Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Zmeny v mýte zvýšia náklady autodopravcov o 2,5 až 4,5 %

Zmeny v mýte zvýšia náklady autodopravcov o 2,5 až 4,5 %
Protestné zhromaždenie autodopravcov, ktorí prišli protestova na Námestie Slobody pred Úrad vlády SR. Transparenty, ktoré mali autodopravcovia so sebou mali už politický charakter a netýkali sa len kritiky zavedenia elektronického mýta. Pódium, z ktorého reènili nielen autodopravcovia zdobili desiatky detských nákladných autíèok. Samotných protestujúcich bola asi stovka. Bratislava, 2. február 2010. Foto: SITA/Michal Burza Štrajk autodopravcov v roku 2010. Foto: SITA
21. februára 2014 Zdroj SITA, Podnikam.SK Tlačiť

Požiadavky, aby sa mýto platilo iba na diaľniciach, ktorých základná sieť ešte nie je dobudovaná, považuje šéf Výskumného ústavu dopravného za hlúposť.

 

 

Dopravcovia by mohli ísť cestou vyjednávania o cestnej dane či DPH

Všetky zmeny v mýtnom systéme, ktoré platia od začiatku tohto roka, spôsobia nárast celkových nákladov autodopravcov priemerne od 2,5 % do 4,5 %. Ako agentúru SITA vo štvrtok informoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák, zvýšenie nákladov autodopravcov závisí od toho, aké ekologické vozidlá vlastnia. Podľa experta to vyplynulo z prepočtov, ktoré urobili v súčinnosti s dopravcami. „Bojovať proti mýtu nie je cesta. Na druhej strane sú obyvatelia obcí, ktorým zvýšená kamiónová doprava veľmi sťažuje život a v tomto súboji sú určite tí slabší,“ tvrdí Palčák.
 
Predstavitelia dopravcov, hoci to určite nemajú ľahké, by podľa šéfa VÚD mali ísť cestou vyjednávania, napríklad o výške cestnej dane, ktorá je u nás oproti okolitým štátom vyššia, a spotrebnej dane z pohonných hmôt. Mohli by sa tak dosiahnuť väčšie zľavy pre domácich dopravcov aj pre ekologické vozidlá. „Tu je priestor aj pre stavovské organizácie, kde by mali hľadať kompromisy pri rokovaniach so štátom,“ odporúča Palčák. Ostatné je podľa neho len politika. Odborník na dopravu pripomenul, že štát vlani splatil mýtny systém ako investíciu a od tohto roku už v systéme ostane viac financií, čo by sa malo prejaviť aj na kvalite cestnej siete. 
 

 

Mýto iba na diaľniciach je hlúposť

Požiadavky, aby sa mýto platilo iba na diaľniciach, ktorých základná sieť ešte nie je dobudovaná, považuje Palčák za hlúposť. „To už by sme to mýto mohli zrušiť úplne. Celá nákladná doprava by sa nám presunula na cesty nižšej triedy, čiže by sme dosiahli úplný opak, čo chceme,“ upozornil Palčák s tým, že mýto je ekonomický nástroj, ktorý reguluje cestnú nákladnú dopravu. V spojitosti s možným štrajkom, ktorým pre dopady zmien v mýte hrozí časť autodopravcov (Únia autodopravcov Slovenska), riaditeľ VÚD uviedol, že niektoré argumenty a požiadavky nemajú odborný základ, ale skôr politický. 
 
V SR je v súčasnosti spoplatnených mýtom spolu 3 280 kilometrov, čo je podľa Palčáka okolo 18 % z celej cestnej siete. Mýto sa platí na 420 kilometroch diaľnic, 238 kilometroch rýchlostných komunikácií a 2 622 kilometroch ciest I. triedy. Súčasťou uvedeného spoplatnenia je aj 980 kilometrov ciest v intravilánoch obcí a miest, ale od 15. marca bude na nich nulová sadzba, s výnimkou vyše dvadsaťkilometrového diaľničného obchvatu Bratislavy. „Sadzby mýta pre jednotlivé kategórie vozidiel máme porovnateľné s ostatnými krajinami,“ tvrdí Palčák. 
 
V Maďarsku a Českej republike je mýtom spoplatnených po 13 % ich cestnej siete. V Česku plánujú zaviesť mýto aj na cestách I. triedy, pričom kraje žiadajú, aby sa mýto platilo aj na cestách II. a III. triedy. „V Maďarsku zaviedli mýto nedávno, majú spoplatnených 5 152 kilometrov ciest na úrovni našej I. triedy. Niektoré intravilány majú spoplatnené, ale väčšina je nespoplatnená,“ priblížil Palčák. Aj tam by sa to však onedlho malo zmeniť.
 

Odporúčané ebooky

K téme

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Dane

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

09mar8:30Komplexný kurz: Logistika8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Clo

09mar8:30Logistika nákupu a riadenie zásob8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Clo

09mar8:30Logistika nákupu a riadenie zásob8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Clo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X