Slováci spolu s ďalšími obyvateľmi strednej Európy stále viac drobných nákupov (za 30 až 70 eur) uskutočňujú cez zahraničné internetové obchody. Pri nakupovaní dokonca neváhajú navštíviť ani ázijské webstránky.
Vyplýva to z prieskumu spoločnosti PayPal, ktorý skúmal preferencie 12 tisícov ľudí zo Slovenska, ČR, Poľska, Maďarska a Rumunska.
Aj menšie nákupy robíme online
„Transakcie s nízkymi sumami boli doteraz charakteristické pre miestne trhy. Zmena naznačuje vzrastajúcu dôveru k internetovým nákupom bez ohľadu na to, kde predajca sídli,“ uviedol Damien Perillat, regionálny manažér spoločnosti PayPal pre strednú a východnú Európu. Tento trend podľa neho taktiež naznačuje, že trh je už zrelý a ľuďom vyhovuje vykonávať menej dôležité, každodenné nákupy online.
Druhým trendom je silnejúce postavenie ázijského trhu v oblasti online nákupov. „Kultúrna a zemepisná vzdialenosť medzi strednou a východnou Európou a Áziou prestáva hrať rolu,“ myslí si Perillat. Podľa výsledkov prieskumu mieria Slováci na ázijský trh hlavne vtedy, keď hľadajú lacnejšiu alternatívu značkovej elektroniky. Tieto zariadenia však, spolu s Rumunmi a Maďarmi, radi nakupujú aj v členských krajinách Európskej únie (EÚ). Naopak Poliaci ostávajú verní svojmu miestnemu trhu.
Najobľúbenejšou kategóriou zahraničných nákupov je elektronika. Za ňou nasleduje oblečenie, digitálne produkty a softvér, populárne sú aj hodinky, šperky, parfumy a kozmetika. Slováci volia online nákupy v zahraničí najmä kvôli nižším cenám. To platí aj pre ďalšie krajiny z daného regiónu. Druhým najdôležitejším dôvodom pre voľbu zahraničných internetových obchodov je, že požadovaný tovar nie je na slovenskom trhu dostupný. K dôvodom nákupov spoza hraníc patrí podľa Perillata aj to, že na miestnom trhu nie sú požadované produkty dostupné v najnovšej, prípadne v požadovanej verzii.