejdi apelujú na okamžitý nákup, neraz stupňujú psychický nátlak do neprijateľných foriem. Výrobky ponúkajú za „akciovú“ cenu, ktorá je však podmienená kúpou ďalšieho, predraženého tovaru.
„Lož má krátke nohy. Nepoctivé podnikanie sa musí na Slovensku skončiť, treba mu povedať rázne nie. Snažíme sa o to, aby ľudia už na prvý pohľad dokázali rozlíšiť, s kým majú tú česť. Taktika šmejdov je totiž v jadre rovnaká. Ľudia musia vedieť, kto je poctivý obchodník s kvalitnými predajnými a popredajnými službami a kto sa ich snaží iba jednorazovo oklamať a využiť ich,“ konštatoval prezident AOP. Letáky chce AOP vytlačiť v náklade niekoľko desiatok tisíc kusov a distribuovať ich medzi ľudí.
Asociáciu osobného predaja založili etablované spoločnosti v oblasti osobného predaja s dlhoročnou tradíciou s cieľom vytlačiť šmejdov z trhu. Organizácia sa podieľala na príprave zákona proti šmejdom a na protiúžerníckej novele. Všetky firmy združené v asociácii musia bezvýhradne dodržiavať etický kódex.