- Podnikam.sk
- Články
- Dane
- DPH
- Daňovníci budú mať nárok na úroky z omeškania pri zadržaní nadmerného odpočtu – a to aj na tie z minulosti!
Daňovníci budú mať nárok na úroky z omeškania pri zadržaní nadmerného odpočtu – a to aj na tie z minulosti!
V októbri 2015 bol prijatý rozsudok európskeho súdneho dvoru C-120/15 Kovozber s.r.o. v súvislosti s oneskoreným vrátením nadmerného odpočtu DPH. Na základe tohto rozsudku existuje predpoklad, že platitelia dane si budú môcť nárokovať tzv. úroky z omeškania za obdobie jeho „zadržania“.
Daňový poradca Peter Pašek z poradenskej spoločnosti Accace vysvetľuje, aká je aktuálna úprava nadmerného odpočtu DPH, aké zmeny prináša predmetný rozsudok a čo to v praxi znamená pre platiteľov dane.
Aktuálna úprava nadmerného odpočtu
V súlade so Zákonom o DPH všeobecne platí, že ak v zdaňovacom období vznikne platiteľovi nadmerný odpočet, odpočíta platiteľ nadmerný odpočet od vlastnej daňovej povinnosti v nasledujúcom zdaňovacom období.
Ak platiteľ nemôže odpočítať nadmerný odpočet od vlastnej daňovej povinnosti v nasledujúcom zdaňovacom období – napr. z dôvodu, že opäť vykáže nadmerný odpočet – daňový úrad vráti neodpočítaný nadmerný odpočet alebo jeho neodpočítanú časť do 30 dní od podania daňového priznania za zdaňovacie obdobie nasledujúce po zdaňovacom období, v ktorom nadmerný odpočet vznikol alebo do 30 dní od uplynutia lehoty na podanie daňového priznania, ak platiteľ nebol povinný podať daňové priznanie za zdaňovacie obdobie nasledujúce po zdaňovacom období, v ktorom nadmerný odpočet vznikol.
Zároveň umožňuje Zákon o DPH vrátenie nadmerného odpočtu aj do 30 dní od uplynutia lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom nadmerný odpočet vznikol, ale iba v nasledujúcom prípade:
- jedná sa o platiteľa s mesačným zdaňovacím obdobím
- platiteľ je registrovaný dlhšie ako 12 mesiacov
- platiteľ nemá daňové alebo colné nedoplatky a nedoplatky na povinných odvodov za posledných 12 mesiacov
Daňová kontrola a nadmerný odpočet
Ak daňový úrad v lehote na vrátenie nadmerného odpočtu začne daňovú kontrolu – na čo má právo – vráti nadmerný odpočet do 10 dní od skončenia daňovej kontroly, a to vo výške zistenej daňovým úradom. Zákonná lehota na vykonanie daňovej kontroly v súlade s Daňovým poriadkom je najviac 1 rok od jej začatia, samozrejme za predpokladu, že nie je prerušená. V prípade prerušenia sa môže jej doba ešte predĺžiť.
Rozsudok európskeho súdneho dvora
V rámci októbrového rozsudku ESD rozhodol, že Smernica o DPH bráni takej vnútroštátnej právnej úprave, ktorá upravuje výpočet úrokov z omeškania pri vrátení nadmerného odpočtu DPH až od uplynutia lehoty 10 dní po skončení daňovej kontroly, t.j. rozhodol, že slovenská úprava „nie je v súlade so Smernicou o DPH“ (obdobnú situáciu už ESD riešil v rozsudku C-107/10 Enel Marica).
ESD zastal názor, že členské štáty, t.j. aj SR, musia pri stanovení podmienok vrátenia nadmerného odpočtu dbať na to, aby tieto podmienky nespochybňovali zásadu neutrality systému DPH tým, že zdaniteľná osoba bude podľa nich povinná v celom rozsahu alebo sčasti znášať DPH, t.j. musí sa umožniť, aby mohla byť zdaniteľnej osobe za primeraných podmienok vrátená celá suma vyplývajúca z nadmerného odpočtu. Znamená to, že vrátenie sa uskutoční v primeranej lehote.
ESD súčasne uznal, že členské štáty s cieľom zabezpečiť na svojom území správne vyberanie splatnej DPH v plnej výške sú povinné vykonať daňové kontroly, t.j. že lehota na vrátenie nadmerného odpočtu môže byť v zásade predĺžená na účely vykonania daňovej kontroly bez toho, aby bolo nutné považovať túto lehotu za neprimeranú, ak toto predĺženie neprekračuje medze toho, čo je nevyhnutné na riadne vykonanie tejto daňovej kontroly. ESD však zdôraznil, že keďže zdaniteľná osoba dočasne nemôže disponovať finančnými prostriedkami vo výške nadmerného odpočtu DPH, je postihnutá hospodárskym znevýhodnením, ktoré by malo byť kompenzované zaplatením úrokov, čím je zaručené dodržanie zásady daňovej neutrality.
„V súlade s judikatúrou ESD platí, že keď dôjde k vráteniu nadmerného odpočtu DPH zdaniteľnej osobe po uplynutí primeranej lehoty, zásada neutrality daňového systému DPH vyžaduje, aby takto generované finančné straty za ujmu zdaniteľnej osoby, ktoré vyplývajú z nemožnosti disponovať s predmetnými peňažnými sumami, boli kompenzované zaplatením úrokov z omeškania,“ vysvetľuje P. Pašek.
ESD súčasne upozornil, že právna úprava, ktorá ponecháva daňovým orgánom možnosť začať daňovú kontrolu kedykoľvek, dokonca aj tesne pred uplynutím lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu DPH, čím umožňuje značné predĺženie lehoty na toto vrátenie, nielenže vystavuje zdaniteľnú osobu finančným nevýhodám, ale navyše zdaniteľná osoba nemôže predvídať dátum, od ktorého môže disponovať finančnými prostriedkami vo výške sumy nadmerného odpočtu DPH, čo pre ňu predstavuje ďalšiu záťaž. Rovnako ESD vyjadril názor, že pri výpočte úrokov sa musí zobrať do úvahy ako počiatočný okamih deň, keď by mal byť nadmerný odpočet DPH v súlade so Smernicou o DPH obvykle vrátený.
Čo to znamená pre slovenského daňovníka
Ako upozorňuje P. Pašek, „slovenskí platitelia majú nárok na tzv. „úroky z omeškania“ od momentu kedy uplynula bežná lehota na vrátenie nadmerného odpočtu a to aj v prípade, ak táto lehota nebola dodržaná z dôvodu vykonania daňovej kontroly oprávnenosti nároku nadmerného odpočtu.“ V praxi to znamená, že daňovníci majú nárok „na úroky z omeškania“ z nadmerného odpočtu zadržiavaného počas výkonu daňovej kontroly po uplynutí bežnej lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu.
„Osobne máme zato, že platitelia dane, ktorým sa aj v minulosti nadmerné odpočty vrátili oneskorene sa s podporou svojich daňových poradcov resp. právnikov budú a môžu domáhať svojich nárokov, t.j. predmetných úrokov z omeškania,“ dodáva P. Pašek.
Rovnako existuje predpoklad, že predmetný rozsudok môže mať dopad na urýchlenie všetkých daňových kontrol oprávnenosti nároku na vrátenie nadmerného odpočtu, teda aj tých ktoré už bežia a neprimerane sa predlžujú.