Bývalá agentka FBI predstavila 8 spôsobov, ako odhaliť klamára
LaRae Quy pôsobila 23 rokov ako agentka FBI. V súčasnosti učí a odovdzáva nadobudnuté poznatky ostatným ľuďom po celom svete. Vedomosti získané v rámci tejto vzrušujúcej profesie však nie sú využiteľné len pri vyšetrovaní trestných činov, ale poslúžia ako skvelý podklad aj pre kohokoľvek iného vrátane podnikateľov.
Quy má za sebou množstvo špeciálnych cvičení v čítaní iných jednotlivcov a odhaľovaní skrytých právd, ktoré môžu pomôcť napríklad náborovým pracovníkom pri prijímaní potenciálnych uchádzačov, ale aj podnikateľom pri rôznych obchodných rokovaniach. V nasledujúcich riadkoch nájdete jej odporúčania.
- Vybudujte si vzťah
Prax ukazuje, že „dobrý policajt“ väčšinou dosiahne lepšie výsledky v porovnaní s jeho „zlým kolegom“. Skúste zapojiť človeka, s ktorým jednáte, do empatickej konverzácie a on sa vám viac otvorí, ako keď keď ste len chladní a strohí.
- Prekvapte
Klamár sa bude snažiť predpovedať vaše otázky, takže jeho odpovede môžu znieť veľmi inštinktívne a prirodzene. Mnohí ľudia si odpovede na ne dokonca vopred nacvičia. Spýtajte sa ich preto niečo, čo by skutočne nemohli očakávať.
- Počúvajte viac, ako rozprávajte
Klamári majú tendenciu hovoriť viac, ako úprimní ľudia. Cieľom tejto ich stratégie je znieť čo presvedčivejšie a získať si tým potrebnú pozornosť. Zvyknú pritom používať komplexnejšie vety, aby v nich zamaskovali pravdu. Ľudia v strese tiež rozprávajú hlasnejšie a rýchlejšie. Trhliny v hlase zase môžu naznačovať, že niečo nie je celkom v súlade s kostolným poriadkom. Opakované odkašliavanie a čistenie hlasu tiež symbolizuje napätie. Ak sa objavia tieto znaky u človeka, s ktorým komunikujete, neznamená to hneď, že vám musí klamať. Je však dobré zbystriť pozornosť.
- Dávajte pozor na to, ako hovoria „nie“
„Nie“ je kľúčovým slovom, pomocou ktorého dokážete pozorovať, či sa vám niekto snaží klamať. Osoba, ktorá by mohla vykazovať známky klamára, môže robiť nasledovné:
- povie „nie“ a odvráti zrak iným smerom,
- povie „nie“ a zavrie oči,
- povie „nie“ po určitom zaváhaní,
- povie „nieeeeeee“ s odstupom času,
- povie „nie“ spevavým spôsobom.
- Sledujte zmeny v správaní
Aj drobná zmena v správaní človeka môže signalizovať klamstvo. Buďte preto opatrní, ak u človeka, s ktorým komunikujete, zbadáte nasledovné prejavy správania:
- odhalí chybu v pamäti v kľúčovom čase (aj napriek výbornej pozornosti v predchádzajúcej konverzácii),
- odpovedá na otázky príliš stručne a odmieta pritom poskytnúť podrobnosti,
- začne rozprávať príliš formálne (to je znak toho, že začína byť v strese),
- používa príliš veľa superlatív a prehnaných odpovedí (všetko je úžasné, perfektné a podobne).
- Spýtajte sa spätne na vyrozprávaný príbeh
Úprimní ľudia zvyknú pridávať detaily a pamätajú si viac faktov aj pri opätovnom opise skôr vyrozprávaného príbehu. Na druhej strane, klamári sa väčšinou naučia svoj príbeh naspamäť a potom opakujú opäť len to isté.
- Pozor na príliš veľa komplimentov
Ak sa niekto snaží urobiť dojem s príliš veľkým množstvom komplimentov, určite treba minimálne zbystriť pozornosť. Súhlas so všetkými vašimi názormi, neustály prejav ocenenia a smiech na každom vašom vtipe, reflektuje nedostatok autenticity a úprimnosti u osoby, s ktorou sa rozprávate.
- Spýtajte sa doplňujúce otázky
Nikto z nás nechce, aby mu niekto klamal. Je preto dôležité pamätať si, že odpovede na niektoré otázky môžu ľudí zaskočiť. Dobrým príkladom je pracovný pohovor, kedy sa uchádzači snažia skryť niektoré detaily toho, prečo odišli z predchádzajúceho zamestnania. Ak je však tento človek dostatočne kvalifikovaný, má dobrú povahu a hodí sa na otvorenú pracovnú pozíciu aj do radov vašej spoločnosti, položte mu ešte ďalšie doplňujúce otázky. Tieto vám môžu pomôcť s vyjasnením celej situácie a presvedčiť vás, že je to človek na správnom mieste, alebo klamár, s ktorým nechcete mať nič dočinenia.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.