- Podnikam.sk
- Články
- Biznis prešľapy
- Ekonomika
- Svet
- Veľké biznis prešľapy svetových gigantov – kde pochybilo Yahoo?
Veľké biznis prešľapy svetových gigantov – kde pochybilo Yahoo?
Ešte koncom 90. rokov patrilo Yahoo k skutočným webovým titánom. Osud tohto internetového média sa však neskôr dramaticky zvrtol a jeho tržby spadli z pôvodných 7,2 miliardy amerických dolárov (USD) v roku 2008 na 4,6 miliardy USD v minulom roku.
Za týmto pádom stoja čiastočne aj spoločnosti ako Google a Facebook, ktoré začali dominovať svetu online reklamy a propagácie, z ktorej Yahoo generovalo svoje najväčšie zisky. Ani viacerým generálnym riaditeľom, ktorí sa postupne vystriedali vo vrcholovom vedení spoločnosti, sa doposiaľ nepodarilo zastaviť tento pád. V čom teda Yahoo spravilo chybu?
Nešťastné začiatky?
Možno konštatovať, že temné mračná sa nesťahovali nad týmto internetovým portálom ihneď od samého začiatku. Yahoo založili v roku 1994 čerství absolventi Stanfordskej univerzity Jerry Yang a David Filo. Krátko po jeho založení začal rýchlo naberať na popularite a postupom času sa stal jedným z prvých webových portálov, ktorý mohol výrazne konkurovať dovtedajším velikánom ako MSN či Lycos.
Richard Kramer, ktorý je zakladateľom spoločnosti Arete Research a dvadsať rokov pôsobí na trhu ako technický analytik, v tejto súvislosti uviedol, že Yahoo bolo v čase jeho najväčšej slávy miestom, kde mohli získať užívatelia tak novinové správy, ako aj ďalšie internetové služby. Ako však ďalej dodal, takýto model sa stal postupne zastaraným a potreboval niečo nové, aby zaujal a udržal si pozornosť.
V prípade vyhľadávacej funkcie a zobrazenia obchodných reklám ho po čase prevalcovali rivali ako Gmail, Hotmail či mladší dravci v podobe komunikačných platforiem ako WhatsApp alebo WeChat, uviedol. Úplne nové zoskupenie aktivít a informácií podľa neho neskôr priniesli komunikačné platformy ako Facebook, Twitter a nové digitálne kanály ako Huffington Post a Vice.
Loď potrebuje silného kapitána
Ako sme už naznačili, Yahoo generovalo väčšinu svojich ziskov z predaja reklamného priestoru. Preto v situácii, kedy jej publikum obrátilo svoju pozornosť iným smerom, začali aj jeho tržby klesať. Vo svetle rôznych nezhôd tak v decembri 2008 rezignoval generálny riaditeľ spoločnosti Jerry Jang, ktorého vo funkcii vystriedala Carol Bartz.
„Nie sme vyhľadávacia, ani reklamná spoločnosť. Sme komplexná internetová a technologická spoločnosť, ktorá poskytuje pre 600 miliónov ľudí po celom svete ten najzaujímavejší obsah na internete,“ uviedla Bartz neskôr vo svojom prejave.
Carol Bartz však prišla o svoju pozíciu v čele firmy už v roku 2011 a jej nasledovník Scott Thompson vydržal na poste generálneho riaditeľa tiež len niekoľko nasledujúcich mesiacov. Zaujímavým je možno aj fakt, že tento človek musel zo svojej funkcie odísť pre podozrenia z falšovania údajov vo svojom životopise.
Kramer v tejto súvislosti poznamenal, že časté výmeny vo vrcholovom vedení spoločnosti celej situácii určite nepridali. Ako ďalej dodal, Yahoo prešlo celým radom zmien na najvyšších postoch v čase, kedy potrebovala potápajúca sa loď silného kapitána. K pohode vo vnútri firmy zrejme neprispievali ani dobiedzajúci investori volajúci po zmene, uviedol.
Čo nasledovalo ďalej?
Marisa Mayer sa v roku 2012 chopila kormidla a ochutnala tak luxus vedenia tejto celosvetovo uznávanej internetovej značky návštevnosťou v počte 1 miliardy návštevníkov mesačne. Aj napriek tomu sa však ani jej nepodarilo priviesť Yahoo späť medzi špičky. „Zmätok je asi najlepšie slovo, akým možno podľa Briana Wiesera, senior analytika v Pivotal Research Group, charakterizovať jej osobu.
Mayer sa pokúsila posilniť Yahoo získaním spoločností Flurry ponúkajúcej analytické mobilné služby a Tumblr, ktorá poskytovala blogovacie služby. Jej jadrový internetový biznis však aj napriek tomu pokračoval v poklese. V skutočnosti tvorí väčšinu 33 miliardovej hodnoty Yahoo jeho vlastníctvo akcií v čínskom elektronickom obchode Alibaba.
V prvej polovici tohto roka priniesli médiá informáciu o tom, že Mayer sa rozhodla spoločnosť predať. Viacerí akcionári firmy jej podľa informácií agentúry Reuters vyjadrili podporu pri tejto stratégii. Podľa nemenovaného zdroja však niektorí investori naopak požadovali jej rezignáciu.
Mnohí ľudia sú presvedčení o tom, že médiá ako Yahoo sú schopné obratu, podľa Kramera to však nie je ten správny pohľad na vec. „Skutočne potrebuje rast – alebo predaj – úplne nové obchodné aktivity pripevnené na existujúci subjekt, aby prilákali nové publikum,“ dodáva. To je to, o čo sa snaží aj Mayer, aj keď výkon a prevedenie tejto stratégie je podľa jeho slov skutočne slabé.
Spoločnosť nie je o jednom človeku
Mnohé firmy si myslia, že potápajúcu sa spoločnosť postaví na nohy zmena v osobe jej najvyššie postaveného manažéra. Aj príbeh niekdajšieho internetového giganta vzbudzuje tento dojem. O dôležitosti správneho riadenia a vedenia spoločnosti zrejme niet pochýb, ale otázkou ostáva, či jedna osoba dokáže zvrátiť osud celého zmietaného subjektu.
Mnohí sú presvedčení o tom, že keď dosadia do čela firmy so zlými výsledkami nového generálneho riaditeľa s výbornými predchádzajúcimi referenciami, tak ju pomocou čarovného prútika razom premení v ziskový zázrak. Myslíte si, že sa to stáva často?
Podľa ekonómky a profesorky Antoinnette Schoar zo Sloan School of Management, ktorá skúmala stovky zmien vo vedení, sa tak deje v približne 60 % prípadov. Ako ďalej hovorí, niektorí ľudia majú dojem, že jedna osoba vo vedení firmy dokáže zmeniť všetko.
Osoba v čele spoločnosti je podľa nej skutočne dôležitá, ale faktom ostáva, že nezmôže všetko. Od roku 1970 boli realizované viaceré štúdie, ktoré skúmali, čo sa stane s firmami po zmene manažéra v ich vedení. Väčšina výsledkov ukázala, že zmena na čele firmy priemerne prispela k približne 10-percentnému nárastu ziskovosti daného subjektu. Väčšina výskumníkov sa tak zhoduje na tom, že výsledky spoločností viac závisia od konkrétneho priemyslu a ekonomiky, ktoré sú tvarované mnohými ďalšími faktormi, ako samotným generálnym riaditeľom.
Zdroje:
http://www.bbc.com/news/technology-35243407
http://variety.com/2016/digital/features/marissa-mayer-yahoo-ceo-1201781310/
http://www.wsj.com/articles/SB10001424052748703735004574575880529756434
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.