- Podnikam.sk
- Články
- Ako začať podnikať
- Ako založiť s.r.o.
- Čo všetko by mali obsahovať obchodné podmienky pre e-shop v roku 2024?
Čo všetko by mali obsahovať obchodné podmienky pre e-shop v roku 2024?
Online podnikanie sa stabilne teší priazni mnohých podnikateľov a návštevníkov internetových obchodov počas mnohých uplynulých rokov. Pozitívny trend tak láka ešte väčší počet záujemcov, ktorí chcú predávať svoje výrobky a poskytovať služby prostredníctvom internetových obchodov.
Založenie e-shopu nie je zložité, podnikatelia by si však mali pritom mali dať pozor na viaceré zákonom predpísané povinnosti, ktoré je pritom potrebné splniť. Jednou z nich je aj príprava obchodných podmienok, ktorých základným cieľom je informovať zákazníkov o rôznych aspektoch spojených s online nakupovaním v danom e-shope.
V nasledujúcom článku si priblížime niekoľko dôležitých tipov a rád, ktoré umožnia podnikateľom lepšie sa zorientovať v tom, na čo by si mali dať pozor pri príprave kvalitných obchodných podmienok tak, aby boli vypracované v súlade so zákonom.
Čo vyžaduje zákon?
Zákon ukladá podnikateľom splnenie viacerých základných informačných povinností, ktoré sú povinní vložiť do textu pripravovaných obchodných podmienok. Ak prevádzkovateľ e-shopu ponúka na predaj tovar alebo poskytuje služby, musí si vždy k určitému okamihu splniť voči zákazníkovi rôzne informačné povinnosti, ktoré mu ukladá zákon, respektíve viaceré právne predpisy v oblasti spotrebiteľského práva.
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa vstúpi do účinnosti od 1.7.2024 a nahradí tak zákon č. 102/2014 o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkovaných priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len ako „zákon o ochrane spotrebiteľa“), ako aj ďalšie právne predpisy v tejto oblasti. Nový zákon vo svojom ustanovení § 1 uvádza, že upravuje práva a povinnosti spotrebiteľov, obchodníkov a iných osôb pri ponuke, predaji a poskytovaní produktov, pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy a v súvislosti s ňou.
Vytvorenie objednávky v e-shope je v zmysle zákona považované za návrh na uzatvorenie vyššie uvedenej zmluvy medzi príslušnými zmluvnými stranami. Prevádzkovateľ e-shopu je preto povinný poskytnúť kupujúcemu ešte pred odoslaním objednávky niektoré zákonom predpísané informácie. Samotné odoslanie objednávky sa následne považuje už za uzatvorenie zmluvy. Základným cieľom tejto právnej úpravy je poskytnúť kupujúcemu prehľad o zásadných informáciách súvisiacich s nakupovaným tovarom alebo službou a ďalšími podmienkami. Je to tak napríklad preto, že poskytnuté informácie môžu v konečnom dôsledku zmeniť rozhodnutie kupujúceho pokračovať v nakupovaní v danom online obchode.
Dôvodová správa k novej právnej úprave v oblasti spotrebiteľského práva uvádza, že návrh zákona prináša novú všeobecnú právnu úpravu v oblasti ochrany spotrebiteľa, ktorá nahradí nasledujúce právne predpisy:
- zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 250/2007 Z. z.”),
- zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 299/2019 Z. z. o dohľade a pomoci pri riešení neodôvodnenej geografickej diskriminácie zákazníka na vnútornom trhu a o zmene zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zruší vyhlášku Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 406/2008 Z. z. o zložení, rozhodovaní, organizácii práce a postupe komisie na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách v znení neskorších predpisov. Uvedené predpisy z oblasti ochrany spotrebiteľa a súvisiace predpisy v platnom právnom poriadku SR sa tak spoja do jedného právneho predpisu.
Cieľom návrhu tohto zákona je okrem iného odstránenie doterajší trendu, ktorý spočíval spravidla v prijímaní osobitných predpisov v reakcii na jednotlivé smernice a nariadenia EÚ v oblasti ochrany spotrebiteľa. Zákon o ochrane spotrebiteľa úzko prepojený na Občiansky zákonník by mal podľa zákonodarcov do budúcnosti predstavovať základný právny predpis v oblasti ochrany spotrebiteľa a subsumovať pod seba aj budúce legislatívne iniciatívy. Návrh zákona však aj napriek tejto snahe nemá predstavovať kodifikáciu celého spotrebiteľského práva.
V súčasnosti sú všeobecné inštitúty ochrany spotrebiteľa roztrieštené vo viacerých právnych predpisoch. Orientácia v nich, v ich vzájomných súvislostiach a ich následná správna aplikácia praxi je tak výrazne sťažená, a to z pohľadu samotného spotrebiteľa, podnikateľov, ale aj ďalších subjektov pôsobiacich v oblasti ochrany spotrebiteľa, čoho dôsledkom sa oslabuje princíp právnej istoty.
Návrhom zákona sa tiež odstraňujú duplicity, aplikačné problémy, vnútorné rozpory jednotlivých ustanovení a terminologické odlišnosti v oblasti spotrebiteľského práva. Spotrebiteľské právo sa dynamicky vyvíja, musí neustále reagovať na nové podnety z trhu, obchodné modely či technologický pokrok vrátane digitalizácie. V neposlednom rade návrh zákona preto modernizuje súčasnú spotrebiteľskú legislatívu a detailnejšie ju zosúlaďuje s právnymi predpismi EÚ odstraňujúc viaceré neopodstatnené goldplatingy
Informácie, ktoré by nemali chýbať v žiadnych obchodných podmienkach
Každá podnikateľská činnosť vrátane predaja cez e-shop má svoje špecifiká, a to aj v prípade, keď sa jedna o predaj rovnakého tovaru alebo služby. Odporúčame preto podnikateľom, aby pripravovali svoje obchodné podmienky vždy s ohľadom na príslušnú podnikateľskú činnosť a jej špecifiká.
Nemalo by sa to robiť systémom „copy & paste“, pretože v takomto prípade sa môže ľahko stať, že pôvodný zdroj nemá komplexne vypracované informácie alebo sú špecifiká jeho tovaru či služby odlišné. Takto vyhotovené obchodné podmienky potom nemusia obsahovať všetky zákonom požadované údaje.
Nový zákon používa vo svojom znení pojem obchodník. Obchodník bol v doterajšej právnej úprave legálne definovaný ako predávajúci (v zákone o ochrane spotrebiteľa) a súčasne ako dodávateľ (v Občianskom zákonníku). Zavedením nového pojmu sa zjednocuje táto terminológia na národnej úrovni a súčasne so slovenským znením právnej úpravy na úrovni Európskej únie. Nový pojem má tiež jasnejšie vyjadrovať a evokovať, že nezahŕňa len predávajúceho ako zmluvnú stranu kúpnej zmluvy v zmysle ustáleného vnímania v nadväznosti na zmluvné typy definované Občianskym zákonníkom.
Obchodník je povinný pred uzavretím spotrebiteľskej zmluvy, predmetom ktorej je poskytnutie produktu za odplatu, alebo ak sa zmluva uzatvára na základe objednávky spotrebiteľa pred tým, ako spotrebiteľ odošle objednávku, ak nie sú tieto informácie zjavné vzhľadom na okolnosti uzavretia zmluvy alebo na povahu produktu, spotrebiteľovi jasným a zrozumiteľným spôsobom oznámiť
Nasledujúce informácie určite nesmú chýbať v žiadnom návrhu obchodných podmienok a prevádzkovateľ e-shopu je povinný poskytnúť spotrebiteľovi tieto informácie ešte pred uzavretím zmluvy na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov:
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.