- Podnikam.sk
- Články
- Odvody
- Odvody do sociálnej poisťovne
- Zasielanie Registračného listu FO a mesačného výkazu poistného a príspevkov od 1. septembra 2009
Zasielanie Registračného listu FO a mesačného výkazu poistného a príspevkov od 1. septembra 2009
Povinnosti zamestnávateľa prihlásiť zamestnanca do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia (ďalej len „register poistencov“), odhlásiť zamestnanca z registra poistencov, zrušiť prihlásenie zamestnanca do registra poistencov, oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne (ďalej len „pobočka“) prerušenie nemocenského poistenia, dôchodkového poistenia a poistenia v nezamestnanosti zamestnanca, oznámiť pobočke začiatok a skončenie čerpania materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky zamestnancom podľa § 231 ods. 1 písm. b) až d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“), je zamestnávateľ povinný plniť formou, ktorej obsah a spôsob zasielania určuje Sociálna poisťovňa v súlade s § 231 ods. 2 zákona.Povinnosť predkladať pobočke výkaz poistného a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie za príslušný kalendárny mesiac (ďalej len „mesačný výkaz poistného a príspevkov“) podľa § 231 ods. 1 písm. f) zákona je zamestnávateľ povinný plniť formou, ktorej obsah a spôsob zasielania určuje Sociálna poisťovňa v súlade s § 231 ods. 2 zákona.Sociálna poisťovňa určuje zamestnávateľovi, ktorý zamestnáva 5 a viac zamestnancov, s účinnosťou od 1. septembra 2009 zasielať registračný list fyzickej osoby (RLFO) a mesačný výkaz poistného a príspevkov miestne príslušnej pobočke elektronicky prostredníctvom elektronického zberu údajov (EZU).Spôsob zasielania RLFO elektronicky prostredníctvom EZU sa nepoužije za zamestnanca cudzinca, ktorý nemá pridelené rodné číslo. Za tohto zamestnanca RLFO zamestnávateľ predloží pobočke v papierovej forme. Pobočka zamestnancovi cudzincovi pridelí na účely sociálneho poistenia dočasné rodné číslo.Zamestnávateľ, ktorý zamestnáva 5 a viac zamestnancov, a nesplnil povinnosti podľa § 231 ods. 1 písm. b) až d) a f) zákona za obdobie pred 1. septembrom 2009, zasiela po 31. auguste 2009 RLFO a mesačný výkaz poistného a príspevkov za obdobie pred 1. septembrom 2009 elektronicky prostredníctvom EZU. Zamestnávateľ, ktorý predložil za obdobie pred 1. septembrom 2009 mesačný výkaz poistného a príspevkov v lehote splatnosti ním odvádzaného poistného, zasiela opravný výkaz poistného a príspevkov po 31. auguste 2009 formou a spôsobom, akými tento predložil pred 1. septembrom 2009, t. j. ak zamestnávateľ predložil do 31. augusta 2009 mesačný výkaz poistného a príspevkov v papierovej forme, opravný výkaz poistného a príspevkov predkladá po 31. auguste 2009 v papierovej forme; ak zamestnávateľ predložil do 31. augusta 2009 mesačný výkaz poistného a príspevkov elektronicky prostredníctvom EZU, opravný výkaz poistného a príspevkov predkladá po 31. auguste 2009 elektronicky prostredníctvom EZU.Ak zamestnávateľ na účely zachovania lehôt na splnenie povinností podľa § 231 ods. 1 písm. b) až d) zákona, ktoré skončia po 31. auguste 2009, odoslal RLFO faxom alebo elektronickou poštou a na splnenie povinnosti podľa § 231 ods. 1 písm. b) zákona aj prostredníctvom krátkej textovej správy (SMS) pred 1. septembrom 2009, takto odoslaný RLFO zamestnávateľ po 31. auguste 2009 potvrdí elektronicky prostredníctvom EZU alebo písomne zaslaním v papierovej forme. Ak zamestnávateľ na účely zachovania lehôt podľa prvej vety odovzdal RLFO na prepravu poštou pred 1. septembrom 2009, takto odovzdaný RLFO nie je povinný zasielať elektronicky prostredníctvom EZU.V prípade, ak zamestnávateľ, ktorý zamestnáva 5 a viac zamestnancov, má so Sociálnou poisťovňou uzatvorenú dohodu o podmienkach elektronickej komunikácie podľa § 186 ods. 2 zákona a zníži počet svojich zamestnancov pod 5 zamestnancov, je povinný naďalej zasielať RLFO a mesačný výkaz poistného a príspevkov elektronicky prostredníctvom EZU.Zamestnávateľ môže v odôvodnených prípadoch písomne požiadať pobočku o udelenie výnimky z povinnosti zasielať RLFO a mesačný výkaz poistného a príspevkov elektronicky prostredníctvom EZU (ďalej len „udelenie výnimky“). Zamestnávateľ predkladá písomnú žiadosť o udelenie výnimky (ďalej len „žiadosť“), ktorú pobočke doručí osobne alebo poštovou prepravou. Žiadosť musí obsahovať odôvodnenie zamestnávateľa na udelenie výnimky. Žiadosť musí byť opatrená podpisom štatutárneho zástupcu zamestnávateľa a pečiatkou v prípade, ak ňou zamestnávateľ disponuje.Výnimku je možné udeliť z dôvodov hodných mimoriadneho zreteľa, napríklad ak zamestnávateľ nemá v období plnenia povinnosti zasielať RLFO a mesačný výkaz poistného a príspevkov elektronicky prostredníctvom EZU, aktívnu inštaláciu internetu. Túto skutočnosť zamestnávateľ preukáže pobočke formou čestného vyhlásenia.Výnimku udeľuje riaditeľ pobočky alebo ním poverený zástupca do 10 kalendárnych dní od doručenia žiadosti. O udelení alebo o neudelení výnimky informuje pobočka zamestnávateľa písomne formou oznámenia, ktoré zašle zamestnávateľovi doporučenou zásielkou. Výnimku je možné udeliť najviac na obdobie šiestich kalendárnych mesiacov. Obdobie udelenia výnimky pobočka uvedie v oznámení o udelení výnimky.Po uplynutí obdobia, na ktoré bola výnimka udelená, je zamestnávateľ povinný zasielať elektronicky prostredníctvom EZU RLFO a mesačný výkaz poistného a príspevkov od prvého dňa nasledujúceho po uplynutí obdobia udelenej výnimky.Za porušenie povinnosti zamestnávateľa zasielať RLFO a mesačný výkaz poistného a príspevkov elektronicky prostredníctvom EZU môže pobočka uložiť pokutu v súlade s § 239 zákona.