Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Podvojné účtovníctvo – interne alebo externe?

Podvojné účtovníctvo - interne alebo externe?
Ilustračné foto: Fotobanka Pixmac
27. augusta 2013 Zdroj Podnikam.SK Tlačiť
Pri rozhodovaní o to, či si podvojné účtovníctvo povediete sami vo vlastnej réžii, alebo ho zveríte externej forme, rozhoduje viacero faktorov.
 
Patrí medzi ne napríklad veľkosť podniku, množstvo dokumentov, či časové nároky.
 

Externé účtovníctvo šetrí čas aj personálne náklady

Každý podnikateľský subjekt je zo zákona povinný viesť účtovníctvo, resp. niektorú z jeho zjednodušených foriem. Tie sme si už predstavili v rámci úspešného seriálu o jednoduchom účtovníctve.
 
Obchodné spoločnosti sú však zo zákona povinné viesť podvojné účtovníctvo. Pri rozhodovaní o tom, či sa rozhodnete ho viesť vo firme sami, alebo ho zveríte externej firme, by ste mali zvážiť viacero faktorov.
 
Medzi základné patria:
  • veľkosť podniku – čím menej zamestnancov má podnik, tým menej sa oplatí viesť účtovníctvo interne (náklady na mzdu zamestnanca a ostatné náklady súvisiace s vedením účtovníctva môžu byť vyššie ako hodnota práce, ktorú by účtovník vykonal),
  • množstvo dokumentov, potrebných na spracovanie- ak podnik mesačne nevystavuje a nedostáva veľké množstvo dokumentov, potrebných pre vedenie účtovníctva, neoplatí sa vytvoriť pracovnú pozíciu z dôvodu nedostatočného pracovného využitia,
  • zákonné nariadenia, údaje nevyhnutné pre vedenie účtovníctva – zákony, nariadenia a smernice súvisiace s vedením účtovníctva je nutné neustále sledovať a to spôsobuje vznik dodatočných nákladov na školenia, nákup odbornej literatúry a pod., 
  • technické zabezpečenie – tejto problematike treba venovať zvláštnu pozornosť, pretože pre vedenie účtovníctva interne je nevyhnutnosťou zakúpenie účtovníckeho softvéru, náklady na obstaranie a na každoročné predlžovanie licencie. Zároveň však od vhodného výberu účtovného softvéru závisí aj kvalita účtovných služieb, 
  • objem potrebných správ, ktoré vyplývajú z účtovníctva – v prípade, ak podnik vyžaduje kontrolu informácií vyplývajúcich z účtovníctva, pomerne často je výhodnejšie vedenie účtovníctva interne, ak však stačí dodanie informácií s odstupom času, je vhodnejšie vedenie účtovníctva externe, 
  • porovnanie nákladov súvisiacich s jednou aj druhou formou vedenia účtovníctva. 
 

Výhody externého vedenia účtovníctva

  • šetrenie nákladov,
  • nehrozí absencia súvisiaca s čerpaním dovolenky, pracovnou neschopnosťou,
  • spoločnosti zamestnávajú odborníkov na oblasti daní, účtovníctva a personalistiky,
  • nevzniká riziko častého striedania zamestnancov – nevznikajú dodatočné náklady ako odchodné a odstupné,
  • šetrenie času a odbremenenie od vybavovania rôznych povinností voči úradom,
  • odpadá povinnosť sledovania rôznych termínov spojených s účtovníctvom, spoločnosť upozorňuje klienta vždy na dôležité skutočnosti.
 

Nevýhody externého vedenia účtovníctva

  • zhoršená dostupnosť informácií z účtovníctva – o informácie musí klient požiadať telefonicky alebo e-mailom,
  • pri prenose podkladov pre účtovníctvo z klientovej firmy do účtovnej spoločnosti vzniká riziko možnej straty, poškodenia alebo znehodnotenia dokladov,
  • predtým, než začnete spolupracovať s účtovnou firmou, musíte s ňou uzatvoriť zmluvu a prediskutovať s právnikom možné situácie, ktoré by mohli vzniknúť v dôsledku neplnenia zmluvných podmienok a vytvoriť také požiadavky, aby sa tomu predchádzalo. 
 

 
 

Výhody interného vedenia účtovníctva

  • okamžitý prístup k informáciám z účtovníctva,
  • možnosť lepšej kontroly,
  • menšie riziko úniku informácií o podniku.
 

Nevýhody interného vedenia účtovníctva

  • vysoké náklady na zriadenie pracovného miesta a rôzne dodatočné náklady,
  • hrozí neprítomnosť zamestnanca v dôsledku dovolenky, práceneschopnosti,
  • zamestnanec zodpovedný za vedenie účtovníctva musí ovládať všetky oblasti daní, účtovníctva a personalistiky, tieto oblasti sa často menia a je potrebné dôkladné sledovanie nových zmien a dôkladné ovládanie problematiky pre správne vedenie účtovníctva, zostavenie daňového priznania a vypočítania miezd a odvodov.
 
Opísané nevýhody je možné znížiť na minimum, ak sa zmluva o vedení účtovníctva zostaví dôsledne a dôkladne. V prípade, že sa obchodná spoločnosť alebo živnostník rozhodne využiť služby externého dodávateľa, je nutné, aby si vopred dohodli podmienky, za akých sa budú služby poskytovať na základe podpísania zmluvy medzi dodávateľom a klientom, cenové podmienky, rozsah požadovaných služieb a tiež to, ako bude prebiehať spolupráca medzi zmluvnými stranami.
 
Autor: Arisan, s.r.o., nezávislá poradenská spoločnosť, špecializujúca sa na komplexné vedenie účtovnej, daňovej, mzdovej a ostatnej konzultačnej agendy
 
 

Odporúčané ebooky

Súvisiace články v seriáli "Podvojné účtovníctvo"

Zobraziť všetky články v seriáli "Podvojné účtovníctvo"

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Podvojné účtovníctvo

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

január

25jan8:30Ročné zúčtovanie za rok 2020 a aktuálny stav mzdovej agendy8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

25jan8:30Ročné zúčtovanie za rok 2020 a aktuálny stav mzdovej agendy8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

25jan8:30Ročné zúčtovanie za rok 2020 a aktuálny stav mzdovej agendy8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody,Personalistika

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X