Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

AKTUALIZÁCIA: Internetové obchody majú nové pravidlá predaja

Klávenica s klávesou "nakupovať"
Ilustračné foto: FreeDigitalPhotos.net
16. júna 2014 Zdroj SITA, Podnikam.SK Tlačiť

Pre viac ako 507 miliónov spotrebiteľov v Európe slúži od piatka 13. júna nová smernica o právach spotrebiteľov.

Nákup si možno po novom rozmyslieť až do 14 dní

Ako informovala Natália Podkonická z mediálnej sekcie Zastúpenia Európskej komisie (EK) v Slovenskej republike, nová smernica posilňuje práva spotrebiteľov pri nákupe kdekoľvek a kedykoľvek v Európe – tak pri nákupe online, ako aj v kamenných obchodoch. Podľa podpredsedníčky EK a komisárky EÚ pre spravodlivosť Viviane Redingovej Európa smernicou „skoncovala so zavádzaním spotrebiteľov na internete“.

„Každý spotrebiteľ v Európskej únii si môže nárokovať svoje práva podľa smernice o právach spotrebiteľov, čo znamená – koniec vopred zaškrtnutým políčkam pri kúpe letenky, koniec dodatočným poplatkom pri platbe kreditnou kartou online a koniec praktikám obchodníkov, ktorí vám hovoria, že nemôžete vrátiť tovar kúpený cez internet,“ povedala o smernici Redingová.

Zámerom smernice je tiež vytvárať rovnaké podmienky pre podnikanie. Nové pravidlá totiž prinesú výhody aj podnikom. Očakáva sa, že sa znížia náklady obchodníkov pri ponúkaní produktov a služieb spotrebiteľom za hranicami.

Nové pravidlá napríklad v celej Európskej únii zabezpečia väčšiu cenovú transparentnosť, zrušenie neopodstatnených príplatkov za použitie kreditných kariet a špeciálnych telefonických liniek. Ďalej smernica zakazuje vopred zaškrtnuté políčka na internete, napríklad pri nákupe leteniek. V takýchto prípadoch bývajú kupujúcim ponúkané dodatočné možnosti nákupu, ako nákup cestovného poistenia alebo prenájom vozidla.

Tieto ďalšie služby nemôžu byť ponúkané formou tzv. vopred zaškrtnutého políčka. Nová smernica predĺžila lehotu, kedy si svoj nákup možno rozmyslieť zo siedmich na 14 dní v celej EÚ.

Smernica posilňuje i práva spotrebiteľov na vrátenie peňazí – do 14 dní po zrušení nákupu spotrebiteľom. Spotrebitelia budú mať k dispozícii vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy, ktorý môžu, ale nie sú povinní, použiť. Zavádzajú sa taktiež pravidlá zakazujúce skryté poplatky na internete, ako napríklad ponuky na internete, ktoré niečo inzerujú ako zdarma, ale v skutočnosti to tak nie je (napríklad horoskopy alebo recepty).

Smernica napokon prináša i lepšiu ochranu vo vzťahu k digitálnemu obsahu, najmä v súvislosti s informáciami o softvére a hardvére, s ktorými produkty pracujú, informovala ďalej Podkonická zo Zastúpenia EK v SR.

Aktualizácia:
Návrh nového súboru práv spotrebiteľov predložila Komisia v októbri 2008. Záverečnú dohodu medzi Európskym parlamentom a Radou o smernici o právach spotrebiteľov sprostredkovala komisárka EÚ pre spravodlivosť Viviane Redingová v júni 2011 a dohoda bola formálne prijatá 10. októbra 2011. Vlády mali dva roky na vykonanie pravidiel na vnútroštátnej úrovni do 13. decembra 2013, pričom tieto pravidlá nadobudnú účinnosť 13. júna 2014.

10 hlavných zmien, ktoré prinášajú nové pravidlá EÚ na ochranu spotrebiteľov

1. Návrh odstráni skryté poplatky a náklady na internete

Spotrebitelia budú chránení pred „skrytými nákladmi“ na internete. Tieto zahŕňajú prípady, v ktorých sa podvodníci usilujú zavádzať ľudí tak, aby zaplatili za „bezplatné“ služby, ako napr. horoskopy alebo recepty. Odteraz musia spotrebitelia výslovne potvrdiť, že berú na vedomie, že musia za danú službu zaplatiť.

2. Väčšia cenová transparentnosť

Obchodníci musia uvádzať celkové náklady na výrobok alebo službu vrátane všetkých ostatných dodatočných poplatkov. Ľudia nakupujúci cez internet nebudú musieť platiť žiadne poplatky alebo ďalšie náklady, ak na to neboli pred zadaním objednávky riadne upozornení.

3. Zákaz vopred zaškrtnutých políčok na webových lokalitách

Pri online nákupe, napríklad pri kúpe letenky, vám môžu byť ponúknuté dodatočné možnosti nákupu, napríklad nákup cestovného poistenia alebo prenájom vozidla. Tieto ďalšie služby môžu byť ponúkané formou tzv. vopred zaškrtnutého políčka. V súčasnosti sú spotrebitelia často nútení zrušiť zaškrtnutie daných políčok, pokiaľ nemajú o tieto dodatočné služby záujem. Novou smernicou sa vopred zaškrtnuté políčka zakážu v celej Európskej únii.

4. 14 dní na zmenu rozhodnutia v súvislosti s nákupom

  • Lehota, v rámci ktorej môžu spotrebitelia od kúpnej zmluvy odstúpiť, sa predlžuje na 14 kalendárnych dní (oproti siedmim dňom, ktoré boli doposiaľ stanovené v právnych predpisoch EÚ). To znamená, že spotrebitelia môžu v prípade zmeny rozhodnutia tovar vrátiť bez uvedenia dôvodu.
  • Osobitná ochrana v prípade nedostatku informácií: ak predávajúci zákazníka jasne neinformoval o práve na odstúpenie od zmluvy, lehota na vrátenie tovaru sa predlžuje na jeden rok.
  • Spotrebitelia budú takisto chránení v prípade vyžiadaných návštev, ktoré budú mať právo odvolať, keď obchodník vopred zavolá a prehovorí zákazníka, aby súhlasil s návštevou. Okrem toho už ďalej nebude potrebné rozlišovať medzi vyžiadanou a nevyžiadanou návštevou, aby sa predišlo obchádzaniu pravidiel.
  • Právo odstúpiť od zmluvy sa rozširuje aj na internetové aukcie, ako napríklad eBay – tovar zakúpený na aukcii však možno vrátiť len vtedy, ak bol zakúpený u profesionálneho predajcu.
  • Lehota na odstúpenie od zmluvy začne momentom, keď je spotrebiteľovi tovar doručený, a nie momentom uzatvorenia zmluvy, ako je to v súčasnosti. Tieto pravidlá sa vzťahujú na objednávky cez internet, telefón a zásielkový obchod, ako aj na predaj mimo obchodov, ako je napr. podomový predaj, predaj na ulici, predaj na predvádzacích akciách alebo počas exkurzií organizovaných predajcom.

5. Posilnené práva na vrátenie peňazí

Obchodníci musia spotrebiteľom vrátiť peniaze za výrobok do 14 dní od odstúpenia od zmluvy, a to vrátane nákladov na dodanie. Riziko za akékoľvek poškodenie tovaru počas prepravy spravidla nesie obchodník, a to až do momentu, kým tovar neprevezme spotrebiteľ.

6. Zavedenie vzorového formulára na odstúpenie od zmluvy platného pre celú EÚ

Spotrebitelia budú mať k dispozícii vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy, ktorý môžu (ale nie sú povinní) použiť, ak zmenia rozhodnutie a chcú odstúpiť od zmluvy uzatvorenej na diaľku alebo pri podomovom predaji. Tým sa odstúpenie od zmluvy zjednoduší a urýchli, a to nezávisle od toho, kde v EÚ ste zmluvu uzatvorili.

7. Zrušenie príplatkov za použitie kreditných kariet a špeciálnych telefonických liniek

Obchodníci nebudú môcť spotrebiteľom účtovať vyššie poplatky za platbu kreditnou kartou (alebo iným platobným prostriedkom), ako sú skutočné náklady, ktoré obchodníkovi vznikajú pri poskytovaní takejto možnosti platby. Obchodníci, ktorí umožňujú spotrebiteľom kontaktovať obchodníka v súvislosti so zmluvou prostredníctvom špeciálnych telefonických liniek (hotlines), nebudú môcť účtovať vyšší poplatok, ako je základná telefónna sadzba za hovory.

8. Jasnejšie informácie o tom, kto zaplatí náklady pri vrátení tovaru

Ak obchodníci požadujú, aby náklady pri vrátení tovaru po zmene rozhodnutia hradili spotrebitelia, musia ich o tom vopred jasne informovať, v opačnom prípade musia tieto náklady uhradiť sami. Obchodníci musia zákazníkom ešte pred nákupom oznámiť aspoň odhad maximálnych nákladov na vrátenie tovaru veľkých rozmerov (napríklad pohovky), ktorý bol zakúpený cez internet alebo zásielkovú službu, aby sa spotrebitelia mohli na základe jasných informácií rozhodnúť, od ktorého predajcu tovar kúpia.

9. Posilnená ochrana spotrebiteľov v súvislosti s digitálnymi produktmi

Informácie o digitálnom obsahu sa takisto musia uvádzať jasnejšie, a to vrátane informácií o zlučiteľnosti hardvéru a softvéru a o použití všetkých technických ochranných opatrení, ako je napríklad obmedzenie práva spotrebiteľov vytvárať kópie daného obsahu.

Spotrebitelia budú mať právo odstúpiť od zmluvy v prípade nákupu digitálneho obsahu, ako sú napríklad hudobné záznamy alebo videozáznamy, ale len do momentu začatia samotného sťahovania.

10. Jednotné pravidlá pre podniky uľahčia obchodníkom podnikanie v celej Európe

Medzi tieto pravidlá patria:

  • Jednotný súbor základných pravidiel pre obchodné zmluvy uzatvárané na diaľku (predaj cez telefón, zásielkovú službu alebo internet) a predaj mimo obchodov (predaj mimo priestorov spoločnosti, ako napríklad predaj na ulici či podomový predaj) v EÚ, ktorým sa zavádzajú rovnaké podmienky podnikania a znižujú transakčné náklady pre obchodníkov pôsobiacich cezhranične, najmä v prípade predaja cez internet.
  • Podnikom uľahčia prácu štandardné formuláre: ide o formulár na splnenie požiadaviek týkajúcich sa informácií o právach na odstúpenie od zmluvy.
  • Na malé podniky a remeselníkov, ako napr. inštalatérov, sa budú vzťahovať osobitné pravidlá. Právo na odstúpenie od zmluvy nebude uplatniteľné v prípade naliehavých opráv a údržbárskej činnosti. Členské štáty takisto môžu rozhodnúť, že obchodníci, ktorí majú pre spotrebiteľov u nich doma vykonať opravu alebo údržbársku činnosť v hodnote menej ako 200 eur, budú oslobodení od určitých požiadaviek na poskytovanie informácií.

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

Chcem začať podnikaťPodnikamPodnikám na internete

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Marketing

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X