Manažérov lovia v sieťach
V Amerike profesionálna sociálna sieť LinkedIn likviduje personálne agentúry a pracovné portály. Na Slovensku si firmy hľadajú nových zamestnancov ešte stále skôr klasickým spôsobom, ale pre profesionálnych lovcov mozgov sú sociálne siete už teraz prvou voľbou pri hľadaní manažérov. „Čo sa týka náboru potenciálnych uchádzačov cez sociálne siete, tento trend sa pomaly udomácňuje aj medzi slovenskými personalistami… treba však doplniť, že ide skôr o akúsi alternatívnu formu,“ hovorí Lucia Burianová, PR manažérka z portálu Profesia.sk. „ Ešte stále uprednostňujú klasický nábor ľudí napríklad cez pracovné portály, headhunterov, personálne agentúry, známych, prípadne úrady práce a podobne. V zahraničí využívajú firmy bežne sociálne siete na nábory ľudí a mnohokrát je to jediný spôsob, ktorý používajú.“
Uchádzačov preverujú cez sociálne siete
Ak sa firmy na Slovensku rozhodnú hľadať cez sociálne siete, na LinkedIn a Twitter dávajú ponuky predovšetkým pre špecialistov a manažérov najmä v oblastiach IT, marketingu a reklamy. Pre bežné pozície a brigády je miesto skôr na Facebooku. A pre headhunterov sú sociálne siete „jednoznačne medzi prvými prostriedkami, ktorými oslovujú ľudí na manažérske pozície a pozície špecialistov“, dodáva Burianová.
Veronika Harmadyová z Manpower Slovensko hovorí, že už každá väčšia personálna agentúra má na sociálnych sieťach svoj profil a využíva ho na oslovovanie uchádzačov o zamestnanie. Na inzeráty na internete totiž reaguje čoraz menej ľudí a inzeráty v tlači si všimne málokto.
„Sme v období talentizmu a už dávno neplatí, že talentovaní ľudia sa oslovujú klasickým spôsobom,“ dodáva. „Personalista alebo konzultant personálnej agentúry rozhodne nemôže sedieť v kancelárií a čakať, že sa niekto ozve na inzerát. Musia si budovať vzťahy s ľuďmi a rozširovať siete kontaktov.“
Pri otázke, či mať na sociálnych sieťach svoj profil, preto personalisti odpovedajú: určite áno, ale dajte si tiež pozor, čo o sebe prezradíte, prípadne aká veľká časť predovšetkým súkromného profilu má byť prístupná komukoľvek.
Microsoft ako jeden zo zamestnávateľov, potvrdzuje, že firma sa zaujíma o aktivitu uchádzačov na pozície v spoločnosti na Facebooku, LinkedIne aj Twitteri. „Častokrát odhalia veľa,“ hovorí HR riaditeľka Petra Fürbecková. No ak uchádzač na týchto sieťach profil nemá, firma to neposudzuje negatívne. Microsoft na Slovensku inak sociálne siete využíva skôr na komunikáciu so zákazníkmi, pracovné ponuky na nich zatiaľ nezverejňuje.
Profesia nečaká, kým bude hľadanie zamestnancov prostredníctvom sociálnych sietí prevládať nad klasickými spôsobmi. V máji tohto roka spustila službu uchádzačom, ktorá prepojí hľadanie si práce na portáli s Facebookom a LinkedInom. Pracovný portál vychádza z toho, že zatiaľ si stále najviac ľudí nájde prácu cez svojich známych. V prvý deň spustenia službu využilo takmer 200 ľudí. V priemere uchádzači poznajú niekoho až v 17 firmách, ktoré práve hľadajú nového zamestnanca.
Zdroj: Forbes, ISSN: 1338-2527, September 2012, str. 48-49, spracovala Maťa Ďurianová
lm