Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Záručný list nie je maličkosť! Kedy ho poskytnúť a v akej forme?

Closeup of male hand pointing where to sign a contract
Thinkstock
7. apríla 2017 Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

Na záruku má nárok každý zákazník a záručný list vystavený k tovaru, musí mať aj náležitú formu. Nie vždy je jeho vydávanie povinné, no často chráni ako zákazníka, tak aj kupujúceho.

V článku vám vysvetlíme, aké náležitosti a obsah by mal záručný list obnášať. Povieme si aj to, čo všetko môže tvoriť doklad o kúpe.

 
Odporúčame ebook:

Zákonná povinnosť predávajúceho

Je úplne jedno, či máte internetový, alebo kamenný obchod, zákonné pravidlá ohľadne záruky, záručného listu aj pozáručného servisu platia rovnako.

Bližšie sa na povinnosti pozrieme v tejto časti:

Záručný list má svoje jasné pravidlá, ktoré treba pri predaji dodržať. Povinnosti viažuce sa k záruke na Slovensku ustanovuje Občiansky zákonník v paragrafe  620.

Štandardná záručná doba je 24 mesiacov. Výnimku tvoria veci použité, tu sa kupujúci s predávajúcim môžu zákazníci dohodnúť aj na kratšej lehote záruky, no nikdy nie menšej ako 12 mesiacov.

Práve všetky dohody, pravidlá a dodatky by mali byť uvedené v záručnom liste, ktorý v našom právnom systéme nie je povinné vystavovať, iba ak o to požiada sám kupujúci.

Vtedy vzniká povinnosť poskytnúť záruku písomnou formou, teda vydať záručný list. Ak to však tovar umožňuje, postačí namiesto záručného listu vydať doklad o kúpe.

Doklad o kúpe nemusí byť bloček

Doklad z registračnej pokladne je len jedna z foriem dokladu o kúpe.

Aké ďalšie formy môžete použiť? Čo všetko musí obsahovať? Objasníme si v časti pre členov klubu:

Pre potreby záruky je možné použiť akýkoľvek doklad, ktorý má právne náležitosti dokladu o predaji. Musí obsahovať obchodné meno a sídlo predávajúceho, adresu, dátum predaja, názov a množstvo tovaru aj cenu.

Takýmto dokladom môže byť napríklad aj príjmový pokladničný doklad, faktúra, či dodací list. To sa uplatňuje najmä pri e-shopoch a úlohou takéhoto dokladu o kúpe je, aby si zákazník na základe neho mohol uplatniť svoje právo na reklamáciu.

Špecifické podmienky

Záručný list je dobré vydať v prípadoch, kedy sa k tovaru vzťahujú zvláštne záručné ustanovenia a chránia ako kupujúceho, tak aj predávajúceho.

Je vhodný aj vtedy, ak je záruka obmedzená. To znamená, že sa napríklad nevzťahuje na poškodenia, alebo stav nefunkčnosti spôsobený nesprávnym používaním, či ošetrovaním a podobne.

Takisto, ak sa na tovare vyskytujú veci, ktoré nemožno reklamovať, ako napríklad špecifické vyhotovenie výrobkov pri ručnej práci a podobne.

Povinnosť záručného listu

Kedy vzniká povinnosť vydať záručný list? Prečítajte si tu:

Povinnosť vydať záručný list aj bez vyzvania vzniká v momente, ak ste nielen predávajúci, ale veci  sú  zhotovené na zákazku.

Sú zároveň určené na dlhodobé používanie a sám zákon pri nich stanovuje dlhšiu, ako 24 mesačnú záručnú lehotu.

Tu je nutné vydať záručný list s presne stanoveným dátumom záručnej lehoty. Napríklad pri zhotovení stavby je záruka trojročná.

Predĺžená záruka

Predlžená záruka, či už v rámci dokúpenia záruky, alebo jej predĺženia z akéhokoľvek dôvodu, napríklad na tri, alebo päť rokov sa uvedie práve v záručnom liste.

Záručný list je aj priestor, kde sa uvedú všetky špecifické podmienky na uplatnenie predĺženej záruky a tak isto pravidlá, kedy je možné a kedy nie je možné záruku uplatniť, prípadne na ktoré časti výrobku. Takýto list potom bude slúžiť ako mustra pri plnení záväzkov.

Delegovanie zodpovednosti

Práva zo zodpovednosti za chyby sa uplatňujú vždy u predávajúceho. Ak je to inak, je potrebné vystaviť záručný list s týmto usmernením a zodpovednosť presmerovať na niekoho iného.

Čo to v praxi znamená? Dozviete sa tu:

Ak teda je za riešenie reklamácií delegované na iný subjekt, bude potrebné záručný list vystaviť. Bude súžiť aj ako doklad, ktorý umožňuje uplatnenie reklamácie u tretej osoby.

Občiansky zákonník priamo píše, že ak je v záručnom liste uvedený iný podnikateľ určený na opravu, ktorý je v mieste predávajúceho alebo v mieste pre kupujúceho bližšom, uplatní kupujúci právo na opravu u podnikateľa určeného na vykonanie záručnej opravy.

Podnikateľ určený na opravu je povinný opravu vykonať v lehote dohodnutej pri predaji veci medzi predávajúcim a kupujúcim.

V dobrom záručnom liste by nemalo chýbať:

Náležitosti záručného listu si priblížime tu:

obchodné meno, názov spoločnosti a identifikačné údaje

sídlo a miesto podnikania, DIČ? IČO IČ DPH

obsah záruky, jej rozsah, tak isto aj podmienky a špecifiká záruky

konkrétna dĺžka záručnej doby

údaje potrebné pre uplatnenie záruky

servisné strediská

dátum predaja a dátum odkedy a dokedy zákazníkovi plynie záruka

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

Podnikám ako dôchodcaPodnikám ako remeselníkPodnikám ako študentPodnikám ako umelecPodnikám ako zdravotne postihnutýPodnikám na materskejPodnikám popri práciPrémiový obsahreklamáciazáručný list

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Zmluvy

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X