- Podnikam.sk
- Články
- Marketing
- Na čo by ste koncom roka nemali zabudnúť v súvislosti s reklamou, darmi a sponzorstvom?
Na čo by ste koncom roka nemali zabudnúť v súvislosti s reklamou, darmi a sponzorstvom?
Blížia sa Vianoce a koniec roka. S Vianocami sa spája tradícia obdarovania rodiny a priateľov. Na Nový rok zas obdarúvame obchodných partnerov. Nie však darčekmi, ale reklamnými predmetmi alebo inými darmi. Napriek zdanlivej podobnosti majú dary, reklamné predmety a sponzoring rozličný daňový a účtovný režim. Vyznáte sa v tom? Na čo by ste koncom roka nemali zabudnúť v súvislosti s reklamou, darmi a sponzorstvom? Vysvetlíme si to….čítajte ďalej.
Čím sa reklama odlišuje od daru?
Reklama sa od daru líši v právnom ponímaní, ako aj v účtovným a daňovým režimom. Zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v ustanovení § 2 ods. 1 písm. a) definuje reklamu ako prezentáciu produktov v každej podobe s cieľom uplatniť ich na trhu, pričom za produkt je považovaný tovar, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno, ochranná známka, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním.
Pokiaľ podnikateľ (zadávateľ reklamy) vynaloží prostriedky na reklamu, očakáva sa, že príjemca týchto prostriedkov na základe zmluvného vzťahu pre zadávateľa reklamy v rámci svojej činnosti za odplatu niečo vykoná alebo dodá. Príjemcom financií za reklamu môže byť napríklad reklamná agentúra zabezpečujúca reklamnú kampaň alebo spoločnosť, ktorá vyrobí reklamné predmety alebo rozhlasová stanica, ktorá odvysiela reklamný spot.
Dary sú realizované prostredníctvom darovacej zmluvy, ktorá je upravená v ustanovení § 628 až § 630 zákona č. 40/1964 Zb. v znení neskorších predpisov (ďalej len Občiansky zákonník). Darovacou zmluvou darca prenecháva, alebo sľubuje bezplatne prenechať obdarovanému určitý majetkový prospech bez toho, že by mal na to právnu povinnosť a obdarovaný tento dar alebo sľub prijíma. Predmetom darovania môže byť všetko, čo môže byť predmetom občiansko-právnych vzťahov. To znamená predmetom darovania môžu byť peniaze, hnuteľné veci, nehnuteľné veci, spoluvlastnícke podiely k hnuteľným a nehnuteľným veciam, byty a nebytové priestory, ako aj práva a iné majetkové hodnoty.
Na rozdiel od reklamy, obdarovaný sa pri darovaní k ničomu nezaväzuje. Prijatím daru obdarovanému nevzniká povinnosť poskytnúť žiadnu protislužbu. Jediným záväzkom obdarovaného je dar prijať.
Rovnako z daňového hľadiska je medzi reklamou a darom výrazný rozdiel.
Sú výdavky za reklamu daňovo uznateľné?
V zmysle § 19 ods. 2 písm. k) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o dani z príjmov) ako daňovo uplatniteľný výdavok je možné uplatniť výdavky na reklamu vynaložené za účelom prezentácie podnikateľskej činnosti daňovníka, tovaru, služieb, nehnuteľnosti, obchodného mena, ochrannej známky, obchodného označenia výrobkov a iných práv a záväzkov súvisiacich s činnosťou daňovníka so zámerom dosiahnutia, zabezpečenia, udržania alebo zvýšenia príjmov daňovníka, ktoré sa zahŕňajú do základu dane.
Zákon o dani z príjmov teda poskytuje široký rozsah možností daňového uplatňovania výdavkov na reklamu.
Je poskytnutie daru daňovým výdavkom?
Podľa § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov daňovým výdavkom je výdavok (náklad) daňovníkom preukázateľne vynaložený na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii podľa § 6 ods. 11 alebo 14 cit. zákona, ak spomínaný zákon neustanovuje inak.
Poskytnutie daru túto definíciu vôbec nespĺňa a v prípade výdavkov na poskytnuté dary sa nejedná o daňovo uplatniteľné výdavky.
„Darovanie“ reklamných predmetov
Zákon o dani z príjmov uvádza, že za dar sa nepovažuje bezodplatné poskytnutie reklamného a propagačného predmetu za predpokladu splnenia podmienok uvedených v ustanovení § 21 ods. 1 písm. h).
Sú teda výdavky na reklamné predmety daňovo uznateľné?
Zákon o dani z príjmov v ustanovení § 21 ods. 1 písm. h) spresňuje, že daňovými výdavkami nie sú výdavky na reprezentáciu, s výnimkou výdavkov na reklamné predmety v hodnote neprevyšujúcej 16,60 eura za jeden predmet.
Inak povedané výdavky na reklamné predmety v hodnote neprevyšujúcej 16,60 eura za jeden predmet sú daňovo uznateľné. Bezodplatné poskytnutie reklamných a propagačných predmetov v hodnote neprevyšujúcej 16,60 eura za jeden predmet, má takisto priaznivý režim na DPH.
V zmysle § 8 ods. 3 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o DPH) bezodplatné dodanie tovaru na obchodné účely, ak jeho hodnota nepresiahne 16,60 eura bez dane za jeden kus, a bezodplatné dodanie obchodných vzoriek sa nepovažuje za dodanie tovaru za protihodnotu. Vychádzajúc z uvedeného, platiteľ má nárok na odpočítanie DPH pri obstaraní reklamných predmetov, pričom ich bezplatné poskytnutie (dodanie) sa nepovažuje za dodanie tovaru za protihodnotu.
Sponzoring
Sponzoring možno označiť ako poskytovanie peňažných a nepeňažných darov organizáciám tzv. neziskového sektora (daňovníkom, ktorí nie sú založení alebo zriadení na podnikanie v súlade s ustanovením § 12 ods. 3 zákona o dani z príjmov). Sponzoring má charakteristiky daru a reklamy zároveň.
Vymedzujúca definícia sponzoringu v slovenských právnych predpisoch trvalo absentuje. Na účely zákona o dani z príjmov je teda možné sponzoring chápať ako darovanie. Pojem „sponzorská zmluva“ ako osobitný typ zmluvy nie je v našom právnom poriadku upravená. Sponzorstvu ako určitému príspevku na konkrétny účel (napr. šport, veda, dobročinné akcie, vzdelávanie) sa najviac približuje darovacia zmluva upravená v § 628 Občianskeho zákonníka a touto zmluvou sa klasický sponzoring realizuje.
Sú sponzorské príspevky daňovo uznateľné?
Zákon o dani z príjmov neumožňuje poskytnuté sponzorské dary alebo príspevky zahrnúť do daňových výdavkov. Ako teda môže podnikateľ pomôcť neziskovým organizáciám?
Peňažné a nepeňažné „sponzorské dary“ by mali byť vo forme výdavkov na reklamu, ktoré sú v súlade s ustanovením § 19 ods. 2 písm. k) zákona o dani z príjmov daňovými výdavkami. Príjemca sponzorského daru by mal poskytovateľovi sponzorského príspevku ako protislužbu zabezpečiť reklamu formou zverejnenia napr. obchodného mena, loga, značky a pod.
5 pravidel k reklame, darom a sponzoringu
- Poskytnutie daru nespĺňa definíciu daňového výdavku v zmysle zákona o dani z príjmu. Výdavky na poskytnuté dary nie sú daňovo uplatniteľné.
- Výdavky na reklamu vynaložené za účelom prezentácie podnikateľskej činnosti daňovníka sú daňovo uplatniteľné. Zákon o dani z príjmov teda poskytuje široký rozsah možností daňového uplatňovania týchto výdavkov.
- Sponzorské dary alebo príspevky nie sú daňovými výdavkami.
- Na to, aby peňažné a nepeňažné „sponzorské dary“ boli daňovými výdavkami, mali by mať podobu výdavkov na reklamu.
- Výdavky na reklamné predmety v hodnote neprevyšujúcej 16,60 eura za jeden predmet sú z hľadiska dane z príjmov daňovo uznateľné. Z pohľadu zákona o dani z pridanej hodnoty platiteľ má nárok na odpočítanie DPH pri ich obstaraní, pričom ich bezplatné poskytnutie (dodanie) sa nepovažuje za dodanie tovaru za protihodnotu.
dj