- Podnikam.sk
- Články
- Manažment
- Sebarozvoj
- Chcete pôsobiť inteligentnejším dojmom? Veda baví a radí, ako na to
Chcete pôsobiť inteligentnejším dojmom? Veda baví a radí, ako na to
Mnohí z nás túžia po tom, aby pôsobili inteligentne a boli považovaní za bystrejších. Ako však dosiahnuť tento efekt bez ohľadu na dosiahnuté vzdelanie či stupeň inteligencie? V nasledujúcom texte vám webový portál www.inc.com prinisiel niekoľko taktík, ktoré vám v tom môžu pomôcť.
Udžiavajte otvorený pohľad
Časopis Journal of Experimental Psychology napísal, ako vedci prišli na to, že sklopený zrak je vnímaný ako znak nižšej inteligencie. Ich teória sa opiera o to, že pohľad uprený smerom nadol môže naznačovať depresiu alebo úzkostný stav.
Schudnite
Iná česká štúdia zase zistila, že niektoré črty tváte, ako dlhší nos či úzka brada, sú spájané s vnímaním inteligencie a atraktivitou.
Noste hrubé okuliare
The Wall Street Journal citoval výskum z roku 2011 publikovaný v Swiss Journal of Psychology. Tento prezradil, že ľudia, ktorí nosia okuliare, sú všeobecne vnímaní ako inteligentnejší. Účinok bol vraj ešte väčší pri okuliaroch s hrubým rámom.
Noste jemný úsmev
Podobný efekt, ako má otvorený pohľad, má aj jemný úsmev na perách. „Ľudia sa zhodli na tom, že jedinci s poklesnutými očnými viečkami a pôsobiaci unaveným dojmom, či tí so zlou náladou, sú celkovo považovaní za menej výkonných s ohľadom na kognitívny výkon,“ citoval denník The Independent.
Neprisahajte
Harris Interactive robil prieskum na vzorke 5 800 náborových manažéroch a pracovníkoch. Skúmal pritom ich postoj k ľuďom, ktorí majú vo zvyku prisahať. Výsledkom bolo, že až 54 % z oslovených priznalo, že u takýchto ľudí majú pocit nižšej inteligencie. Vysoké percento z nich tiež potvrdilo, že okrem toho pôsobia títo „prisahači“ menej profesionálne, nevyzreto a tak, akoby nemali život celkom pod kontrolou.
Hovorte jasne a príjemne
Niektorí ľudia sa snažia vo svojej komunikácii používať množstvo cudzích slov, aby pôsobili inteligentnejšie. Často to má však úplne opačný efekt. Miesto toho je lepšie zvoliť jasnú a jednoduchú reč, ktorej všetci porozumejú. Ak problematike skutočne rozumiete, nepotrebujete to ešte zdôrazňovať zvýšeným tónom hlasu či rôznymi odbornými termínmi.
Prieskum, ktorý prišiel s vyššie uvedenými tvrdeniami, pochádza z časopisu Apllied Cognitive Psychology.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.