- Podnikam.sk
- Články
- Ako začať podnikať
- Ako založiť živnosť
- Ako postupovať pri reklamácii podľa nového zákona od 1. 7. 2024?
Ako postupovať pri reklamácii podľa nového zákona od 1. 7. 2024?
Dňa 1.7.2024 nadobudol účinnosť nový zákon o ochrane spotrebiteľa č. 108/2024. Nový právny predpis zmenil, zrušil a nahradil viaceré dovtedy platných zákonov a v súčasnosti predstavuje ucelenejšiu kodifikáciu spotrebiteľského práva. K jednej z oblastí, ktorých prešla významnou zmenou, je zodpovednosť za vady a reklamácie. O tom, aké zmeny boli prijaté v tomto segmente, si viac povieme aj v aktuálnom článku.
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa zrušil niektoré právne predpisy
Nový právny predpis v oblasti spotrebiteľského práva vznikol okrem iného ako reakcia na potrebu transponovať niektoré smernice Európskej únie (EÚ) do slovenského právneho poriadku. Do 1.7.2024 bola problematika spotrebiteľského práva obsiahnutá vo viacerých právnych predpisoch a v mnohých prípadoch išlo o duplicitnú právnu úpravu jednotlivých inštitútov v oblasti spotrebiteľského práva.
To bol aj ďalší z dôvodov, ktorý prispel k snahe zákonodarcov o tvorbu jedného právneho predpisu, ktorý zjednotí problematiku spotrebiteľského na jednom mieste. Zákon však ani v súčasnosti nepredstavuje celú kodifikáciu celého spotrebiteľského práva, čo znamená, že niektoré inštitúty sú aj naďalej upravené v iných právnych predpisoch.
Novela zákona o ochrane spotrebiteľa tiež priniesla do praxe zosúladenie terminológie používanej v spotrebiteľských otázkach upravených v občianskom zákonníku tak, aby bola zhodná s terminológiou používanou v rámci EÚ.
Upozornenie:
Všetky osoby, ktoré sa doteraz v spotrebiteľských vzťahoch v zmysle občianskeho zákonníka považovali za dodávateľa a v zmysle zákona č. 250/2007 Z. z. za predávajúceho, sa nadobudnutím účinnosti tohto zákona považujú za obchodníka, pričom uplatnenie pojmu obchodník aj na iné osoby tým nie je dotknuté.
Účinnosťou zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa (ďalej len ako „zákon o ochrane spotrebiteľa“) došlo od 1.7.2024 k zrušeniu nasledujúcich právnych predpisov:
- Zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov,
- Zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- Zákon č. 299/2019 Z. z. o dohľade a pomoci pri riešení neodôvodnenej geografickej diskriminácie zákazníka na vnútornom trhu a o zmene zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 406/2008 Z. z. o zložení, rozhodovaní, organizácii práce a postupne komisie na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách v znení neskorších predpisov.
Okrem vedeného je pre podnikateľov a spotrebiteľov dôležitá informácia o tom, že nový zákon o ochrane spotrebiteľa priniesol do praxe aj novelizáciu spotrebiteľského práva obsiahnutú v zákone č. 40/1961 Zb. Občiansky zákonník (ďalej len ako „občiansky zákonník“). Uvedenými zmenami sú dotknuté najmä ustanovenia občianskeho zákonníka upravujúce zodpovednosť za vady.
Právny stav platný do 30.6.2024 pritom rozdeľoval úpravu zodpovednosti za vady v občianskom zákonníku a úpravu reklamačného konanie obsahoval zákon č. 250/2007 Z. z. Z dôvodu zjednodušenia, konsolidácie a zosúladenia predmetnej právnej úpravy zodpovednosti za vady tovarov, digitálnych služieb a digitálneho obsahu s právom Európskej únie (EÚ), bola od 1.7.2024 ponechaná len úprava tejto problematiky v občianskom zákonníku.
Novelou občianskeho zákonníka tak došlo k významným zmenám v právnej úprave všeobecnej aj osobitnej zodpovednosti za vady. Všeobecná zodpovednosť za vady je upravená v ustanoveniach občianskeho zákonníka § 499 až 510, pričom tieto ustanovenia sa vzťahujú na všetky druhy zmlúv uzatváraných podľa občianskeho zákonníka upravujúcich prevod vlastníckeho práva, alebo napríklad aj na nájomnú zmluvu či zmluvu o úprave veci.
Upozornenie:
Všeobecná právna úprava sa v praxi aplikuje na uvedené zmluvné typy len subsidiárne (podporne), čo znamená, že ju aplikujeme vtedy, ak ju nerieši osobitná práva úprava uvedená v ustanoveniach jednotlivých zmluvných typov.
Nová právna úprava priniesla do praxe pravidlo ustanovené v § 501 občianskeho zákonníka, ktoré hovorí o tom, že osoba scudziteľa je povinná upozorniť nadobúdateľa veci na všetky jej vady, ktoré sú mu známe ešte pred uzatvorením zmluvy. Toto pravidlo bolo do 30.6.2024 platné pre kúpne zmluvy a novou právnou úpravou sa rozšírilo na všetky zmluvy, teda nielen na predávajúceho.
Novela zákona rozšírila ustanovenia § 507 občianskeho zákonníka, v rámci ktorého:
- ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, môže nadobúdateľ požadovať jej bezplatné odstránenie. Scudziteľ vadu odstráni v primeranej lehote. Primeranou lehotou sa pritom rozumie najkratší čas, ktorý scudziteľ potrebuje na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu veci s prihliadnutím na povahu veci a povahu a závažnosť vady,
- ak ide o neodstrániteľnú vadu, ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla podľa § 499 občianskeho zákonníka riadne užívať ako vec bez vady, má nadobúdateľ právo od zmluvy odstúpiť. To isté právo má nadobúdateľ pri odstrániteľných vadách, ak pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád nemôže vec riadne užívať,
- ak ide o neodstrániteľnú vadu, ktorá nebráni riadnemu užívaniu veci podľa § 499 občianskeho zákonníka, má nadobúdateľ právo na primeranú zľavu z ceny,
- nadobúdateľ má právo odstúpiť od zmluvy aj vtedy, ak ho scudziteľ výslovne ubezpečil, že vec má určité vlastnosti, najmä vlastnosti vymienené nadobúdateľom, alebo že vec nemá žiadne vady, a toto ubezpečenie sa ukáže nepravdivým,
TIP:
Občiansky zákonníka tiež umožňuje, že práva vyplývajúce zo zodpovednosti za vady môžu byť pri jednotlivých záväzkoch upravené zákonom alebo dohodnuté účastníkmi inak.
Uvedené právne nároky môžu účastníci zmluvných vzťahov uplatniť vo všeobecnej premlčacej lehote (§ 101) občianskeho zákonníka, ktorá v zmysle ustanovenia § 508 občianskeho zákonníka začína plynúť odo dňa, keď nadobúdateľ vytkol vadu u scudziteľa. Ak zákon ustanovuje, že nadobúdateľ môže uplatňovať práva zo zodpovednosti za vady aj bez toho, aby vadu vytkol, všeobecná premlčacia lehota začína plynúť odo dňa plnenia. Ak ide o nepretržité plnenie, premlčacia lehota začína plynúť odo dňa prejavenia vady a neuplynie skôr, ako za dva mesiace po tom, čo sa s plnením prestalo.
TIP:
Scudziteľom je v zmysle zákona osoba, ktorá odovzdáva vec nadobúdateľovi za odplatu, napríklad predajom alebo prenechaním do dočasného užívania.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Právo na náhradu účelne vynaložených nákladov
- Spotrebiteľská zmluva a osobitná zodpovednosť za vady – zmeny od 1.7.2024
- Práva zo zodpovednosti za vady
- Spotrebiteľská záruka
Právo na náhradu účelne vynaložených nákladov
V zmysle ustanovenia § 509 občianskeho zákonníka má nadobúdateľ má voči scudziteľovi právo na náhradu účelne vynaložených nákladov vzniknutých v reklamačnom konaní, a to súvislosti s vytknutím vady, za ktorú zodpovedá scudziteľ, a uplatnením práv zo zodpovednosti za vadu.
Nadobúdateľ však musí právo toto uplatniť u scudziteľa v reklamačnej dobe, a to najneskôr do dvoch mesiacov od dodania opravenej alebo náhradnej veci, vyplatenia zľavy z ceny alebo vrátenia ceny po odstúpení od zmluvy, inak právo zanikne. Súd môže nadobúdateľovi na jeho návrh priznať primerané finančné zadosťučinenie, ak svoje práva zo zodpovednosti za vady úspešne uplatnil na súde.
Spotrebiteľská zmluva a osobitná zodpovednosť za vady – zmeny od 1.7.2024
Nová právna úprava sa prejavila aj v ustanoveniach § 618 až 626 občianskeho zákonníka, kde je upravená spotrebiteľská zmluva.
Spotrebiteľskou kúpnou zmluvou je v zmysle ustanovenia § 618 občianskeho zákonníka kúpna zmluva uzavretá medzi obchodníkom ako predávajúcim a spotrebiteľom ako kupujúcim, ak je predmetom kúpy akákoľvek hnuteľná vec, vrátane veci s digitálnymi prvkami (§ 119a ods. 1), vody, plynu alebo elektriny predávaných v obmedzenom objeme alebo v určenom množstve, a to aj vtedy, ak sa má vec ešte len vyrobiť alebo vyhotoviť, okrem iného aj podľa špecifikácií kupujúceho.
TIP:
Pri pochybnostiach platí, že predmetom spotrebiteľskej kúpnej zmluvy o kúpe veci s digitálnymi prvkami je aj dodanie digitálneho obsahu alebo poskytnutie digitálnej služby.
Upozornenie:
Ustanovenia § 615 až 626 sa nevzťahujú na kúpu:
- živého zvieraťa,
- hmotného nosiča, ktorý slúži výlučne ako nosič digitálneho obsahu alebo digitálnej služby,
- v rámci exekúcie alebo pri obdobnom výkone verejnej moci,
- použitej veci na verejnej dražbe, ak bol kupujúci vopred oboznámený, že sa na kúpu nevzťahujú § 615 až 626; verejnou dražbou je spôsob predaja, pri ktorom predávajúci prostredníctvom transparentného konkurenčného ponukového konania uskutočneného dražobníkom ponúka tovar alebo službu spotrebiteľom, ktorí sa na dražbe osobne zúčastnia alebo majú možnosť sa na nej osobne zúčastniť, a vydražiteľ je povinný tovar alebo službu kúpiť.
Práva zo zodpovednosti za vady
Ustanovenia § 616 uvádza, že predaná vec má vady, ak nie je v súlade s požiadavkami podľa § 615 alebo ak jej používanie znemožňujú alebo obmedzujú práva tretej osoby vrátane práv duševného vlastníctva.
Ak predávajúci zodpovedá za vadu predanej veci, kupujúci má voči nemu právo na odstránenie vady nasledujúcimi spôsobmi:
- opravou alebo výmenou (§ 623 občianskeho zákonníka),
- právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny (§ 624 občianskeho zákonníka),
- alebo právo od kúpnej zmluvy odstúpiť (§ 624 občianskeho zákonníka).
TIP:
Kupujúci tiež môže odoprieť zaplatiť kúpnu cenu alebo jej časť, kým si predávajúci nesplní povinnosti, ktoré mu vyplývajú zo zodpovednosti za vady, ibaže kupujúci je v čase vytknutia vady v omeškaní so zaplatením kúpnej ceny alebo jej časti. Kupujúci zaplatí kúpnu cenu bez zbytočného odkladu po splnení povinností predávajúcim.
Kupujúci môže reklamovať vady a uplatniť svoje práva zo zodpovednosti za vady vrátane práva, len ak vytkol vadu do dvoch mesiacov od zistenia vady, najneskôr do uplynutia doby podľa § 619 ods. 1 až 3, ktorý hovorí o tom, že predávajúci zodpovedá za akúkoľvek vadu, ktorú má predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania veci.
Ak je predmetom kúpy vec s digitálnymi prvkami, pri ktorej sa má digitálny obsah dodávať alebo digitálna služba poskytovať nepretržite počas dohodnutej doby, predávajúci zodpovedá za každú vadu digitálneho obsahu alebo digitálnej služby. Pri použitej veci sa strany môžu dohodnúť na kratšej dobe zodpovednosti predávajúceho za vady, nie však kratšej ako jeden rok od dodania veci.
Upozornenie:
Ak sa vada prejaví do uplynutia doby podľa § 619 ods. 1 až 3, predpokladá sa, že ide o vadu, ktorú mala vec už v čase dodania. To neplatí, ak sa preukáže opak alebo ak je tento predpoklad nezlučiteľný s povahou veci alebo vady. Ak je predmetom kúpy vec s digitálnymi prvkami, pri ktorej sa má digitálny obsah dodávať alebo digitálna služba poskytovať nepretržite počas dohodnutej doby, predávajúci nesie dôkazné bremeno, že digitálny obsah dodal alebo digitálnu službu poskytol bez vád počas doby podľa § 619 ods. 2.
Občiansky zákonník priniesol do praxe aj ďalšie zmeny obsiahnuté v uvedených ustanoveniach, pričom jednu z významných zmien obsahuje aj ustanovenie § 624 ods. 6 až 9 upravujúce účinky odstúpenia od zmluvy.
Kupujúci má podľa tohto ustanovenia po odstúpení od zmluvy alebo jej časti právo vrátiť vec predávajúcemu na náklady predávajúceho. Predávajúci je pritom povinný zabezpečiť odstránenie veci, ktorá bola nainštalovaná v súlade s jej povahou a účelom pred tým, ako sa vada prejavila. Ak predávajúci vec v primeranej lehote neodstráni, môže kupujúci zabezpečiť odstránenie a doručenie veci predávajúcemu na náklady a nebezpečenstvo predávajúceho.
Predávajúci je po odstúpení od zmluvy povinný vrátiť kupujúcemu kúpnu cenu najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia veci predávajúcemu alebo po preukázaní, že kupujúci zaslal vec predávajúcemu, podľa toho, ktorý okamih nastane skôr.
Predávajúci vráti kúpnu cenu kupujúcemu alebo mu vyplatí zľavu z kúpnej ceny rovnakým spôsobom, aký použil kupujúci pri zaplatení kúpnej ceny, ak kupujúci výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady. Všetky náklady spojené s úhradou znáša predávajúci. Predávajúci pritom nemá právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním veci a na odplatu za bežné užívanie veci pred odstúpením od kúpnej zmluvy.
Spotrebiteľská záruka
Novela občianskeho zákonníka napokon priniesla do praxe aj celkom nový inštitút tzv. spotrebiteľskej záruky, ktorý je upravený v ustanovení § 626 občianskeho zákonníka. Toto ustanovenie umožňuje výrobcovi alebo predávajúcemu poskytnúť kupujúcemu spotrebiteľskú záruku, ktorou sa zaviažu:
- vrátiť kupujúcemu kúpnu cenu nad rozsah práv vyplývajúcich zo zodpovednosti za vady,
- vymeniť alebo opraviť predanú vec, alebo zabezpečiť jej údržbu nad rozsah práv vyplývajúcich zo zodpovednosti za vady.
Upozornenie:
Kupujúci má právo požadovať od výrobcu alebo predávajúceho, ktorý poskytol spotrebiteľskú záruku, plnenie zo spotrebiteľskej záruky za podmienok uvedených v záručnom liste alebo v súvisiacej reklame dostupnej v čase uzatvorenia kúpnej zmluvy alebo pred jej uzatvorením.
Ak výrobca ponúkne spotrebiteľskú záruku na životnosť veci, kupujúci má počas trvania spotrebiteľskej záruky voči výrobcovi práva na odstránenie vady podľa § 623, ak výrobca neposkytol v spotrebiteľskej záruke na životnosť výhodnejšie podmienky.
Výrobca alebo predávajúci, ktorý poskytol spotrebiteľskú záruku, je povinný poskytnúť kupujúcemu záručný list na trvanlivom médiu najneskôr v čase dodania veci v slovenskom jazyku alebo so súhlasom spotrebiteľa v inom jazyku.
Výrobca alebo predávajúci, ktorý poskytol spotrebiteľskú záruku, je v záručnom liste povinný jasným a zrozumiteľným spôsobom uviesť náležitosti podľa § 502 ods. 3 a poučenie, že kupujúci má voči predávajúcemu práva zo zodpovednosti za vady podľa § 621, ktoré nie sú spotrebiteľskou zárukou dotknuté.
Poskytovateľ záruky vydá o dohode alebo o jednostrannom vyhlásení osobe písomné potvrdenie, ktorým je uvedený záručný list. Záručný list musí obsahovať nasledujúce náležitosti:
- meno a priezvisko, obchodné meno alebo názov poskytovateľa záruky,
- jeho sídlo alebo miesto podnikania,
- označenie veci, na ktorú sa záruka vzťahuje,
- podmienky záruky a postup, ktorý musí oprávnená osoba dodržať, aby dosiahla plnenie záruky.
Ak záručný list neobsahuje všetky náležitosti, nespôsobuje to neplatnosť záruky. Zároveň platí, že porušenie povinnosti výrobcu alebo predávajúceho, ktorý poskytol spotrebiteľskú záruku, podľa § 626 odseku 3 nemá vplyv na platnosť spotrebiteľskej záruky.
Ak sú podmienky spotrebiteľskej záruky v súvisiacej reklame pre kupujúceho priaznivejšie ako podmienky podľa záručného listu, platia podmienky uvedené v reklame. To neplatí, ak výrobca alebo predávajúci, ktorý poskytol spotrebiteľskú záruku, pred uzavretím zmluvy s kupujúcim súvisiacu reklamu zosúladil so záručným listom rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým bola reklama uskutočnená.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.