V októbri bolo na Slovensku zaregistrovaných 4796 osobných automobilov. Potvrdil sa tak pesimistický variant analýzy Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) o poklese registrácií automobilov už v prvom mesiaci po zavedení zvýšeného poplatku za prvú registráciu vozidla v SR.
Pesimistický variant analýzy ZAP o poklese registrácie osobných automobilov o 15 % sa naplnil už v prvom mesiaci po zavedení zvýšeného poplatku.
Najväčší prepad v tomto roku
(SITA) – Počet registrácií nových osobných automobilov (kategória M1) v októbri medziročne klesol o 16,61 % na 4796 vozidiel, pričom v rovnakom mesiaci minulého roka dosiahol 5751 vozidiel. Ako v piatok informoval viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP) Pavol Prepiak, je to najväčší medziročný pokles registrácií osobných áut v priebehu tohto roka.
Za 10 mesiacov v roku 2012 bolo zaregistrovaných spolu 58 641 osobných vozidiel, čo je medziročne viac o 5,27 %. Nárast registrácií za 10 mesiacov sa však spomalil. Vlani v rovnakom období bolo zaregistrovaných 55 705 osobných automobilov.
Môže za to registračný poplatok
Pesimistický variant analýzy ZAP o poklese registrácií osobných automobilov o 15 % sa naplnil už v prvom mesiaci po zavedení zvýšeného poplatku za prvú registráciu vozidla v SR s platnosťou od 1. októbra. Priemerná výška registračného poplatku je 450 eur. „V analýze, ktorú ZAP pripravil a poskytol všetkým, ktorí o návrhu rozhodovali, sme argumentovali číslami. Protistrana nebola ochotná pripustiť, že takýto vývoj môže nastať. Ukazuje sa však, že trh a občania Slovenska sa nesprávajú podľa politických cieľov“, uviedol Prepiak.
Mínus pre štátny rozpočet
Medziročný pokles v predaji nových automobilov v októbri tak spôsobil nižší výber dane z pridanej hodnoty o viac ako 1 mil. eur, pričom poplatky do štátneho rozpočtu dosiahli len 700 000 eur, čo pre štátny rozpočet znamená stratu 300 000 eur.
Vedie Škoda
Poradie najžiadanejších značiek nových osobných automobilov na slovenskom automobilovom trhu vedie Škoda s trhovým podielom 22,36 %, druhé miesto si posilnil Volkswagen s 9,15 % a trojicu najúspešnejších uzatvára Kia so 7,93 %. Štvrté miesto si upevnil Hyundai so 6,60 %, piate obhájil Renault s 5,71 % a šieste obsadil Peugeot s 5,64 %,“ informoval ďalej Prepiak. Nasledujú Opel s 3,84 %, Suzuki s 3,55 %, Citroen s 3,53 % a desiatku uzatvára BMW s 3,30 %. Na jedenástom mieste je Ford s 3,11 % a na dvanástom Toyota s 2,96 %.
Úžitkovým vozidlám kraľuje Fiat
Pri malých úžitkových vozidlách si prvé miesto udržuje Fiat s podielom na trhu 23,85 % pred Peugeotom so 17,09 %, Citroenom s 13,99 %, Renaultom s 10,38 % a Volkswagenom s 8,39 %. Nasledujú Mercedes-Benz s 5,24 %, Iveco so 4,55 %, Ford so 4,46 %, Nissan s 2,99 % a Opel s 2,70 %.
Za desať mesiacov tohto roka sa zaregistrovalo 441 nových nákladných automobilov hmotnosti 3,5 až 12 ton (kategória N2), čo je medziročne o 6,78 % viac. Najväčšie zastúpenie na trhu má Iveco so 46,26 %, druhá pozícia patrí značke MAN so 14,06 % a tretí je Mercedes-Benz s 9,75 %. Nasledujú DAF s 9,07 %, Renault Trucks so 7,03 % a Avia s 5,90 %.
Konvoj nákladných áut vedie Volvo
Počet registrácií nových nákladných automobilov nad 12 ton (kategória N3) zaznamenal za desať mesiacov roka oproti vlaňajšku mierny pokles o 0,93 % pri odbyte 2 660 vozidiel. Najväčší podiel na trhu si udržiava Volvo s 27,82 %, na ďalších miestach sú Scania s 15,94 %, Mercedes-Benz s 15,15 %, MAN s 12,44 %, DAF s 11,58 % a Iveco s 9,29 %.