Tranzitná kamiónová doprava podľa ministerstva dopravy prestane komplikovať život ľuďom žijúcim pri cestách.
Ministerstvo pripravilo súbor opatrení reagujúcich na ich sťažnosti. Od nového roka sa tak rozšíri mýtom spoplatnená sieť ciest prvej triedy, zvýši sa počet úsekov ciest druhej triedy, kam bude mať tranzitná nákladná doprava vjazd zakázaný, a na cestách tretej triedy sa zavedie plošný zákaz pre nákladnú dopravu nad dvanásť ton, okrem dopravnej obsluhy.
Kamióny dostanú stop na cestách tretej triedy
Súčasťou schváleného balíčka je aj autodopravcami navrhovaný systém zliav pri najazdení určitého počtu kilometrov, alebo zmena sadzieb mýta v prospech najekologickejších vozidiel. „Som rád, že sa nám dohodou všetkých zúčastnených strán podarilo vyriešiť problém, ktorý dlhé roky ľuďom znepríjemňoval život a ničil ich majetok,“ povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek.
Od nového roka sa rozšíri sieť spoplatnených ciest I. triedy o 225 kilometrov (km). Ide o cesty na strednom, severnom a východnom Slovensku, ktoré časť autodopravcov používala na obchádzanie spoplatnených mýtnych úsekov. Cieľom tohto kroku je nasmerovať tranzitnú nákladnú dopravu na cesty, ktoré sú na to určené.
Mýto sa tak bude platiť aj na cestách I/70 Kraľovany – Dolný Kubín (11,2 km), I/51 Nitra – Hontianske Nemce (58,3 km), I/75 Nové Zámky – Dolné Semerovce (53,6 km), I/79 Slovenské Nové Mesto – Vranov nad Topľou (41,5 km) a na nadväzujúcich cestách I/18 Vranov nad Topľou – Lipníky (25,3 km) a I/15 Vranov nad Topľou – Stropkov (35,6 km).
Ministerstvo sa dohodlo s autodopravcami
„Rovnako sa zavádza aj plošný zákaz prejazdu kamiónov po cestách tretej triedy okrem dopravnej obsluhy. Spolu s osadením zákazových značiek na 140 križovatkách na cestách druhej triedy tak ide o opatrenie, ktoré vyženie kamióny z najviac preťažených ciest nižších kategórií, ktoré na to neboli technicky a konštrukčne prispôsobené,“ priblížil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Na tomto rozsahu sa dohodli samosprávne kraje so zástupcami autodopravcov.
Ďalším opatrením, ktoré má podľa rezortu dopravy v budúcnosti zlepšiť dopravnú situáciu, je monitoring všetkých krajských ciest II. a III. triedy. Zavedením mýta s nulovou sadzbou na týchto cestách štát získa detailný prehľad o tom, kadiaľ kamióny jazdia, kto v danom území vykonáva dopravnú obsluhu, alebo iba obchádza mýtny systém. „Pre nepoctivých kamionistov sme pristúpili aj k podstatnému zvýšeniu pokút za porušovanie pravidiel v oblasti mýta ako aj v oblasti porušovania zákazov vjazdu. Rovnako sa v týchto oblastiach zavádza objektívna zodpovednosť za porušovanie právnych predpisov a dopravných značiek,“ uviedol Kóňa.
Mýtne sadzby sa zmenia
Veľkou zmenou prešli aj mýtne sadzby. Od nového roka začne štát novým nastavením sadzieb viac podporovať najekologickejšie kamióny. Na diaľniciach a rýchlostných cestách klesnú sadzby pre tieto vozidlá o štyri percentá a na cestách I. triedy o dve percentá. Naopak, dopravcovia so starším a menej ekologickým vozovým parkom si priplatia.
Zvýši sa aj mýto za cestách I. triedy, ktoré sú paralelné s diaľnicami a rýchlostnými cestami. „Cieľom je, aby autodopravcovia preferovali diaľničnú sieť a nesnažili sa ju obchádzať po cestách I. triedy vedúcich aj cez intravilány miest a obcí. Dopravcom sme vyhoveli aj v zavedení zľavy pri určitom počte najazdených kilometrov,“ dodal Kóňa. Množstevné zľavy budú mať výhodnejšie nastavané podmienky pre nákladné vozidlá s nosnosťou od 3,5 do dvanásť ton, pretože spôsobujú menšie opotrebenie ciest.