- Podnikam.sk
- Články
- Ako začať podnikať
- Podnikateľský plán
- Nepotrebujete titul z manažmentu, ale váš biznis plán sa bez týchto 5 vecí zaobíde len sotva
Nepotrebujete titul z manažmentu, ale váš biznis plán sa bez týchto 5 vecí zaobíde len sotva
Na rozbehnutie biznisu nikdy nebol vhodnejší čas ako v súčasnosti. Technológie nám umožňujú mať celý svet, takpovediac, poruke. Na internete napokon dnes možno nájsť všetko. A priepasť medzi držiteľmi titulu z manažmentu a „netrénovanými“, ale zato chytrými podnikateľmi – aspoň v niektorých veciach – nebola vari nikdy predtým menšia.
Vďaka viacerým nástrojom a prostriedkom sa prakticky každý z nás môže stať svojím vlastným šéfom. A takisto môže prakticky každý z nás vytvoriť niečo, čo bude mať dopad na celé ľudstvo.
Konkurencia však rastie rýchlo. Až tak rýchlo, že najlepší čas na rozbehnutie vášho nového biznisu bol pravdepodobne už včera. To akiste vysvetľuje, prečo 33 % zakladateľov startupov vo veku 18 až 34 rokov spustilo svoju spoločnosť iba za mesiac a až 69 % tak urobilo bez biznis plánu.
A práve ten posledný bod je dôvodom na znepokojenie. Je síce pravda, že väčšina pravidiel biznisu je v súčasnosti neaplikovateľná a rovnako je pravda, že biznis plány nie sú tým, čím bývali, faktom však je, že biznis plány sú absolútne kľúčovým faktorom vo veci dosiahnutia úspech. A to bez ohľadu na vaše skúsenosti.
Ako povedal Robert King, riaditeľ malého obchodu, pre Intuit Canada, „nikto nepredpokladá zlyhanie, ale veľa ľudí, ktorí zlyhávajú v schopnosti plánovať, plánujú zlyhať.“
Ak ale moderný biznis plán nie je múdrou, až vševediacou knihou, ktorou sa treba riadiť, čím je?
King tvrdí, že toto je päť kľúčových znakov, o ktoré sa môže, ba priam musí, biznis plán opierať.
1. Plynulosť a flexibilita
Čomu mnoho majiteľov malých obchodov nerozumie, je to, že biznis plán je – aspoň v začiatkoch – viac denníkom ako referenčnou príručkou. Váš biznis plán by mal byť nástrojom reflexie a rastu; niečo, čo vás povzbudí k pravidelnému zhodnocovaniu svojich obchodných rozhodnutí a robeniu zmien. Aby váš plán zostával plynulý, je dôležité udržiavať veci také jednoduché ako to je len možné.
„Myslím si teraz, že proces biznis plánovania nie je taký komplikovaný,“ hovorí King. „V zásade je to dokument, ktorý je aktualizovaný ako sa váš biznis vyvíja.“
2. Znalosť zákazníka
Klienti a zákazníci robia biznis možným. Možno sa to zdá zrejmé, ale stratenie prehľadu o zákazníkovi a jeho identite je jednou z najjednoduchších chýb začínajúceho podnikateľa. Každý biznis plán by mal zohľadňovať to, na koho je biznis (za)cielený a aj to, aké úkony je nutné učiniť k nadobudnutiu zisku.
Samozrejme, určenie a vymedzenie si presného publika nie je ľahké. Preto užitočný biznis plán poslúži ako „skúšobné územie“ vo vzťahu k náhľadom týkajúcim sa konzumentov a v priebehu času potvrdí alebo, naopak, vyvráti vaše spotrebiteľské hypotézy.
3. Porozumenie vlastnej hodnotovej ponuke
Prečo by malo niekoho zaujímať práve to, čo ponúkate? Jedna z najdôležitejších častí biznis plánu, a to pre vás i vašich investorov, je dokázať, že konkrétny biznis môže byť pre zákazníka zmysluplný.
„[Ľudia] čas od času uviaznu v romantickej predstave o tom, aké to je byť startupistom, realitou je však to, že čosi predávate,“ vraví King. „A, teda, potrebujete vedieť, čo urobí vašich zákazníkov šťastnými – čo je ich prospechom?“
4. „Živé“ povedomie o vašom produkte a jeho konkurenčných výhodách
Váš produkt je cenný iba vtedy, ak ho viete odlíšiť od konkurencie. Práve vytvorenie konkurenčných výhod výrazne ovplyvňuje to, či pritiahnete a oslovíte investorov, resp. či prežijete prvý roku v biznise.
Váš biznis plán musí byť „schopný“ umožniť podrobnú analýzu produktu a odôvodniť, prečo by si mal zákazník vybrať tento a nie podobný produkt. Opäť, plynulosť je kľúčom, v zákazníkoch možno trebárs nezarezonovalo to, čo ste vy považovali za konkurenčnú výhodu. Toto vás núti opäť premýšľať nad tým, akým spôsobom by váš produkt mohol obstáť vo vzťahu ku konkurenciou.
5. Základy financií, základy matematiky
Zarábanie peňazí je pointa, preto každý skvelý biznis plán musí byť schopný opísať, ako spoločnosť bude napĺňať finančnú životaschopnosť. King hovorí, že prevádzkové náklady – jednoducho povedané, peniaze do a zo spoločnosti – sú ohniskom a pôsobivú finančnú „rezervu“ pre svoj biznis môžete vytvoriť aj bez náročnej matematiky.
King tiež priznáva, že vlastníci malých obchodov by mohli mať veľký úžitok z určitého poradenstva vo veci financií. „To je priestor pre účtovnícky softvér ako QuickBooks. Ten urobí prácu za vás. Stane sa čímsi ako biznisovým operačným systémom vášho startupu.“