Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Hovorí vám nadriadený? …. Nechce sa ti pracovať? Pokojne môžeš ísť. Na tvoje miesto čakajú ďalší 10 adepti

Fotobanka Pixmac
19. decembra 2015 Zdroj Vaša Slovensko Tlačiť

Ste vo svojom zamestnaní produktívny? Ste na nezaplatenie! „Nechce sa ti pracovať? Pokojne môžeš ísť. Na tvoje miesto čakajú ďalší 10 adepti.“ Je to vraj rétorika, ktorá dnes na Slovensku už neplatí. Je vždy lacnejšie udržať si skúseného a výkonného zamestnanca, ako nájsť zaňho náhradu.

Od zamestnancov sa vo všeobecnosti očakáva, že budú dlhodobo a stabilne podávať vysoké výkony a čeliť úlohám, ktoré sú často stále náročnejšie. No ako dosiahnuť, aby boli zamestnanci dlhodobo spokojní a tým pádom aj produktívni? Je vôbec jednoduché nájsť produktívnych zamestnancov? Majitelia mnohých spoločností „sa vyhrážajú“ aktuálnym pracovníkom, že môžu odísť, veď na ich miesto čaká ďalších 10 uchádzačov.

S týmto však nesúhlasí špecialista na ľudské zdroje Pavel Uhrinčať. Zastáva názor, že podobná rétorika je dnes možno použiteľná v iných krajinách Európy alebo Ázie, no na Slovensku nemá miesto. Rastúca mobilita pracovnej sily priniesla a stále prináša neželaný efekt odlivu kvalifikovanej pracovnej sily do západnej Európy. Jednoduchým motívom sú v tomto prípade najmä vyššie mzdy, keďže kvalifikovaný odborník tam dokáže zarobiť omnoho viac ako na Slovensku. Odchádzajú nielen vysokoškolsky vzdelaní ľudia, ale aj zruční remeselníci. Stále je dopyt po elektrikároch, stolároch a pod. Pokiaľ zamestnávateľ nedokáže konkurovať finančnými motivátormi, musí hľadať iné motivátory a efektívne ich používať.

„Je vždy lacnejšie udržať si skúseného a výkonného zamestnanca, ako nájsť zaňho náhradu. Niekedy sa to nepodarí ani po mesiacoch náboru a výberu,“ dodáva Pavel Uhrinčať.

Peniaze (nie) sú všetko

Medzi najčastejšie formy odmien na Slovensku patria prémie, odmeny alebo osobné ohodnotenie. Väčšinou sú v peňažnej forme. No ak nie sú v dostatočnej výške, finálny plat zamestnanca to nezvýši tak zásadne, aby si to vôbec všimol. „Pre dosahovanie vysokých výkonov je nevyhnutné hľadať rôzne formy motivácie zamestnancov. Okrem štandardnej finančnej odmeny je dôležité zamestnancom poskytnúť pocit uznania a výnimočnosti. Ten sa zvyšuje, pokiaľ je poskytnutý osobnou formou. Darčekové, relaxačné a dovolenkové lístky VAŠA Slovensko v exkluzívnych darčekových obaloch s osobným venovaním sú osvedčeným nástrojom, ktorý spĺňa všetky uvedené aspekty. Na základe skúseností z vlastného obchodného tímu, ale aj z obchodných tímov našich klientov a partnerov môžem túto formu motivácie a odmeňovania vrelo odporučiť. Okrem pozitívneho dopadu na výkonnosť a motiváciu zamestnancov majú v porovnaní so štandardným finančným ohodnotením aj ekonomickú výhodnosť tak pre zamestnávateľa, ako aj zamestnanca,“ vysvetľuje obchodný riaditeľ spoločnosti VAŠA Slovensko Peter Ovari. Navyše každý môže daný poukaz využiť podľa vlastných predstáv, keďže sú akceptované v širokej sieti rôznych prevádzok po celom Slovensku.

Čo ovplyvňuje našu produktivitu?

Každý človek je jedinečná osobnosť a faktory jeho motivácie sa líšia. Čo sa môže pre jedného zdať ako silný stimul a podporí to produktivitu, pre iného môže byť nepostačujúce. Rovnako sa líši aj dôležitosť jednotlivých faktorov. Vo všeobecnosti však môžeme povedať, že základný faktor podporujúci výkonnosť je pre väčšinu ľudí finančná odmena za vykonanú prácu, prípadne za prácu navyše. Či sa to niekomu páči alebo nie, každý musí platiť množstvo účtov a má rôzne výdavky. Ak plat nie je úmerný námahe vynaloženej na prácu alebo nezabezpečí pohodlný život, ťažko môže byť zamestnanec produktívny. Musí rozmýšľať, ako zarobiť viac, a tak veľa jeho myšlienok a úkonov smeruje k tomuto cieľu.

Ďalším nemenej dôležitým faktorom je uznanie a prejav vďaky od nadriadených ale aj kolegov. Každý zamestnanec by mal cítiť, že je pre spoločnosť dôležitý a môže svojim úsilím prispieť k napredovaniu spoločnosti.

Pri spolupráci s ostatnými by sa nemalo zabúdať ani na možnosť sebarealizácie a spätnú väzbu. Nemusí ísť iba o pozitívnu spätnú väzbu. Cení sa aj schopnosť povedať, čo sa nám nepáči, aby mala dotyčná osoba šancu zmeniť to. Tým sa dá vyhnúť zbytočným nedorozumeniam. To môže vytvoriť príjemné pracovné prostredie, v ktorom je umožnené zamestnancom podávať kvalitné výkony. S tým súvisí aj dobrý kolektív. Mať milých, príjemných kolegov medzi ktorými nepanuje závisť je na nezaplatenie. K ich dobrej nálade prispieva, ak sú šťastní aj v súkromí. To môže zabezpečiť čas na rodinu, priateľov či na vlastné záujmy. Trendom posledných rokov je aj flexibilný pracovný čas. Ten umožňuje každému prispôsobiť si pracovný program podľa vlastných potrieb, čo je pri podávaní kvalitných výkonov dôležité.

„Na nás ľuďoch je krásne to, že keď naozaj chceme – dokážeme. Ak sa na to pozrieme z pohľadu zamestnávateľa, stačí nám nájsť to, čo chcú naši ľudia najviac – a nebudú to vždy peniaze. Pretože napr. pár dní dovolenky navyše si od zamestnávateľa žiaden zamestnanec kúpiť nemôže. Ale zamestnávateľ mu ich môže poskytnúť. Ako HR manažér som napr. pôsobil vo výrobnej spoločnosti, v pivovare. Vážne sme sa zaoberali cieľom zvýšiť efektivitu fľaškovej výrobnej linky. Spolu s výrobným manažérom sme rozmýšľali, aké motívy by priviedli obsluhu linky k zvýšeniu produktivity. Keďže to bol odborník, ktorý s ľuďmi vo výrobe dlhé roky žil, dobre ich poznal. Viacerí z nich boli zberateľmi pivárskych suvenírov (poháre, podpivníky, etikety a pod.). Nechali sme vyrobiť veľmi kvalitnú limitovanú edíciu keramických krígľov s cínovým viečkom a peknou grafikou nami vyrábanej značky. Boli to unikátne kúsky a ich zberateľská cena niekoľkonásobne prevyšovala výrobnú cenu. Teda každý z tých krígľov bol silným motívom pre budúceho majiteľa. Bolo ich tak málo, že ich mohla dostať iba jedna zmena z výrobnej linky. Vystavili sme ich v sklenenej vitríne so zámkom priamo pri výrobnej linke, aby ich všetci mali na očiach a mohli ich obdivovať. Vyhlásili sme súťaž medzi zmenami, pričom tá zmena, ktorá ako prvá dosiahne cielenú efektivitu a udrží ju 7 dní po sebe, dostane vystavené krígle. Netrvalo nám ani mesiac a cielená produktivita bola prekonaná. A my sme s radosťou odovzdali víťaznej zmene jej odmenu,“ vysvetľuje HR špecialista Uhrinčať.

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

zvýšenie produktivity

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Motivácia zamestnancov

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X