Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Biznis plán, ktorý pomohol nakopnúť podnikanie

1554897621394.jpg
Foto: SLSP
26. augusta 2019 Tlačiť

BRATISLAVA 26. augusta (Podnikam.sk) – Peter Šima a Martin Višňovský, zakladajúci členovia skupiny Chiki Liki Tu-A, v Prešove prednedávnom otvorili eventový priestor Stromoradie. S pomocou Programu pre začínajúcich podnikateľov si tak splnili dávny sen zo strednej školy. Neodradil ich ani podrobný biznis plán, pri ktorom si veľakrát zanadávali. Dnes tvrdia, že im to pomohlo sa nad vecami poriadne zamyslieť, skôr ako sa reálne pustili do podnikania.

Čo vás inšpirovalo vytvoriť v Prešove eventový priestor Stromoradie, kde návštevníci môžu okrem piva prísť aj na koncert?

Martin: Inšpirovala nás stredná škola, kde sme sa ako študenti stretli a založili skupinu známu ako Chiki Liki Tu-A. Keďže nás hudba bavila, našim snom bolo mať raz priestor, kde budeme hrať aj vlastné koncerty.  Akurát to trvalo dlhší čas ako sme čakali. Od prvotnej myšlienky v asi pätnástich až doteraz. Čiže 25 rokov.

Ako ste postupovali? Čím ste začali?

Martin: Na začiatku bolo našim hlavným cieľom nájsť vhodné priestory, kde by sa hrávali koncerty. Neodmysliteľnou súčasťou bol, samozrejme, bar. Dlho sa robilo na samotnom projekte, ktorý sme x rokov prerábali. Dosť času zabralo aj vybavovanie všetkých potrebných papierov a zháňanie peňazí.

1554897620841.jpg
Foto: SLSP

Čo bolo pre vás najväčšou výzvou?

Martin: Robotníci. 😊 Ľudia sú vždy najväčšou výzvou. Na jednej strane ide o to nájsť niekoho spoľahlivého, na druhej strane ich treba neustále nejakým spôsobom usmerňovať.

Peter: Pre mňa boli najhoršie „papierovačky“. Neustále naháňanie dokumentov bol nekonečný príbeh. Stavebný úrad u nás v Prešove funguje strašidelne, neviem či to tak je aj v iných mestách. Človek aby na to mal dva životy.

Martin: Odkaz pre ľudí, ktorí toto budú čítať. My sme začali v pätnástich. V súčasnosti by mali ľudia asi už v deviatich rokoch premýšľať nad podobným projektom, aby sa ho vôbec dožili. Jediný spôsob ako sa to dá celé urýchliť je, že vyhráte voľby (smiech).

Peter: Čo sa týka priestorov, tie sme rekonštruovali najskôr na základe udržiavacích prác. Súbežne sme však riešili aj projekt na zmenu účelu užívania, lebo budova pôvodne slúžila na iné aktivity. Podarilo sa. Teraz máme v hornej časti kaviareň, piváreň a tiež pripravenú kuchyňu. V budúcnosti plánujeme mať teplú aj studenú kuchyňu, ktorá bude mať výdajné okienko smerom von na alej. Je tu dobrá kumulácia ľudí, pretože blízko sú stredné a vysoké školy.

1554897621135.jpg
Foto: SLSP

Zrejme nebolo jednoduché nájsť priestor, ktorý by spĺňal podmienky na prevádzkovanie baru aj organizovanie koncertov.

Martin: Peter sa tu nasťahoval pred 20 rokmi, čiže niekoľko rokov tu býval. Už vtedy prišiel impulz, že jedného dňa sa to musí stať.

Peter: Horné poschodie bolo využívané ako bytový priestor. My sme tu dlho bývali a potom, keď sme sa odsťahovali, začali sme tieto priestory rekonštruovať. Priestor bol v dezolátnom stave, bolo tu veľa priečok, ktoré sme museli zbúrať, všetky siete a napojenia, vonkajšie a vnútorné opravy.

V čom sa podľa vás odlišujete od konkurencie?

Martin: Výhodu máme asi v tom, že sme noví – máme otvorené iba niečo cez 2 mesiace. Ľudia nám dajú šancu a prípadné chyby nateraz odpustia, dajú nám možnosť zlepšiť sa. Konkurencii už nikto nič neodpúšťa. Ktovie, o rok neskôr by som možno na to odpovedal ináč. 😊

Ste otvorení iba krátko. Zbierate od zákazníkov spätnú väzbu?

Martin: Žijeme podľa hesla, že každý má právo založiť si vlastný klub. Inými slovami, neberieme žiadne feedback-y.  (smiech)

Peter: Ľudia si u nás napríklad chvália zvuk. Je tu viac podobných priestorov, kde sa hrávajú koncerty, no štýlom sú podobné skôr krčmám. Naša hala je vybudovaná vyslovene na koncerty, a preto si myslím, že na ten účel je aj najvhodnejším priestorom, ktorý tu v okolí existuje.

Je nejaký hudobný žáner, ktorý u vás v klube nenájdeme?

Martin: Hrať tu budú najmä kapely, ktorých hudba nás baví. Pôjde skôr o alternatívnejšiu hudbu, nečakajte žiadnu pop music, iba ak top 10 na Slovensku.

Dokážete vďaka tomu, že sa v hudobnej oblasti pohybujete už dlho, pritiahnuť k vám zaujímavé kapely?

Martin: To, že sa s tými ľuďmi poznáme, nie je zlomovým faktom, ale určite je takto pre mňa ľahšie dvihnúť telefón. Zvyčajne nejde o klasický formálny rozhovor štýlom: „Dobrý deň, chceli by sme…Radi by sme…“ a podobne, ale jednoducho „Serus…“ a ideme k veci. Rieši sa to teda rýchlejšie.

Peter: Po čase by mali pribudnúť aj nejakí zahraniční interpreti, muzikanti. Možno však budeme musieť fungovať na nejakých grantoch, pretože všetko sa nedá hradiť zo vstupného.

Martin: Bolo by super, keby sa dali robiť multikultúrne medziregionálne výmenné koncerty. Prišiel by sem niekto zo Spišskej Novej Vsi a plagát by vyzeral: DALI SME ŠANCU AJ ĽUĎOM ZO SPIŠA.

Je niečo, čo by ste s terajšími skúsenosťami v začiatkoch podnikania urobili inak?

Martin: Ťažko povedať. Je veľa vecí, ktoré musíme zlepšiť, ale nateraz sme urobili maximum. Chyby, ktoré vznikli, boli najmä z radosti z projektu a boli dôsledkom neznámych situácií či vecí, ktoré sme nikdy predtým neriešili, s ktorými sme sa nestretli. Patrí to k tomu, takže ja by som nič nemenil.

Išli by ste do toho ešte raz, keby ste vedeli čo vás to bude stáť?

Obidvaja: Nie.

Martin: Teda, keby sme sa do toho pustili teraz, dokončili by sme to v 65-ke. Ja už by som do toho nešiel. V pätnástich by to ešte stálo za  pokus, ale v štyridsiatke sa nad tým už nedá zamýšľať.

1554897620838.jpg
Foto: SLSP

Dominantou pivárne je veľká mozaika. Ako vznikla?

Peter: Mozaiku začal robiť môj otec a je vyrobená z kože. Niektoré časti sú maľované, niektoré, naopak, nemajú povrchovú úpravu. Na mozaike sú moji rodičia, ktorí kráčajú po Aleji Stromoradie. Otec ju robil v roku 2005 a keďže už mala nejaké roky a z jednej strany opadávala. Zavolali sme si na pomoc reštaurátora a maliara Miroslava Pribiša. Chceli sme ju zachovať ako pamiatku, a tak sme ju umiestnili na zadnú stenu miestnosti.  Je to pohľad akoby na stromoradie, ktorým sa prechádzajú moji rodičia a za nimi je mesto Prešov so svojimi hlavnými dominantami.

Ako ste si v podniku rozdelili úlohy?

Martin: Ja som to celé riadil z Egypta (smiech). Bolo to šialené a miestami chaotické, ale každý robil, čo vedel a vládal.

Peter: Keďže to nebola štandardná stavba a kontrolné dni sme síce mali na pravidelnej báze, ale nie každý týždeň trebárs v pondelok, nikto to oficiálne neriadil. Všetko bolo robené „na kolene“,  nič sme si nedávali vyrobiť na kľúč nejakej firme a všetko od materiálu, robotníkov cez ostatné veci sme si vyberali sami.

Aj názov podniku vznikol podľa ulice na ktorej sa nachádza..

Martin:  Bolo by divné keby sa to volalo Alfa. Vitajte v klube Alfa na Stromoradí, to by asi nikto nepochopil. Je to úplne prirodzený názov a nemalo zmysel vymýšľať nič iné.

Ako vám pomohla Slovenská sporiteľňa?

Peter: Toto bol v podstate startupový projekt a sporiteľňa nám pomohla zafinancovať zariadenie kuchyne a baru. Bola to síce 1/10 z celkového rozpočtu, ale  pomoc to bola značná. Viem, že SLSP má projekty zamerané na podporu kultúry, tak veríme, že nám ešte bude pomáhať. 😊 Inak, sme s nimi stále v kontakte.

Bolo náročné vyskladať biznis plán? Veľa ľudí to môže odradiť.

Martin: Bolo to strašidelné. Vieš koľkokrát si pri tom zahrešil? (smiech)

Peter: (smiech) Jednoduché to veru nebolo. Každopádne, aj keď projekt pre začínajúcich podnikateľov vyzerá ako zbytočná byrokracia, je veľkou pomocou. Človek je totiž donútený  spočítať si veci, rozmýšľať nad tým, ako si rozdelí čas, nad otvorením, personalistikou či marketingom. Rozhodne nie je na škodu veci si týmto celým prejsť pred tým, ako začnete podnikať. Trvalo to dlho, okolo šesť až osem týždňov. Nie nonstop, musel som si dať odstup a znova sa nad niektorými časťami zamyslieť.

Ako promujete podujatia v Stromoradí? Využívate hlavne Facebook?

Martin: Viac menej áno. Fungujeme na Facebooku, a tiež na Instagrame, kde sme však ešte nič nezaplatili, takí sme frajeri.

Peter: Hlavne spojitosť kapely, klubu a ulice nám dosť pomáha. Teraz sme už rozbehli  outdoorovú komunikáciu, citylights, billboardy + klasický výlep plagátov na verejných plochách.

Aj vy rozmýšľate o vlastnom podnikaní alebo nedávno ste začali podnikať? Zapojte sa do Programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky. Stačí si objednať bezplatnú konzultáciu u našich regionálnych špecialistov na www.zacinamepodnikat.sk.

Autor: Slavka Džambová
Inzercia

Odporúčané ebooky

Súvisiace články v seriáli "Začíname podnikať"

Zobraziť všetky články v seriáli "Začíname podnikať"
FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

biznis plánpodnikaniePRproduktySLSP

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ako začať podnikať

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

18mar9:30ChatGPT pre Office - Excel, Word, Outlook a Powerpoint9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

18mar9:30ChatGPT pre Office - Excel, Word, Outlook a Powerpoint9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

18mar9:30ChatGPT pre Office - Excel, Word, Outlook a Powerpoint9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X