Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Z pultov predajní sa vytrácajú domáce minerálky, cukrovinky aj mäso

Z pultov predajní sa vytrácajú najmä domáce minerálne vody
Ilustračné foto: SITA/AP
13. augusta 2013 Zdroj SITA, Podnikam.SK Tlačiť
Napriek tomu, že Slovensko je krajina bohatá na zdroje minerálnej a pramenitej vody, na pultoch predajní je ich zastúpenie čoraz menšie.
 
Oproti minulému roku sa podiel slovenskej minerálnej vody v regáloch obchodov znížil o 15 percentuálnych bodov (p.b.) na 59 percent.
 

V hypermarketoch majú slovenské potraviny zastúpenie na úrovni 45 %

Zastúpenie domácich ochutených minerálnych vôd medziročne pokleslo o 10 p.b. na 54 percent a slovenskej pramenitej vody rovnako o 10 p.b. na 60 percent. Vyplýva to z výsledkov prieskumu GfK realizovaného pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS).
 
Prieskum taktiež ukázal, že na pultoch predajní nájdu zákazníci aj menej nečokoládových cukroviniek od domácich výrobcov a to o 9 p.b. Ich zastúpenie je tak len 17-percentné. Situácia sa obdobne vyvíjala aj pri mäsových výrobkoch, kde najviac poklesol podiel salám. Medziročne o 9 percentuálnych bodov na 40 percent. Nízke zastúpenie v regáloch eviduje komora aj pri konzervovaných potravinách s podielom 22 percent, čokoládových cukroviniek s 28 percentami a pri nealkoholických nápojoch, ktoré na pultoch majú 29-percentné zastúpenie. 
 

 
„Ak porovnáme výsledky s rokom 2011, pri niektorých druhoch potravín ide o veľmi výrazné zmeny. Konkrétne podiel domácich nečokoládových cukroviniek klesol za dva roky o 20 percentuálnych bodov, čo je viac ako 54 percent. Negatívny trend má samozrejme ekonomické následky aj pre potravinárske podniky,“ uviedol prezident PKS Daniel Poturnay. Podľa jeho slov medziročne zaniklo ďalších osem potravinárskych podnikov, ktoré vytvárali viac ako 630 pracovných miest. 
 
Zdroj: Gfk, Potravinárska komora Slovenska
 
Ako ďalej vyplýva z prieskumu, najviac domácich potravín je možné nájsť na regáloch reťazcov COOP Jednota, až 64 percent a CBA, kde ich je 57 percent, najmenej v reťazci Lidl len 18 percent. Najväčší medziročný pokles podielu vystavenia slovenských výrobkov zaznamenali na pultoch CBA o sedem p.b. a Lidlu o šesť p.b. „Jediný nárast, a to len na minimálnej úrovni, bol zaznamenaný v obchodnom reťazci Kaufland (+ 1 p.b.). COOP Jednota udržal pozíciu z roku 2012,“ zhodnotila PKS. 
 
V hypermarketoch majú slovenské potraviny zastúpenie na úrovni 45 percent, v supermarketoch 51 percent, v malých predajniach na úrovni 61 percent a v diskontných predajniach 30 percent. Komora konštatuje, že medziročný pokles podielu vystavenia slovenských potravín nastal vo všetkých formátoch.
 

Potravinárskemu sektoru chýbajú inovácie, tvrdí mimnisterstvo

V slovenskom potravinárskom sektore chýbajú inovácie, nové výrobky a technológie. Ako uviedla Zuzana Nouzovská, generálna riaditeľka sekcie potravinárstva a obchodu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV), práve táto skutočnosť je podľa jej slov jedným z dôvodov nedostatku slovenských výrobkov na pultoch obchodov.
 
„Rozhovory s obchodnými reťazcami sú mnohokrát o nových výrobkoch,“ uviedla Nouzovská. Dodala, že obchodníci by nemali problém nahradiť zahraničné produkty za slovenské, avšak Slovensko podľa jej slov nemá technológie na to, aby nahradilo zahraničnú produkciu v súlade s požiadavkami reťazcov. „Je tu určitý technologický dlh,“ priznala Nouzovská. Zastáva však názor, že napriek tejto nepriaznivej situácii má snaha o zvýšenie podielu domácej produkcie svoj význam. 
 

K téme

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Trendy a inovácie

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

január

25jan8:30Ročné zúčtovanie za rok 2020 a aktuálny stav mzdovej agendy8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

25jan8:30Ročné zúčtovanie za rok 2020 a aktuálny stav mzdovej agendy8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

25jan8:30Ročné zúčtovanie za rok 2020 a aktuálny stav mzdovej agendy8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody,Personalistika

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X