V októbri už úhrady cez e-kolok dosiahli vyše 3,2 mil. eur
Potvrdenie o úhrade poplatku (e-kolok) nemožno použiť na daňových a colných úradoch, tam je potrebné použiť Potvrdenia pre evidenciu poplatku, zakúpené na pošte.
U daniarov a colníkov zaplatíte potvrdením z pošty
Záujem o využívanie nového spôsobu úhrady správnych a súdnych poplatkov cez nový platobný systém elektronických kolkov rastie. Podľa údajov Slovenskej pošty, ktorá systém prevádzkuje, sa v októbri cez e-kolky realizovalo už 91,5 tis. úhrad v celkovej sume vyše 3,2 mil. eur, kým v septembri to bolo 77 tis. úhrad v sume viac ako 2,5 mil. eur. Pre porovnanie, v júli tohto roka to bolo ešte len 20 tis. uhradených poplatkov za 650 tis. eur.
Pošta pritom v súčasnosti prevádzkuje nový elektronický systém úhrady správnych a súdnych poplatkov ešte paralelne aj s fungovaním doterajšieho systému tradičných papierových kolkov. Tie je možné využívať ešte do konca tohto roka.
Od nového roka starý systém kompletne nahradí nový systém elektronických kolkov, ktorý umožňuje uhrádzať tieto poplatky priamo na úradoch hotovostnou alebo bezhotovostnou formou. Papierové kolky sa tak budú dať kúpiť iba do konca novembra tohto roka a použiť ich bude možné iba do konca roka 2014. Nevyužité kolky bude možné po tomto termíne vrátiť na základe písomnej žiadosti za poplatok cez Slovenskú poštu.
Začiatkom októbra tohto roku bolo v rámci nového systému k dispozícii zhruba sto samoobslužných platobných terminálov, ktoré okrem hotovostnej úhrady umožňujú aj platbu kartou. Ich rozmiestňovanie pokračuje a do konca tohto roka by ich malo byť podľa harmonogramu po úradoch rozmiestnených 330. Prednostne ich umiestnia na všetky okresné dopravné inšpektoráty, oddelenia dokladov a na najväčšie katastrálne úrady v krajských mestách.
Od novembra na pošte dostanete Potvrdenie pre evidenciu poplatku
Od pondelka 3. novembra je pritom možné uhradiť správne a súdne poplatky v novom platobnom systéme aj na vybraných pobočkách Slovenskej pošty formou potvrdenia pre evidenciu poplatku. Úrady, ktoré sú zapojené do platobného systému e-kolok, akceptujú tieto potvrdenia ako rovnocenný spôsob zaplatenia súdneho a správneho poplatku. „Nové potvrdenia však nie je možné kombinovať s papierovými známkami, a to z toho dôvodu, že z hľadiska ďalšieho spracovania ide o dva diametrálne odlišné a nezlučiteľné systémy,“ upozorňuje riaditeľ sekcie elektronických služieb Slovenskej pošty Peter Kažík.
Potvrdenie pre evidenciu poplatku pošta predáva v 8 nominálnych hodnotách – 0,50 €, 1 €, 3 €, 5 €, 10 €, 20 €, 50 €, 100 €. Celý zoznam pôšt nájdu občania na www.posta.sk.
Potvrdenie zakúpené na pošte môže priložiť občan k žiadosti, ktorú bude podávať na daňový alebo colný úrad. „V súčasnosti sa v praxi vyskytujú prípady, kedy občania či podnikatelia predkladajú daňovým a colným úradom Potvrdenie o úhrade poplatku (e-kolok). To si zvyčajne zakúpia v kioskoch na pracoviskách Ministerstva vnútra SR. Toto potvrdenie nie je možné použiť na úhradu správneho poplatku za úkony vo finančnej správe. Takto zakúpený e-kolok, ktorý nemôže daňovník použiť, môže na základe žiadosti refundovať len u Slovenskej pošty, a.s.,“ informovala hovorkyňa finančnej správy Patrícia Macíková.
Možnosti elektronických úhrad sa budú rozširovať
Nový systém by mal byť postupne nasadzovaný aj na ostatné úrady a súdy nielen prostredníctvom kioskov, ale aj formou tzv. e-kolkovačov, prípadne softvérových pokladní, v závislosti od množstva spoplatňovaných úkonov vybavovaných na danom úrade. Celkovo by sa pritom v rámci projektu malo pokryť viac ako 1 000 úradov s objemom minimálne 20 mil. transakcií ročne na 4 000 obslužných miestach a priamo sa dotýka zhruba 10 tis. zamestnancov úradov a súdov.
Postupne by mali v rámci systému prichádzať aj ďalšie novinky. Napríklad platba cez mobilnú aplikáciu. Riaditeľ Slovenskej pošty Tomáš Drucker okrem toho avizoval už aj diskusie napríklad so samosprávami a využití systému pre potreby úhrady ich správnych poplatkov a takisto v prípade úhrady pokút.