- Podnikam.sk
- Články
- Zaujímavosti
- Čo nás naučili Vianočné prázdniny Clarka Griswolda o očakávaniach zamestnancov?
Čo nás naučili Vianočné prázdniny Clarka Griswolda o očakávaniach zamestnancov?
Populárna vianočná komédia výborným spôsobom poukazuje na následky pochybenia vedenia spoločnosti v súvislosti s nevyslovenými, avšak opodstatnenými očakávaniami jej zamestnancov.
Chevy Chase je už zaraďovaný medzi vianočnú klasiku, ktorú obľúbujú mnohí z nás. Jeho 25 tisíc svetiel, ktoré sa snaží oživiť, bláznivý bratranec Edie a mnohým známy pocit, keď do Clarkovho domu začínajú prichádzať príbuzní oboch manželov, každý rok rozveselí nejedného z nás.
Napätie vo filme postupne zvyšuje aj Clarkove očakávanie odmeny, ktorou chce pokryť zálohovú platbu na plánový rodinný bazén. Celá situácia napokon vyústi do obrovského sklamania po tom, čo miesto dlho očakávaných prémií dostane na konci roka odmenu v podobe členstva v klube.
Komédia je plná prehnaných reakcií na túto situáciu, ktoré sú obalené do mnohých humorných scén. Aj na tomto príklade sa však môžeme naučiť, čo všetko môžu spôsobiť nenaplnené očakávania zamestnancov.
Každý manážer, ktorý vedie ľudí a má pod sebou zamestnancov, by mal preto čo najskôr pochopiť obrovskú silu zamestnaneckých očakávaní. Základom všetkého je čestná a otvorená komunikácia medzi všetkými zainteresovanými. Pomôže predísť podobným nedorozumeniam, ako v prípade Clarka Griswolda.
Zamestnanci všeobecne nemajú radi prekvapenia. Chcú vedieť, ako na tom stoja finančne. V prípade vianočných prázdnin síce Clarkov šéf nesľúbil, že zamestnancom vyplatí odmenu, ale predchádzajúce obdobia naznačovali, že by to tak malo byť.
Bola to firemná politika, ktorá už mala určitú tradíciu. Tento trend napokon vytvoril očakávanie u zamestnancov a nakoľko Clark mal za sebou pracovné výsledky, opodstatnene očakával, že dostane vytúženú odmenu.
Clarkov šéf sa však jednostranne rozhodol, že prémie zruší, čo bolo rozhodnutie, na ktoré bol zo svojej pozície plne oprávnený. Neposkytol však k nemu žiadne vysvetlenie, ani dôvody, ktoré ho k tomu viedli.
Zamestnanci však potrebujú úprimné, čestné a férové jednanie. Ak sa spoločnosti nedarí a nemá finančné prostriedky na odmeny, treba im to vhodným spôsobom podať.
Je veľkou chybou každého riadiaceho pracovníka očakávať, že zamestnanci to automaticky pochopia a tento fakt prijmu, alebo si ho sami uvedomia.
Ak sa očakávania zamestnancov nenaplnia, veľmi rýchlo zdabáte výsledok v podobe poklesu ich celkového záujmu, zvýšeného stresu a nervozity na pracovisku a vyššej fluktuácie.
Hnev a frustrácia z nenaplnených očakávaní sa šíria rýchlo a dokážu zamoriť pracovisku rýchlosťou blesku a nakaziť pritom aj tých, ktorí doteraz odolávali.
Môžeme to nazvať akousi psychologickou zmluvou, ktorá má vždy minimálne dve strany. Na jednej strane stojí zamestnanec a druhou zmluvnou stranou je zamestnávateľ.
Kľúčom k úspešnému zmluvnému vzťahu je dodržiavanie ustanovení tejto zmluvy, ktorej základ tvorí otvorená a úprimná komunikácia medzi obomi zmluvnými stranami.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.