Ako si založiť online podnikanie v 5 krokoch v roku 2024?
Každý človek je unikátny, má za sebou iné osobné a profesionálne skúsenosti, je formovaný iným prostredím, kultúrou, zvykmi, presvedčeniami a nachádza naplnenie v inej oblasti. Všetky tieto a mnohé ďalšie faktory spoločne vytvárajú priestor pre jedinečné vyjadrenie každého z nás aj na našej podnikateľskej ceste. Malé podnikanie je výborným krokom pre mnohých ľudí, ktorí hľadajú väčšiu samostatnosť a slobodu v rozhodovaní a túžia po naplnenejšom povolaní. V súčasnosti sa veľa pozornosti sústreďuje do online priestoru, ktorý tak poskytuje nové príležitosti pre záujemcov o podnikanie.
Viackrát sme už v našich článkoch načrtli, že v praxi neexistuje univerzálny návod na budovanie žiadneho podnikania a platí to rovnako aj pre oblasť online biznisu. Každý z nás má k dispozícii svoje vlastné možnosti, túžby a zdroje, ktoré nás vedú jedinečným spôsobom a presne také je aj naše podnikanie. Ako inšpirácia nám však môžu poslúžiť jednotlivé kroky, procesy a výsledky (úspechy a pády) iných ľudí, ktorí už majú časť cesty za sebou.
Takýto zjednodušený proces o tom, ako postupovať pri zakladaní malého podnikania, sme pre vás pripravili aj v nasledujúcich riadkoch.
Prípravná fáza pred založením online podnikania
Na začiatku každej podnikateľskej cesty musí byť myšlienka, ktorá odráža podnikateľskú činnosť, ktorej sa plánujeme venovať, ako aj predstava o tom, akú veľkosť by malo mať podnikanie v danom okamžiku. Ak ste sa rozhodli, čomu sa chcete venovať, ako aj o tom, že podnikania bude prevádzkované (zatiaľ) v malom rozsahu, môžete pristúpiť k špecifickej stránke budovania podnikania online.
V praxi je potrebné zohľadniť množstvo rôznych faktorov s ohľadom na druh podnikania, ktorému sa chceme venovať, nasledujúce kroky však musí absolvovať každý podnikateľ, ktorý plánuje pôsobiť online:
- predmet podnikania a podnikateľská myšlienka,
- príprava kvalitného predajného obsahu o produkte alebo službe,
- návrh webovej stránky, ktorá je užívateľsky priateľská,
- voľba sociálnych sietí a komunikačných platforiem,
- kvalitný obsahový marketing, marketingová komunikácia a PR.
Predmet podnikania a podnikateľská myšlienka
„Založenie podnikania online sa v zásade nelíši od štandardného podnikania.“
Každý, kto začína predávať výrobky a ponúkať služby prostredníctvom internetového obchodu, musí mať k dispozícii údaje o ponúkanom artikli alebo službe. Môže ísť produkt alebo službu, ktorá už na trhu existuje a je po nej vysoký dopyt, alebo obmenu či alternatívu uvedených možností, ako aj úplne novú ideu, ktorá zaplní voľný priestor a prinesie záujemcom niečo úplne nové.
V online priestore sú na rôznych miestach dostupné komunikačné fóra, komunity alebo skupiny, kde možno získať lepší prehľad o tom, o čo sa ľudia zaujímajú, čo im chýba, čo by privítali a aké majú problémy. Takúto otázku možno na fóre aj priamo položiť. Ak sa nebojíte toho, že by vám myšlienku mohol ukradnúť (odkopírovať) niekto iný, je to efektívny marketingový nástroj, prostredníctvom ktorého možno pomerne jednoducho zistiť, či by bol o ponúkaný produkt alebo službu záujem, v akom rozsahu, za akých podmienok a podobne.
TIP:
Pri zisťovaní vám ľudia (potenciálni zákazníci a klienti) sami povedia, čo na ponúkanom výrobku alebo službe možno zmeniť alebo vylepšiť, aby ešte lepšie sedelo ich potrebám.
Uvedený prieskum možno začať s jedným alebo viacerými kľúčovými slovami a slovnými spojeniami, ktoré reflektujú produkty a služby a iné atribúty predmetného podnikania. Vhodným nástrojom je aj prezretie konkurenčných či podobných webových stránok, eshopov a podnikateľských stránok na sociálnych a komunikačných platformách (facebook, instagram a ďalšie).
TIP:
Uvedený postup je vhodný aj v situácii, kedy podnikateľ plánuje predávať produkt alebo službu, ktorá už na trhu existuje a chce byť konkurencie schopný s ohľadom na jednotlivé atribúty ponúkaného výrobku alebo služby (cena, kvalita, dostupnosť a iné).
Príprava kvalitného predajného obsahu o produkte a službe
Keď podnikateľ zakladá malé podnikanie napríklad v podobe prevádzky kvetinárstva, vždy pritom dbá na kvalitu predávaných výrobkov a poskytovaných služieb. Zároveň si želá, aby bola jeho predajňa navrhnutá tak, aby sa v nej zákazníci cítili príjemne, bola pekne zariadená a aby v nej bol vždy ochotný a odborne kvalifikovaný personál.
Možno povedať, že rovnaké atribúty sa uplatňujú aj v pri predaji v online priestore. Namiesto predajne však podnikateľ disponuje webovým miestom (webovou stránkou, e-shopom), ktoré je potrebné urobiť užívateľsky príjemné a dostupné. Webová stránka by mala byť prehľadná, príjemná na pohľad a mala by obsahovať všetky potrebné sekcie, aby sa návštevník dozvedel v čo najkratšom čase čo najviac a najrelevantnejších informácií. Čím viac informácií o ponúkaných produktoch na stránke poskytnete, tým vyšší je predpoklad, že váš obsah zasiahne hľadanie zákazníka. Pozrite sa v súvislosti s čím najčastejšie zákazníci váš produkt spájajú a pokúste sa toto spojenie zahrnúť do opisu produktu.
TIP:
Webová stránka môže mať vždy aj niečo naviac, čo možno ponúknuť návštevníkovi, ako je blog so zaujímavosťami týkajúcimi sa ponúkaného produktu alebo služby, videá alebo akékoľvek iné grafické či iné informácie, ktoré ho niečím obohatia a nesú v sebe konkrétny odkaz. Zároveň pritom podnikateľom odporúčame, aby bol zverejnený obsah vždy relevantný, aktuálny, pravdivý, transparentný a nápomocný. Obsah možno voliť podľa rôznych kritérií (cieľové skupiny, produkty, služby, pridaná hodnota a ďalšie) s ohľadom na preferencie osobné podnikateľa a druh podnikania.
Návrh webovej stránky, ktorá je užívateľsky priateľská
Potom, ako si podnikateľ ujasní, aké výrobky chce predávať alebo služby ponúkať, je pripravený na návrh a tvorbu webovej stránky pre malé podnikanie. V tomto prípade platí, že menej je viac a v praxi sa potvrdzuje, že jednoduchá webová stránka je často užívateľsky atraktívnejšia. Na získanie pozornosti návštevníka má majiteľ webu len niekoľko sekúnd a preto je potrebné, aby bola stránka jednoduchá, prehľadná a obsahovala presne také údaje, ktoré pomôžu získať pozornosť návštevníka (potenciálne alebo pravidelného zákazníka) b čo najkratšom čase.
Niektoré dôležité tipy pri príprave webovej stránky:
- vyberte jeden, maximálne dva typy písma, ktoré budete používať na celom webe. Farba písma by mala byť taká, aby ju bolo dobre vidieť na zvolenom podklade aj z diaľky,
- navigácia stránkou by mala byť jednoduchá, ideálne, keď sa užívateľ vôbec nemusí nikam preklikávať,
- zverejňujte len grafiku, audio, videá a iný obsah len za tým účelom, aby ste podporili vašu podnikateľskú správu. Nerelevantný obsah užívateľov irituje a je považovaný za otravný, odčerpávajúci čas,
- vložte funkciu zbieranie e-mailov (zákazníci musia mať možnosť si ju zvoliť), čo v budúcnosti využiť na marketingové účely zasielaním noviniek o produktoch či akciách,
- vyberte si jednoduchý nákupný systém, kde sa zákazník nemusí pracne preklikávať z jedného miesta na iné.
TIP:
Pri tvorbe každej web stránky je potrebné myslieť aj na právnu stránku veci, čo znamená, že musí obsahovať všetky relevantné údaje podľa príslušných právnych predpisov (GDPR – ochrana osobných údajov, VOP – všeobecné obchodné podmienky, povinné formuláre na odstúpenie od zmluvy a ďalšie).
V súčasnosti sa v online podnikaní stále viac hovorí o predaji cez marketplaces. Sú veľkým konkurentom pre klasické eshopy a začínajú mať stále dominantnejší podiel na trhu vďaka tomu, že sú trhoviskom, kde nájde zákazník skutočne čokoľvek. Pri začiatku online podnikania myslite aj na to, či chcete marketplace použiť ako jeden z kanálov svojho predaja, alebo či ho nechcete využiť ako jednoduchší spôsob expanzie svojho eshopu do zahraničia.
Voľba sociálnych sietí a komunikačných platforiem
Sociálne siete rovnako ako iné komunikačné platformy či fóra majú svoje pozitívne aj negatívne stránky. Je preto na každom užívateľovi, či ich využíva na osobné a/alebo obchodné účely a v akom rozsahu na nich zverejňuje údaje a informácie. Aj keď sa o tom oficiálne nehovorí až tak nahlas, každý podnikateľ už pochopil, že sociálne siete sú využívané s cieľom predávať výrobky a ponúkať služby. Vzhľadom na veľkú koncentráciu kúpnej sily na týchto miestach tak predstavujú pre predávajúcich efektívny nástroj.
Predaj a komunikácia na sociálnych sieťach má svoje vlastné procesy a odporučenia, určite ju však môžeme zaradiť medzi účinné marketingové a predajné nástroje, ktorých využívanie je potrebné zvážiť vo svojej praxi, najmä pri online podnikaní. S ohľadom na typ produktu alebo služby môže byť výhodnejšia jedna alebo viac aplikácií, ich voľba však závis od jednotlivých preferencií podnikateľa.
Kvalitný obsahový marketing, marketingová komunikácia a PR
Aby náš obchod našli tí správni zákazníci, je nevyhnutné zvoliť vhodné nástroje, ktoré podporia jeho viditeľnosť aj vyhľadateľnosť vo veľkom internetovom oceáne. Vzdialenosť sa v tomto prípade skracuje a v prípade viacjazyčného e-shopu môžete predávať neobmedzene aj do zahraničia. Na podporu internetového podnikania existujú viaceré nástroje vrátane PPC reklám, kvalitného obsahového marketingu a PR (články, blogy, vhodne zvolené webové texty), grafika, videá, rozhovory a mnohé ďalšie. Veľkú službu vám urobí copywriting s dobrým SEO a správne zvolenými kľúčovými slovami a slovnými spojeniami, ktoré vás môžu v pomerne krátkom období dostať na prvé miesta v rôznych internetových vyhľadávačoch.
TIP:
Ako tip opäť odporúčame voliť autenticitu, integritu a transparentnosť vo zverejňovanom obsahu. Každý obsah by mal v sebe niesť určitú správu alebo odkaz, ktorý by mal čitateľa alebo diváka v niečom obohatiť. Zákazníci a klienti vždy oceňujú, ak je predávajúci odborníkom vo svojom fachu a poskytuje profesionálne informácie, alebo má takýto personál k dispozícii. Kvalitne zvoleným obsahovým a interaktívnym konaním môže podnikateľ získať množstvo nových zákazníkov a udržať si tých, ktorí už u neho nakupovali.
Voľba podnikania je výlučne na podnikateľovi a ten má pritom k dispozícii priestor obrovských rozmerov. Kreativita nemá hranice a internet poskytuje obrovskú príležitosť pre realizáciu mnohých dlhoročných snov. Niekedy stačí len skombinovať to, čo už existuje a vložiť do toho samého seba a skvelá myšlienka a obchodná príležitosť je na svete. Online biznis si väčšinou v úvode vyžaduje menšie výdavky v porovnaní so zariaďovaním kamennej predajne, čo mu tiež môže pridať na atraktivite. Experimenty s víziami sú povolené a zákazníci sa určite potešia novým nápadom.
V zahraničí v súčasnosti vznikajú rôzne obchodné príležitosti a inovatívne druhy podnikaní, ako sú napríklad nasledujúce:
- portál pre zverejňovanie jednotlivých úloh, ktoré je potrebné vybaviť. Žiadateľ vloží informáciu, čo treba vybaviť, v akom čase a koľko je ochotný zaplatiť (Task Rabbit). Takáto inovácia je nápomocná, lebo pomáha ľuďom budovať doplnkový príjem k existujúcej práci,
- bary a kaviarne so sprievodnými aktivitami. Mnohí mladí ľudia v súčasnosti hľadajú hlbšie prežitky, ktoré im poskytujú viac zážitkov naraz. Po celom svete tak vznikajú inovácie v baroch, kaviarňach a reštauráciách, kde sa môžu zákazníci venovať aj hrám či iným zaujímavým činnostiam, alebo si môžu na pridruženom dvore vyvenčiť domáce zvieratko, zatiaľ čo si vychutnávajú posedenie pri dobrom jedle a pití s priateľmi,
- vznikajú aj rôzne priestory, miestnosti, kde si môžu užívatelia anonymne ventilovať naakumulovaný strach, frustrácie a kde dostanú profesionálne odpovede na niektoré otázky spojené s týmito situáciami, alebo sa tam môžu liečiť z rôznych emocionálnych trám, či spoločne športovať,
- mnohí ľudia sa v súčasnosti snažia prejsť na udržateľné formy spotrebného života a tento priestor ponúka podnikateľom obrovské príležitosti od eko výrobkov po vegánske a vegetariánske novinky, doplnky a iné,
- ďalšou potenciálnou oblasťou sú sociálne služby a služby pre domáce zvieratká.
Dôležité je zvoliť si takú činnosť, s ktorou máme skúsenosti, alebo nás láka a chceme v nej získať nové skúsenosti. Všetko, čo robíme s radosťou a sme pritom autentickí, je príťažlivé pre ostatných ľudí (zákazníkov a klientov) a to je samo o sebe polovičným úspechom.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.