Ako na úspešné podnikanie
Ako podnikať úspešne je otázka, ktorá trápi tak začínajúcich podnikateľov, ako aj živnostníkov alebo firmy, ktorí už majú nejaký ten rok či dva činnosti za sebou. Úspešné podnikanie totiž znamená nielen rozbehnúť firmu správnym smerom, ale aj vedieť, ako podnikať efektívne a udržateľne a kontinuálne rásť. Dnes si povieme viac o tom, ako úspešne podnikať.
Podnikanie je v podstate o tvorbe zisku, ide o činnosť, ktorá má prinášať podnikateľovi alebo firme zisk. To je dobré a správne, no na druhú stranu, dôležité je pri podnikaní pozerať na celú činnosť komplexne a preto tvorba zisku nemá byť samoúčelná, ale má byť zároveň jedným z prvkov kolobehu firmy, kedy je zisk používaný aj na ďalší rozvoj. To je základom úspešného podnikania. Aby ste tento stav dosiahli, je potrebné zvládnuť viacero úloh a činností.
Pre väčšiu prehľadnosť sme pripravili zoznam 10 vecí, ktoré priamo súvisia s podnikaním a sú pre úspešné podnikanie nielen u nás, ale aj kdekoľvek inde, absolútne nevyhnutné. Tu sú:
1. Oblasť podnikania
Prv, než začnete premýšľať o tom, ako rozbehnúť podnikanie, premyslite si, ako začať podnikať a s čím konkrétne – vyberte si konkrétnu oblasť. Nesnažte sa podnikať vo viacerých veciach naraz, začnite len s jednou a v nej sa snažte o čo najlepší výsledok. Či už sa rozhodnete, že budete a začnete podnikať na internete, v doprave, v poľnohospodárstve, v gastronómii, v obchode, s oblečením alebo kdekoľvek inde, robte to vždy naplno, ale najprv si veľmi dobre zvážte oblasť pôsobenia.
2. Podnikateľský nápad a plán
Ako začať podnikať na Slovensku bez rizika? Bohužiaľ, riziko je pri podnikaní vždy, ale dobrý podnikateľský nápad pretavený v konkrétny plán ho minimalizuje. Či už idete podnikať z domu cez internet alebo priamo v teréne, vždy musíte vedieť, čo chcete robiť, aký je váš cieľ a aké sú kroky potrebné na jeho dosiahnutie. Veľmi dôležité je aplikovať nápad na službu či produkt na konkrétny plán a realizovateľný predmet podnikania. Nebojte sa využiť aj služby profesionálov.
Prečo by ste mali mať vôbec presný podnikateľský plán? Tu je niekoľko dobrých dôvodov:
- Budete mať „na papieri“ cieľ, ktorý potrebujete dosiahnuť a bude presne formulovaný
- Dobrý plán obsahuje postupnosť krokov, takže viete, aké úlohy máte robiť a v akej následnosti
- Finančná stránka veci musí byť naplánovaná s maximálnou presnosťou a presný plán pomáha udržať lepšiu finančnú disciplínu
- Budete mať predstavu o tom, kedy už bude potrebné pribrať do podnikania nových zamestnancov, aby ste zvládli rásť
- Vďaka plánovaniu cieľov a úloh si môžete vopred presne premyslieť plusy a mínusy produktu či služby a pokúsiť sa už vopred ich vyladiť
- Pre marketing a komunikáciu je podnikateľský plán nevyhnutnosťou, pretože budete vedieť cieľovú skupinu zamerania ako aj možný rozpočet
3. Konkurencia a trh
Základom je preskúmať trh, kde sa budete pohybovať so svojim podnikaním. Nebojte sa navštíviť inkognito konkurenciu, prípadne vyšlite niekoho na tzv. mystery shopping. Dozviete sa o konkurenčnom produkte alebo službe všetko, čo potrebujete, zistíte silné a slabé stránky a to môže pomôcť jednak vám v zdokonalení sa a vyvarovaní sa chýb, ale tiež aj v tom, aby ste sa vedeli zamerať na medzeru na trhu. Prieskum trhu a najmä konkurencie veľa podnikateľov podcení a to je veľká chyba.
4. Kapitál a financie
Podnikať bez kapitálu, čiže bez peňazí, je veľmi ťažké. Ak začínate, alebo už ste začali a máte núdzu o finančné prostriedky, máte viac možností ako k nim prísť. Môžete skúsiť získať peniaze od rodiny, v prípade nutnosti väčšej investície si môžete skúsiť aj požičať – tu by ste mali ísť najmä po bankových úveroch s čo možno najlepším úročením, ktoré sa dá získať ale obvykle len v prípade dostatočnej záruky. Základom je vždy mať presný plán a vedieť, koľko potrebujete a na čo peniaze použijete.
Zvážte však aj možnosť partnerstva so silnejším investorom. Má to niekoľko výhod aj nevýhod:
- Získate finančné prostriedky v dostatočnom objeme
- Môžete získať v prípade dohody aj know-how a odborné vedenie alebo poradenstvo
- Nevýhodou ale je, že stratíte určitý podiel v podnikaní
- Taktiež v závislosti do zmluvy medzi podnikateľom a investorom môžete stratiť v niektorých veciach aj rozhodujúce slovo
- Na druhú stranu, je lepšie mať napríklad 40% podielu v úspešnej firme ako 100% v priemernej alebo neúspešnej
- Získať partnera na Slovensku nie je vôbec samozrejmosťou a tzv. venture capital, ktorý investuje do nových projektov, je u nás zatiaľ v plienkach
Jednou z možností pre začínajúcich podnikateľov je aj príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť, avšak nejde o veľké finančné prostriedky a treba splniť viacero podmienok, takže stojí za zváženie, či takýto príspevok využiť. Ak už podnikáte dlhšiu dobu, nárok naň nemáte.
5. Forma podnikania
Jedna z veľmi dôležitých vecí je aj zvolenie vhodnej formy podnikania. Toto sa týka nielen začínajúcich podnikateľov, ale už aj zabehnutých, pretože tak, ako je ľahké začať podnikať na živnosť, tak môže byť následne ťažké zistiť v prípade nejakej „nehody“, že živnostník ručí pri svojom podnikaní celým svojim majetkom. Preto si veľmi dobre zvážte, či si založíte živnosť, alebo zvolíte formu obchodnej spoločnosti. U nás sa najčastejšie využívajú spoločnosť s ručením obmedzeným (s.r.o.) a akciová spoločnosť.
Najdôležitejšie rozdiely:
- Živnosť založíte behom pár dní a s minimálnymi nákladmi, kým založenie s.r.o. trvá aj niekoľko týždňov a náklady sú okolo 300 €, pri akciovej spoločnosti ešte viac
- Na živnosť nie je treba mať základné imanie, pri s.r.o. spoločnosti je treba zložiť aspoň 5.000 € alebo pri a.s. spoločnosti na úvod mať imanie 25.000 €
- Pri živnosti ale ručíte celým svojim majetkom, kým v prípade s.r.o. spoločnosti len majetkom spoločnosti a najviac vkladom spoločníka, prípadne pri a.s. spoločnosti len majetkom spoločnosti
- Pri živnosti je možnosť použiť tzv. paušálne náklady a jednoduchú daňovú evidenciu, kým v prípade obchodných spoločností je nutnosť viesť riadne účtovníctvo
- Živnosť sa hodí pre menšie podnikanie s obratom do 30.000 €, obchodné spoločnosti sú lepšie pre vyšší obrat a pre väčšiu dôveryhodnosť
6. Produkt alebo služba
To, čo je základným kameňom podnikania, je produkt alebo služba, ktorá tvorí jadro a zmysel samotného podnikania. V tomto ohľade netreba pristúpiť na žiadne kompromisy a to ani so sebou samým – ako majiteľ firmy musíte ísť príkladom a byť náročný na seba, spolupracovníkov, ale najmä na to, čo predávate. Ak podnikáte v službách, nepripusťte žiadne zníženie kvality. Ak predávate tovar, nikdy nekonkurujte len cenou, ale najmä tým, že budete mať niečo, čo iní nemajú.
Ako najlepšie nastaviť to, čo robíte – či už produkt alebo službu:
- Pretransformujte nápad do reálneho predmetu podnikania
- Vyvarujte sa chýb od konkurencie, poučte sa z nich
- Snažte sa zaplniť chýbajúce miesto na trhu, alebo spraviť niečo lepšie a inak
- Nikdy nepozerajte len na cenovku a nesnažte sa byť najlacnejší – snažte sa byť najkvalitnejší a najlepší
- Dbajte na všetko ohľadom produktu či služby – nepodceňte žiaden detail, nič v samotnom obsahu, ale ani nič vo forme
- Buďte inovatívny a to neustále – zdokonaľujte sa aj počas podnikania, vylepšujte, inovujte, prinášajte niečo nové, napredujte vždy a za každých okolností – nikdy sa neuspokojte s prešľapovaním na jednom mieste, pretože konkurencia vás predbehne a ani si to nevšimnete
7. Komunikácia a marketing
Tento aspekt väčšina podnikateľov a firiem podceňuje a je to chyba. Nie je dôležité len mať výborný produkt alebo službu, ale treba to vedieť predať. A nielen to, ale aj svoju značku. V dnešnom modernom svete je treba sa zameriavať v správnej kombinácii tak na klasický marketing ako aj na digitálny marketing, samozrejme v správnej miere podľa predmetu podnikania.
Dôležité je mať buď vlastné interné oddelenie alebo človeka, ktorý sa orientuje a vzdeláva v tejto oblasti, alebo využiť služby špecializovaných a externých služieb – ale v každom prípade treba vedieť, že forma a komunikácia sú rovnako dôležité ako obsah.
8. Firemná kultúra
Nestačí však dobre len začať, treba úspešne rozvíjať podnikanie aj naďalej a snažiť sa najmä o trvale udržateľný rast. Základom dlhodobého rastu a rozvíjania je firemná kultúra, ktorá je iná pre veľké firmy a iná pre menšie podniky. Vo všeobecnosti ale vždy platí, že tak, ako sa nedá podnikať popri zamestnaní, sa to nedá ani vtedy, ak sa z podnikania stane len plánovanie, neustále a nič neriešiace porady, alebo naopak nekonečné teambuildingy. Najdôležitejšie je nájsť kompromis a vyváženie medzi priateľskou atmosférou a najlepšou možnou produktivitou práce.
9. Právne aspekty
Viacero podnikateľov zvykne podceňovať dokumenty a rôzne iné právne aspekty podnikania, či už zmluvu o partnerstve, prípadne odberateľské a dodávateľské vzťahy. Pokiaľ budete podnikať v oblasti predaja služieb alebo tovaru väčším zákazníkom a firmám, tak pevné a právne nepriestrelné zmluvy sú základom. Určite ich nerobte na kolene, po známosti alebo len, aby nejaké boli. Staré príslovie hovorí, že dobré zmluvy robia dobrých partnerov a v podnikaní to platí dvojnásobne.
10. Pozor nielen na dane
Pri podnikaní si treba dávať pozor nielen na daňové povinnosti ohľadom dane zo zisku, ale aj na množstvo iných daňových povinností alebo poplatkov. Každá, naozaj každá oblasť podnikania, skrýva aj určité povinnosti ohlasovacieho, prihlasovacieho alebo iného charakteru a netreba zabúdať napríklad ani na odvody. To, ako nie je možné podnikať bez živnosti alebo obchodnej formy, nie je možné podnikať ani bez poriadneho účtovníctva a odborníka na to. Či už využijete služby externého daňového poradcu alebo interného ekonóma, je len na vás, ale bez pokrytia tejto oblasti úspešné podnikanie nevybudujete.