Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
E-shop
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Nepotrebujete titul z manažmentu, ale váš biznis plán sa bez týchto 5 vecí zaobíde len sotva

biznis plán
pixabay.com
6. novembra 2015 Zdroj mashable.com Tlačiť

Na rozbehnutie biznisu nikdy nebol vhodnejší čas ako v súčasnosti. Technológie nám umožňujú mať celý svet, takpovediac, poruke. Na internete napokon dnes možno nájsť všetko. A priepasť medzi držiteľmi titulu z manažmentu a „netrénovanými“, ale zato chytrými podnikateľmi – aspoň v niektorých veciach – nebola vari nikdy predtým menšia.

Vďaka viacerým nástrojom a prostriedkom sa prakticky každý z nás môže stať svojím vlastným šéfom. A takisto môže prakticky každý z nás vytvoriť niečo, čo bude mať dopad na celé ľudstvo.

Konkurencia však rastie rýchlo. Až tak rýchlo, že najlepší čas na rozbehnutie vášho nového biznisu bol pravdepodobne už včera. To akiste vysvetľuje, prečo 33 % zakladateľov startupov vo veku 18 až 34 rokov spustilo svoju spoločnosť iba za mesiac a až 69 % tak urobilo bez biznis plánu.

A práve ten posledný bod je dôvodom na znepokojenie. Je síce pravda, že väčšina pravidiel biznisu je v súčasnosti neaplikovateľná a rovnako je pravda, že biznis plány nie sú tým, čím bývali, faktom však je, že biznis plány sú absolútne kľúčovým faktorom vo veci dosiahnutia úspech. A to bez ohľadu na vaše skúsenosti.

Ako povedal Robert King, riaditeľ malého obchodu, pre Intuit Canada, „nikto nepredpokladá zlyhanie, ale veľa ľudí, ktorí zlyhávajú v schopnosti plánovať, plánujú zlyhať.“

Ak ale moderný biznis plán nie je múdrou, až vševediacou knihou, ktorou sa treba riadiť, čím je?

King tvrdí, že toto je päť kľúčových znakov, o ktoré sa môže, ba priam musí, biznis plán opierať.

1. Plynulosť a flexibilita

Čomu mnoho majiteľov malých obchodov nerozumie, je to, že biznis plán je – aspoň v začiatkoch – viac denníkom ako referenčnou príručkou. Váš biznis plán by mal byť nástrojom reflexie a rastu; niečo, čo vás povzbudí k pravidelnému zhodnocovaniu svojich obchodných rozhodnutí a robeniu zmien. Aby váš plán zostával plynulý, je dôležité udržiavať veci také jednoduché ako to je len možné.

„Myslím si teraz, že proces biznis plánovania nie je taký komplikovaný,“ hovorí King. „V zásade je to dokument, ktorý je aktualizovaný ako sa váš biznis vyvíja.“

2. Znalosť zákazníka

Klienti a zákazníci robia biznis možným. Možno sa to zdá zrejmé, ale stratenie prehľadu o zákazníkovi a jeho identite je jednou z najjednoduchších chýb začínajúceho podnikateľa. Každý biznis plán by mal zohľadňovať to, na koho je biznis (za)cielený a aj to, aké úkony je nutné učiniť k nadobudnutiu zisku.

Samozrejme, určenie a vymedzenie si presného publika nie je ľahké. Preto užitočný biznis plán poslúži ako „skúšobné územie“ vo vzťahu k náhľadom týkajúcim sa konzumentov a v priebehu času potvrdí alebo, naopak, vyvráti vaše spotrebiteľské hypotézy.

3. Porozumenie vlastnej hodnotovej ponuke

Prečo by malo niekoho zaujímať práve to, čo ponúkate? Jedna z najdôležitejších častí biznis plánu, a to pre vás i vašich investorov, je dokázať, že konkrétny biznis môže byť pre zákazníka zmysluplný.

„[Ľudia] čas od času uviaznu v romantickej predstave o tom, aké to je byť startupistom, realitou je však to, že čosi predávate,“ vraví King. „A, teda, potrebujete vedieť, čo urobí vašich zákazníkov šťastnými – čo je ich prospechom?“

4. „Živé“ povedomie o vašom produkte a jeho konkurenčných výhodách

Váš produkt je cenný iba vtedy, ak ho viete odlíšiť od konkurencie. Práve vytvorenie konkurenčných výhod výrazne ovplyvňuje to, či pritiahnete a oslovíte investorov, resp. či prežijete prvý roku v biznise.

Váš biznis plán musí byť „schopný“ umožniť podrobnú analýzu produktu a odôvodniť, prečo by si mal zákazník vybrať tento a nie podobný produkt. Opäť, plynulosť je kľúčom, v zákazníkoch možno trebárs nezarezonovalo to, čo ste vy považovali za konkurenčnú výhodu. Toto vás núti opäť premýšľať nad tým, akým spôsobom by váš produkt mohol obstáť vo vzťahu ku konkurenciou.

5. Základy financií, základy matematiky

Zarábanie peňazí je pointa, preto každý skvelý biznis plán musí byť schopný opísať, ako spoločnosť bude napĺňať finančnú životaschopnosť. King hovorí, že prevádzkové náklady – jednoducho povedané, peniaze do a zo spoločnosti – sú ohniskom a pôsobivú finančnú „rezervu“ pre svoj biznis môžete vytvoriť aj bez náročnej matematiky.

King tiež priznáva, že vlastníci malých obchodov by mohli mať veľký úžitok z určitého poradenstva vo veci financií. „To je priestor pre účtovnícky softvér ako QuickBooks. Ten urobí prácu za vás. Stane sa čímsi ako biznisovým operačným systémom vášho startupu.“

Odporúčané ebooky

Odporúčané články

Témy

Chcem začať podnikaťPodnikamrady

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Manažment

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

máj

27máj6:30Vybrané problémy DPH v praktických príkladoch I.6:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:DPH,Ostatné dane

27máj6:30Vybrané problémy DPH v praktických príkladoch I.6:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:DPH,Ostatné dane

28máj6:30Vybrané problémy DPH v praktických príkladoch II.6:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:DPH,Ostatné dane

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt
OK

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies

X