- Podnikam.sk
- Články
- Inšpirácia
- Sociálne siete sú nevyhnutnou súčasťou podnikania. Ktoré sú dôležité a ako ich využiť pre biznis?
Sociálne siete sú nevyhnutnou súčasťou podnikania. Ktoré sú dôležité a ako ich využiť pre biznis?
Či už máte menší kamenný obchod, ponúkate remeselné služby alebo máte vlastný eshop s hand-made tovarom, vaše podnikanie ovplyvňuje viac či menej internet. Jeho súčasťou a obchodným aj reklamným kanálom sú sociálne siete.
Podľa posledného prieskumu Go4insight na Slovensku využíva aspoň raz za mesiac nejakú sociálnu sieť 86 % populácie. Na dennej báze je to síce už o niečo menej, no aj 61 % populácie je stále dostatočná masa ľudí. Ľudí, ktorých možno z biznis pohľadu brať ako zákazníkov alebo potenciálnych zákazníkov. Ako s tým ideálne naložiť?
Čo sú sociálne siete a aké majú aspekty
Zjednodušene by sa dalo povedať, že sociálna sieť je online priestor na vzájomnú komunikáciu a interakciu. Sociálne siete umožňujú priamu aj nepriamu prezentáciu, každá svojim spôsobom, no s dôrazom na masové zdieľanie informácie.
K základným vlastnostiam a aspektom sietí patria:
- vytvorenie profilu, niektoré sociálne siete umožňujú vytvoriť zvlášť osobný profil a zvlášť podnikateľský
- zverejňovanie informácií masovým spôsobom, buď verejne pre všetkých, alebo aspoň pre skupinu aktívne sledujúcich členov
- možnosť vzájomnej komunikácie a interakcie, čo sa prejavuje najmä vyjadrením pocitov a názorov oboma smermi
Kým na úvod, ešte v dobe, kedy začínala prvá známa sociálna sieť Facebook, bol hlavným cieľom spájať ľudí a zdieľať medzi nimi informácie, dnes majú sociálne siete oveľa širšie využitie. To je príležitosť pre podnikanie, ktoré v nich objavilo jedinečný biznisový kanál. Ten pritom nemusí byť iba o predaji, ale naopak, skôr o vzťahu.
Na Slovensku vládnu Facebook, Youtube a Instagram
Prieskum využívania sociálnych sietí u nás odhalil aj to, kto kraľuje online priestoru v tomto segmente. Nikoho asi neprekvapí, že u nás už tradične vedie Facebook.
Aspoň raz za mesiac sa do tejto sociálnej sieti prihlási 76 % obyvateľstva, na dennej báze ho využíva niečo viac, ako polovica populácie. Z biznisového hľadiska je plusom, že veľké rozdiely nie sú medzi mestom a vidiekom, vyrovnané je aj porovnanie z pohľadu pohlavia. Obľúbeným spôsobom biznisovej komunikácie sú príspevky.
Na druhom mieste sa u nás umiestnil YouTube s využívaním 78 % aspoň raz za mesiac a 31 % populácie každý deň. Ide o ideálny kanál pre reklamné spoty.
Treťou najviac používanou sieťou je Instagram. Raz za mesiac ho použije 42 % ľudí, denne je to 22 %. Hoci je využívaný najmä mladšou generáciou, aj u ľudí nad 60 rokov ho používa 10 % dotazovaných. Populárnym kanálom komunikácie sú príbehy.
Príspevky, príbehy, zábava a „komerčná nekomercia“
Tak, ako rozmanitý je svet sociálnych sietí z pohľadu značiek a identity, pestrý je aj jazyk komunikácie a prezentácie, ktorý môžete použiť. Najlepšie je zvoliť mix.
Ľudia vo všeobecnosti milujú príbehy, zaujímavosti a novinky. Sociálne siete navštevujú buď z dôvodu, aby sa rozprávali so svojimi blízkymi, alebo preto, aby zistili, čo nové, zaujímavé či inšpirujúce sa okolo nich deje. To je ideálna príležitosť pre podnikanie. Bez ohľadu na to, čo robíte, vždy viete zdieľať nejaký zaujímavý či aktuálny obsah.
Ten môže mať podobu jednoduchých príspevkov s krátkym posolstvom, ale aj zaujímavých príbehov na pokračovanie. Využite k tomu fotografie alebo videá, sú ideálnou vizuálnou „skratkou“ pre tých, ktorí nemajú čas alebo chuť čítať viac viet.
Pochopiteľne, súčasťou prezentácie a komunikácie by mala byť aj komercia. Koniec koncov, podnikanie je o predaji a dosahovaní zisku. Komunikácia tohto typu by mala tvoriť iba menšiu časť a je ideálne, ak ju nebudete príliš tlačiť do zložitejších konštrukcií. Najlepšie je promovať zaujímavý produkt, funkciu alebo aktuálnu akciu.
Zásady, ako nepohorieť na sociálnej sieti
Ak chcete byť v podnikaní na sociálnych sieťach úspešní, musíte okrem výberu vhodného kanála a spôsobu komunikácie pozerať aj na písané či nepísané pravidlá. S ich pomocou sa vyhnete častým „faux-pas“ a zvýšite povedomie o svojej značke.
Pri používaní sociálnych sietí dodržujte nasledovné:
Nepredávajte: Možno sa vám to bude zdať čudné, ale toto naozaj pomáha. Predajná alebo obchodná komunikácia či posolstvá by nemali tvoriť viac, ako 20 % z celkového obsahu komunikácie vašej firmy na sociálnej sieti. Inak ju doslova zahltíte.
Dajte podnikaniu ľudskú tvár: Toto je pravidlo a zároveň výhoda pre menšie značky, ktoré sa môžu od korporátnych gigantov odlíšiť práve svojou osobnosťou. Použite sociálne siete na komunikáciu každodenných záležitostí a to aj zo zákulisia.
Realizujte zákaznícky servis: Objavila sa pod nejakým príspevkom alebo v príbehu otázka od zákazníka? Kontaktoval vás niekto s reklamáciou či potenciálny zákazník s otázkou? Komunikujte, riešte a odpovedajte. Profesionálne, vecne a pozitívne.
Pýtajte sa: Väčšina podnikateľov a podnikov využíva sociálne siete iba na jednosmernú komunikáciu od seba k verejnosti. Stavte na inovatívny postup a robte to naopak, pýtajte sa. Nemusí ísť iba o otázky, ale aj o ankety, výzvy alebo prieskumy.
Vzájomné prepojenia: Množstvo sociálnych sietí je vzájomne prepojených, napríklad Facebook a Instagram. Toto prepojenie je jednou z výhod podnikania v on-line priestore sociálnych sietí, z jedného miesta viete komunikovať na viacerých platformách.
Ako vidíte, sociálne siete ponúkajú výnimočný potenciál v online priestore pre podnikanie. Nevyužiť ho by bola chyba, preto s touto príležitosťou naložte najlepšie, ako viete!