Nákupná turistika sa oplatí najviac v Poľsku
Pre Slováka je vývoj cien v susedných štátoch zaujímavý aj kvôli tomu, že do hry vstupuje aj výmenný kurz českej koruny, maďarského forintu a poľského zlotého.
Ceny na Slovensku i v okolitých štátoch vlani stagnovali
Za ten istý nákup v potravinách sme na konci vlaňajška zaplatili v našich obchodoch o 50 centov menej, ako pred rokom. V okolitých krajinách nás ten istý nákup vyšiel aj vďaka oslabeniu mien ešte lacnejšie – napríklad v Poľsku až o skoro 4 eurá menej. Obdobie veľmi nízkeho nárastu alebo poklesu cien pokračuje aj v tomto roku.
Cenová hladina na Slovensku i v okolitých štátoch v minulom roku stagnovala. Ceny v decembri 2014 boli s výnimkou Rakúska, kde stúpli medziročne o 0,8% približne na rovnakej úrovni, resp. nižšie než v decembri 2013.
No pre našinca je vývoj cien v susedných štátoch zaujímavý aj kvôli tomu, že do hry vstupuje aj výmenný kurz českej koruny, maďarského forintu a poľského zlotého a samozrejme aj celková úroveň cien v tom – ktorom segmente tovarov a služieb. Ak porovnávame nákupy rôznych typov tovarov na konci rokov 2013 a 2014, dôjdeme k záveru, že nákupná turistika sa vypláca najmä v Poľsku, pretože tam ceny klesli najvýraznejšie, cenová hladina je nižšia než u nás a ako bonus pre našinca – kurz zlotého voči euru oslabil.
Ako sa zmenili ceny: Koľko stál nákup rovnakých tovarov a služieb v decembri 2014, za ktorý sme zaplatili 100 eur v decembri 2013? | ||||
Krajina | Potraviny a nealko | Odevy a obuv | Domáce spotrebiče | Palivá |
SR | 99,50 € | 101,20 € | 100,10 € | 92,90 € |
ČR | 98,23 € | 102,97 € | 97,44 € | 92,90 € |
PL | 96,08 € | 94,30 € | 98,16 € | 89,14 € |
AT | 100,90 € | 98,00 € | 100,00 € | 88,90 € |
HU | 96,34 € | 97,12 € | 98,19 € | 87,19 € |
V kategórii potravín a nealkoholických nápojov stoeurový nákup z decembra 2013 stál v decembri u nás 99,50 EUR. V Rakúsku 100,90 EUR, v ČR 98,23, no v Maďarsku len 96,34 EUR a v Poľsku dokonca iba 96,08 EUR. Na porovnanie v Nemecku 99,20 EUR a v USA 112,83 EUR, najmä kvôli slabšiemu euru voči doláru. Pritom cenová úroveň poľských potravín bola na konci roka 2013 len na 61,8% úrovne EÚ, maďarských na 79,8%, my sme na 84% úrovne Únie.
Rakúsko je o 12,5% drahšie než priemer EÚ, no je očividné, že Slováci nechodia do Rakúska kupovať potraviny len kvôli cenám. Navyše vyššia slovenská DPH na potraviny než v okolitých štátoch spôsobuje aj to, že niektoré drahšie a kvalitnejšie potraviny sú na Slovensku prakticky nedostupné.
Práve oslabenie eura voči doláru je hlavnou príčinou, že veľké nákupy oblečenia v Spojených štátoch, ktoré boli hitom pred niekoľkými rokmi, sú dnes podstatne menej atraktívne. Len za minulý rok sa nám tieto nákupy zdražili o viac než 9%.
Podobne ako u potravín, najnižšia cenová úroveň u tohto segmentu bola na konci roka 2013 v Maďarsku a Poľsku, len 76,4%, resp. 87,7% priemeru EÚ. Slovenské ceny boli na 95,4% úrovne Únie. Nákup oblečenia a obuvi je dnes najvýhodnejší práve preto v Maďarsku a Poľsku, kde za uplynulý rok ceny pre nás klesli o 2,9% resp. 5,7%, kým na Slovensku stúpli o 1,2%.
Ceny sa znížili aj v Rakúsku – o 2%, no stúpli v Nemecku i Čechách. Česi v tomto segmente asi viac doplácajú na slabšiu korunu než Poliaci, ktorí sa opierajú aj o silnú domácu produkciu.
V segmente domácich spotrebičov bol vlani zaznamenaný malý pohyb cien (do 2 či 3%), a tak najmä kvôli návodom, záruke či opravám, nemá pre našich občanov význam si čokoľvek obstarávať spoza hraníc. Navyše u týchto nie je významný rozdiel cenových hladín, však všetko sa praktický dováža z niekoľkých produkčne najvýznamnejších štátov.
Najzaujímavejší vývoj v minulom roku zaznamenali ceny motorových palív a mazadiel. Na Slovensku a v Čechách pre našinca klesli o 7,1%, no napríklad v Nemecku takmer o 12%, podobne v Maďarsku, v Poľsku a Rakúsku klesli o 11%.
Najväčší podiel na tomto výraznom poklese má pokles cien, efekt oslabenia domácej meny nehrá veľkú úlohu. Táto téma sa už u nás dosť diskutovala, no nikto zatiaľ nedal vierohodné vysvetlenie, prečo vo všetkých okolitých štátoch (mimo ČR) klesli ceny palív počas minulého roka o viac než 10%, no u nás len o 7%. Podľa moje mienky, je to podobne ako aj u iných tovarov a služieb (napr. telekomunikácie, kde naše ceny boli dlhé roky nad úrovňou cien EÚ) nedostatočnou súťažou na trhu a skrytým oligopolom.
Autor komentára: Martin Barto, hlavný stratég Sberbank Slovensko