Najlacnejšia reklama, akú poznám
Bohužiaľ, je všeobecným pravidlom, že odpor voči firemným vozidlám, ktoré sú nositeľmi reklamy, vzrastá s výškou pozície vo firemnej hierarchii. Je to vlastne nepochopiteľné, pretože ako sa môže niekto hanbiť za podnik, ktorý mu mesiac čo mesiac zaisťuje príjem?
Keď sa človek snaží v hierarchii spoločnosti a podnikania stúpať nahor, tak je ochotný urobiť takmer čokoľvek, aby sa tam dostal. Hneď ako sa tam dostane, často z požiadaviek na seba zľaví. Pritom, čím vyššie v hierarchii je, tým má vyššie požiadavky na ľudí pod sebou. Dalo by sa povedať, že tu platí nepriama úmera – čím viac požiadaviek na iných, tým menej na seba. Človek zľaví z vecí, ktoré na začiatku považoval za absolútne správne. Uvediem príklad.
Človek by mal používať reklamu svojej osoby a firmy neustále. Keď niekto začína kariéru, polepí si auto reklamou firmy (ale nie trabant – zlé auto s reklamou je antireklamou danej firmy a ja by som si u takej firmy nič neobjednal). Po stranách a vzadu je potrebné napísať veľkými písmenami, čím sa firma zaoberá a telefón. Najlepšie je vzadu mobilné telefónne číslo s výrobkami firmy. Mne osobne sa to veľmi osvedčilo. Na prelome storočia som si na boky a zadnú časť svojho auta napísal Knihy o MLM a školenia a vedľa toho obrovské číslo mobilného telefónu.
Raz som išiel autom, zazvonil mobil a v ňom sa ozvalo: ,,To čo máte napísané na aute je pravda?“ ,,Áno. Vy idete za mnou?“ ,,Áno.“ ,,Tak počkajte, zastavím.“ Počas troch minút som predal 200 kníh. Niekoľkokrát som uviazol v zápche na diaľnici. Minimálne dvakrát za rok predám v zápche knihy. Ale nič by som nepredal, ak by sa ľudia idúci za mojím autom o mne nič nedozvedeli. Vodič za mnou sa nudí a prečíta si čo vidí pred sebou. Potom stačí len zdvihnúť telefón. Aj to je obchod.
Je zaujímavé, že hneď ako sa niekto dostane na vyššiu pozíciu vo firme, už odmieta na svojom aute reklamu firmy, ktorá mu výrazne pomohla. Ako by sa za to hanbil. Firma, ktorá sa zaslúžila o to, že ten človek dosiahol vysokú pozíciu, že má peniaze a zodpovedajúce spoločenské postavenie, si zaslúži, aby bola ešte väčšími písmenami uvedená na jeho aute. Ale on to paradoxne odmieta. Snáď preto, aby si susedia mysleli, že to auto nie je firemné, ale len jeho. Či je auto pomaľované, alebo nie, je ale z obchodného hľadiska veľmi významné. Je to úžasná reklama. Čím lepšie auto, tým lepší dojem firmy. Ale namiesto toho, aby bol človek viac pyšný a reklamu na aute mal ešte väčšiu, tak ju chce z auta odstrániť. Navyše, všade sa za reklamu platí. Platí sa nielen za výrobu reklamy, ale hlavne za zverejnenie reklamy – médium. To je vôbec najväčšia položka v nákladoch na reklamu. Ale reklama na aute je mobilná a vôbec neplatíš za jej uverejnenie. Médium je tvoje. Platíš len za návrh, výrobu fólií a polepenie auta.
Ešte niečo. Nikto nečíta počas jazdy zo vzdialenosti dvoch metrov. Trojcentimetrové písmenká a telefónne čísla znamenajú vyhodené peniaze a nie reklamu na aute. Musí to byť zreteľné na 50 metrov. V súčasnosti mám na aute z troch strán reklamu na našu angličtinu a tiež už je dávno zaplatená. Za celý svoj život som videl len štyri Volvá 80 s tak veľkou reklamou. Z toho tri sú z našej firmy.