
- Podnikam.sk
- Články
- Ako začať podnikať
- Ako založiť živnosť
- Ako postupovať pri reklamácii a pripraviť reklamačný poriadok pre e-shop v roku 2023?
Ako postupovať pri reklamácii a pripraviť reklamačný poriadok pre e-shop v roku 2023?

V aktuálnom článku si bližšie predstavíme niektoré inštitúty súvisiace s problematikou reklamácie, ako je dĺžka záručnej doby, záručné podmienky a postup pri reklamácii výrobkov a služieb.
Právny rámec pre reklamačné konanie vytvárajú viaceré právne predpisy. Medzi najdôležitejšie z nich patrí zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len ako „občiansky zákonník“) a zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších (ďalej len ako „zákon o ochrane spotrebiteľa“).
Čo je reklamácia?
Zákon o ochrane spotrebiteľa ustanovuje, že pod pojmom reklamácia rozumieme uplatnenie zodpovednosti za vady výrobku alebo služby. Vybavením reklamácie je ukončenie reklamačného konania odovzdaním opraveného výrobku, výmenou výrobku, vrátením kúpnej ceny výrobku, vyplatením primeranej zľavy z ceny výrobku, písomná výzva na prevzatie plnenia alebo jej odôvodnené zamietnutie.
Zákon o ochrane spotrebiteľa ďalej uvádza, že každý spotrebiteľ má právo na výrobky a služby v bežnej kvalite, uplatnenie reklamácie, náhradu škody, vzdelávanie, informácie, ochranu zdravia, bezpečnosti a ekonomických záujmov, ako aj na podávanie podnetov a sťažností príslušným orgánom dohľadu a kontroly, prípadne obci.
Záručná doba
Záručná doba je ustanovená v § 620 občianskeho zákonníka a je 24 mesiacov. Predávajúci však môže na základe vlastného uváženia ustanoviť aj dlhšiu záručnú lehotu. Ak je na predávanej veci, jej obale alebo návode k nej pripojenom vyznačená lehota na použitie, neskončí sa záručná doba pred uplynutím tejto lehoty.
Ak ide o použitú vec, kupujúci a predávajúci sa môžu dohodnúť aj na kratšej záručnej dobe, ktorá však nesmie byť menej ako 12 mesiacov. Pri veciach, ktoré sú určené na to, aby sa užívali po dlhšiu dobu, ustanovujú osobitné predpisy záručnú dobu dlhšiu ako 24 mesiacov. V praxi je tiež bežné, že záručná doba presahujúca 24 mesiacov, sa môže týkať aj len niektorej súčiastky veci.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Práva spotrebiteľa pri odstrániteľných a neodstrániteľných vadách
- Zánik nárokov pri záruke
- Povinnosti predávajúceho pri predaji výrobkov a poskytovaní služieb
- Uplatnenie reklamácie a spôsob jej vybavenia
- Náležitosti reklamačného poriadku
- VZOR reklamačného poriadku pre internetový obchod
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.

Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. Vo svojej praxi sa od roku 2001 venuje marketingovej komunikácii a copywritingu, ku ktorým sa po ukončení štúdia pridali aj konzultačné služby v oblasti korporátneho práva.