Čo nerobiť, ak človek nechce „zabíjať“ svoju produktivitu?
Máte na svojom stole zoznam toho, čo musíte urobiť? Ten vám síce môže pomôcť určiť si priority počas dňa a môže tiež slúžiť ako motivácia v napredovaní, ale to iba za predpokladu, že sa nenecháte priveľmi rozptyľovať alebo sa nenecháte odradiť prekážkami – aj takými, ktoré si pod nohy „hádžete“ sami.
Mnoho ľudí totiž pred záverečnou pri odškrtávaní si jednotlivých úloh zistí, že sa niekde stala chyba a nesplnili všetko, čo si zadali alebo zaumienili. Často sa to stáva preto, lebo si neurobili daný zoznam správne a „zabili“ tak svoju vlastnú produktivitu.
Ak sa vyhnete nasledujúcim veciam, je vysoko pravdepodobné, že vaša produktivita porastie. Čím teda ľudia vlastne hádžu polená sami sebe pod nohy?
1. Nechávajú sa „vysávať“ ľudskými upírmi
Možno ste túto frázu ešte nepočuli, ale určite viete, o koho ide. „Upíri“ vyčerpávajú vašu energiu tým, že sa neustále sústreďujú na seba a nie na blaho tímu alebo kolektívu. Váš čas a priority nie sú na ich radare, nezaujímajú ich ani najmenej. Napriek tomu, keď niečo potrebujú, nezriedka napíšu email so žiadosťou o pomoc práve vám.
2. Majú na zozname nejasne formulované veci
Žiadna položka, ktorá nemôže byť uvedená ako činnosť či úkon, čiže čosi, čo treba urobiť, by na zozname byť nemala. Sú to neurčité, všeobecne a rámcovo formulované veci typu odpoveď/reakcia ohľadom projektu. Vďaka tomuto sa zaseknete pri tom, že budete rozmýšľať nad tým, o aký projekt išlo a na čo ste to vlastne chceli odpovedať.
3. Nakladajú si toho na plecia viac ako dokážu zvládnuť
Ak je váš zoznam viac idealistický ako realistický, nezohľadňuje teda reálne to, čo dokážete v skutočnosti dosiahnuť, odsudzujete samých seba vopred na zlyhanie. Navyše, ak si napíšte tých vecí/položiek na zoznam príliš, bude sklamanie o to väčšie. Nebudete vedieť, kde začať a zvýši sa pravdepodobnosť, že to či ono napokon odložíte.
4. Zabúdajú na prirodzené „medzery“ v rozvrhu
Iste, v ideálnom svete prídete do kancelárie o 9. hodine a pracujete nonstop až do 18. hodiny. Keďže v ideálnom svete nežijeme, musíte myslieť na to, že treba napríklad obedovať a že hodinu pred koncom pracovnej doby môže byť človek, ktorý nie je robotom, aj unavený.
5. Vo svojom pracovnom rozvrhu nerátajú s prerušeniami
Máte jasne dané priority a chcete ich naplniť. Potom vás ale vyruší email, kolega, nejaké správy a položky na vašom zozname sa zdajú byť nekonečné. Čo s tým? Malé „okienka“, kedy nemáte naplánované nič, môžu byť až zázračne zmysluplné – niet nad hoci aj maličkú časovú rezervu.