- Podnikam.sk
- Články
- Ako začať podnikať
- Podnikateľský plán
- Ako vypracovať kvalitný biznis plán na rok 2024?
Ako vypracovať kvalitný biznis plán na rok 2024?
Prinášame informácie, pomocou ktorých bude spracovanie biznis plánu pre vás hračkou a zistíte veľmi rýchlo, ako vypracovať podnikateľský zámer.
Prečo by ste pre svoje podnikanie mali mať biznis plán aj vy?
Podnikateľský plán nie je len pár strán teórie. Podnikateľský plán je vašim sprievodcom pri štarte podnikania a podnikateľských aktivitách a preto nepodceňujte jeho vypracovanie. Po rozbehu podniku je užitočným monitorovacím nástrojom pre sledovanie jeho chodu. Kvalitne spracovaný plán vás núti premyslieť si dôležité aspekty podnikania. Otázky spojené so založením podniku posúdite logicky. Investorom a spoločníkom zas poskytne informácie dôležité pre rozhodovanie o financovaní alebo o spoluúčasti na projekte.
Prečo by ste biznis plán mali zostaviť práve vy – podnikateľ?
Tvorbu podnikateľského plánu na nikoho nedelegujte. Je to váš podnikateľský plán. Ak plánujete založiť živnostenské podnikanie alebo firmu, napíšte ho práve vy. Píšte svojimi vlastnými slovami, aby ste mu rozumeli. Vy najlepšie poznáte informácie, ktoré v pláne nesmú chýbať. Každá firma potrebuje dobrého účtovníka. Nájdite si takého predtým, ako začnete pracovať na finančnej sekcii svojho podnikateľského plánu.
Prečo by ste nemali dokončiť biznis plán za jeden večer?
Dobre urobený podnikateľský plán vyžaduje určitý čas a výskum. Nedá sa spracovať a dokončiť naraz. Ak počas jeho písania zistíte, že odpovede na niektoré otázky nepoznáte hneď, neprestaňte na tomto mieste. Urobte si poznámku, čo potrebujete zistiť. Pokračujte pracujúc na oblastiach, v ktorých odpovede poznáte. Potom, čo zistíte odpovede na otázky, na ktoré ste zo začiatku nepoznali odpoveď, vráťte sa k plánu a doplňte ich.
Prečo na spracovanie biznis plánu neexistuje jeden ideálny vzor?
Štruktúra podnikateľského plánu je závislá od charakteru podniku, predmetu jeho činnosti. Časti, z ktorých by plán mal pozostávať, nie je možné exaktne vymenovať. Kapitoly, ktoré sme uvádzali v predchádzajúcom článku, považujte za orientačné. Pomôcky a šablóny, o ktorých budeme hovoriť, spracovanie vášho biznis plánu uľahčia.
Z akých častí by mal pozostávať podnikateľský plán?
Podnikateľský plán spravidla pozostáva z nasledujúcich častí:
- Celkový prehľad
- Opis firmy
- Organizačná štruktúra
- Výrobky / služby
- Výrobný proces
- Opis odvetvia
- Konkurencia
- Konkurenčné výhody / nevýhody
- Marketing
- Marketingový mix
- Služby zákazníkom
- Export / import
- Vplyv na životné prostredie
Avšak plán môžete spracovať aj v inej – vami určenej vlastnej štruktúre. Svoje myšlienky zosumarizujte do nižšie uvedených oblastí:
- Informácie o organizácii a personálne informácie.
- Opis plánu
- Marketingový plán
- Finančný plán
- SWOT analýza
Aké údaje uviesť o organizácii ? Aké personálne informácie uvádzať?
V úvode uveďte základné informácie o kľúčových osobách projektu, o ich vzdelaní a skúsenostiach. Tieto môžu byť pre úspech projektu rozhodujúce. Definujte:
- Profil organizácie
- Názor organizácie
- Právnu forma
- Sídlo, miesto podnikania
- Stručný opis predmetu činnosti organizácie
- Stručnú históriu organizácie a podnikateľskej činnosti
- Náčrt organizačnej štruktúry a manažérskeho tímu
- Personálne informácie, t.j. informácie o kľúčových osobách organizácie a projektu (manažér, finančný manažér, projektový manažér….). Prehľad o ich vzdelaní, skúsenostiach a doterajšej praxi.
Aký je účel organizačnej schémy?
Organizačná schéma nemusí byť dlhšia ako jednu stranu, ale mala by ilustrovať druhy zodpovednosti, oprávnení a právomocí. Schéma by mala jasne ukázať, kto zodpovedá komu. Neurobte to tak, aby jednotlivé oblasti zodpovednosti vyzerali priveľmi autoritatívne alebo strnulo. Dajte priestor flexibilite a presahovaniu zodpovedností, ak sa to hodí pre vašu situáciu. Organizačná schéma by mala čitateľovi uľahčiť odpoveď na nasledujúce otázky:
- Aká je štruktúra vašej organizácie?
- Vie každý, kto komu zodpovedá?
- Sú druhy zodpovedností a oprávnení jasne stanovené?
Aké údaje uviesť do Opisu plánu
Vaše podnikateľské aktivity presne identifikujte. Uveďte, čo možno najviac informácií o podmienkach, za ktorých je možné tieto aktivity prevádzkovať. Preverte, či sa na vaše podnikateľské aktivity vzťahuje povinnosť obdržania licencií alebo iných povolení. Zodpovedajte na otázky:
- V akej právnej forme bude váš plán realizovaný?
- Aký názov bude niesť váš projekt?
- Zisťovali ste, či ste oprávnený používať tento názov?
- Aké inštitúcie ste už kontaktovali v súvislosti s vašim plánom (obchodná komora, ministerstvo, daňový úrad, poradca, účtovník, banka….)?
Licencie
- Je na vašu podnikateľskú aktivitu potrebná licencia alebo živnosť?
- Spĺňate podmienky na jej udelenie?
- Boli ste už zaregistrovaní príslušným orgánom?
- Máte zabezpečené ostatné potrebné povolenia?
Personálne zabezpečenie
- Koľko zamestnancov sa bude podieľať na podnikaní?
- Koľko na plný pracovný úväzok?
- Koľko na čiastočný pracovný úväzok?
- Aké funkcie budú zamestnanci plniť?
- Plánujete v dohľadnej dobe prijímať ďalších zamestnancov? Akých?
- Kto bude zodpovedný za administratívu a financie?
Počítačové vybavenie
- Budete pri svojom podnikaní využívať počítače?
- Ak áno, budete ich využívať na spracovanie textov, finančnú administratívu, administratívu zásob, administratívu projektu alebo na iné aktivity?
Poistenie
- Je vaša organizácia poistená?
- Ak áno, aké je to poistenie (proti požiaru, poškodeniu majetku…)?
- Zahŕňa toto poistenie aj podnikateľskú aktivitu?
Deň začatia podnikania
- Kedy chcete začať alebo ste začali realizovať podnikateľskú aktivitu?
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.