- Podnikam.sk
- Články
- Ekonomika
- Trendy a inovácie
- Elektronické schránky budú pre firmy povinné až od budúceho roka
Elektronické schránky budú pre firmy povinné až od budúceho roka
Do termínu automatickej aktivácie elektronických schránok si môžu podnikatelia schránky aktivovať dobrovoľne.
Elektronické schránky sú ekvivalentom k listinným dokumentom
Aj keď mali mať právnické osoby automaticky aktivované elektronické schránky na komunikáciu s verejnou správou od začiatku augusta tohto roka, tento termín sa zrejme posunie až do budúceho roku. Ako totiž vyplýva z informácií, ktoré pre portál Podnikam.sk poskytol Ústredný portál verejnej správy, v súčasnosti sa pripravuje novela zákona o e-Governmente, ktorá termín 1. august 2015 pre automatické aktivovanie schránok právnickým osobám predlžuje o jeden rok.
Právnické osoby si môžu schránky zriadiť zatiaľ dobrovoľne
„Do termínu povinnej aktivácie je aktivácia schránky na doručovanie dobrovoľná. U fyzickej osoby – podnikateľa je aktivácia elektronickej schránky vždy dobrovoľná,“ upozorňuje prevádzkovateľ portálu Slovensko.sk Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby.
Príslušnú novelu zákona o e-Governmente schválila vláda koncom mája a čoskoro by sa ňou mal zaoberať aj parlament. Zmena v prechodných ustanoveniach novely bola podľa ministerstva financií vykonaná najmä z dôvodu snahy získavať konsolidované údaje o majiteľoch schránok z registra právnických osôb. Jeho spustenie sa totiž očakáva začiatkom roku 2016.
„Keďže údaje o majiteľoch schránok sú nevyhnutné na účely riadenia prístupových práv, je vhodné počkať s povinnou aktiváciou do doby, kedy tieto údaje budú dostupné v jednom bode, pri súčasnom zachovaní možnosti dobrovoľnej aktivácie,“ spresňuje ministerstvo financií pre Podnikam.sk.
Ekvivalent k listinným dokumentom
Elektronickú schránku môžu občania a podnikatelia využívať na prijímanie elektronických dokumentov a elektronických podaní. Elektronická komunikácia pritom nahrádza klasický spôsob komunikácie a je ekvivalentná k podaniam a doručovaniu dokumentov v listinnej forme. Prostredníctvom schránky je možné odosielať a prijímať správy, prijímať notifikácie o odoslaní a doručení a zisťovať stav odoslaných podaní.
Občanom SR je elektronická schránka zriadená automaticky po dovŕšení 18. roku života. Elektronické schránky fyzických osôb – podnikateľov a právnických osôb boli zriadené ku koncu januára 2014. Pred samotným využívaním schránok si ich musia občania a podnikatelia aktivovať.
Na využívanie elektronickej schránky je potrebné vlastniť občiansky preukaz s elektronickým čipom (tzv. eID kartu), ktorý musí mať aktivovanú online eID funkciu, to znamená, že ku karte musí byť definovaný bezpečnostný osobný kód – BOK kód. Ďalej je podľa portálu Slovensko.sk nevyhnutné vlastniť čítačku kariet, mať inštalovaný príslušný softvér – eID klient a ovládače k čítačke kariet.
Zvýšenie kapacity schránky bude za poplatok
Základná úložná kapacita elektronickej schránky je 1 GB. Kapacitu je pritom možné navýšiť, avšak tento krok je spojený s poplatkom. Konkrétne sú stanovené tri možnosti zvýšenia.
Podľa vyhlášky Úradu vlády SR sa za zvýšenie kapacity schránky o 1 GB uhrádza 10 eur vrátane DPH, za zvýšenie o 10 GB 100 eur vrátane DPH a za zvýšenie kapacity o 100 GB je poplatok stanovený vo výške 1 000 eur vrátane DPH.
Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby pripomína, že pri priemernej veľkosti dokumentu 25 kB sa do elektronickej schránky s úložnou kapacitou 1 GB zmestí 40 000 takýchto dokumentov.
„Samozrejme, dokumenty a záznamy uložené v elektronickej schránke si môže užívateľ priebežne ukladať na svoje lokálne úložisko, (počítač) alebo využiť možnosť ich uloženia prostredníctvom Modulu dlhodobého ukladania,“ dopĺňa agentúra pre Podnikam.sk.
Schránok je už zriadených takmer 5,5 milióna
Ku koncu mája tohto roka bolo zriadených celkovo viac ako 5,45 milióna elektronických schránok. Schránky sú pritom zriaďované priebežne pre rôzne typy subjektov, ako sú fyzické osoby, právnické osoby a orgány verejnej moci.
Zdroj: Slovensko.sk (stav k 31. 5. 2015)
Elektronické schránky sú súčasťou projektu Elektronické služby spoločných modulov ÚPVS a prístupových komponentov I. a II. Celková výška nenávratného finančného príspevku v týchto projektoch dosahuje takmer 48 mil. eur. Projekt je spolufinancovaný z prostriedkov Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
Rezort vnútra sprístupnil desiatky elektronických služieb
Možnosti elektronických schránok je už možné využívať napríklad v oblasti dopravy a evidencie vozidiel. Ministerstvo vnútra SR totiž od začiatku apríla tohto roka sprístupnilo 40 konkrétnych služieb. Tie umožňujú požiadať napríklad o výmenu tabuľky s evidenčným číslom vozidla v prípade straty či odcudzenia.
eBooky:
- Ako zlikvidovať s.r.o. svojpomocne
- Ako založiť živnosť. Praktické rady ako to zvládnuť sám
- Zamestnávanie na dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru
Za poplatok môže záujemca požiadať o výmenu tabuliek buď s klasickým náhodne prideleným evidenčným číslom, ale aj voliteľným číslom podľa osobných preferencií, pričom v ponuke sú aj tabuľky z materiálu vyžarujúce svetlo.
„K dispozícii sú aj elektronické žiadosti o obnovenie osvedčenia vozidla po strate či odcudzení, nahlásenie straty alebo odcudzenia či nahlásenie nálezu osvedčenia,“ dopĺňa pre Podnikam.sk tlačový odbor Ministerstva vnútra SR.
Užívatelia elektronických služieb môžu taktiež získať podrobný prehľad o povinnom zmluvnom poistení, o technických či emisných kontrolách, o štruktúre všetkých vlastníkov vozidla či o technických údajoch vozidla. „Ak ste držiteľom elektronického občianskeho preukazu so zaručeným elektronickým podpisom, môžete požiadať o vygenerovanie právne záväzných dokumentov,“ dodáva rezort vnútra.
Ďalšie možnosti ponúkajú elektronické služby Národnej evidencie vozidiel. Záujemca si podľa ministerstva vnútra môže napríklad dohodnúť termín na dopravnom inšpektoráte, elektronicky vykonať zmenu v evidencii či požiadať o zapísanie alebo zrušenie elektronického splnomocnenia k evidenčným úkonom s vozidlom.
Viac o službách z oblasti dopravy a evidencie vozidiel je možné nájsť na portáli e-služieb Ministerstva vnútra SR a tiež na Ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk.
Po absolvovaní Obchodnej akadémie vo Svidníku pokračoval v štúdiu na Národohospodárskej fakulte Ekonomickej univerzity v Bratislave. V roku 2007, ešte popri štúdiu, začal pracovať ako redaktor pre ekonomickú redakciu agentúry SITA. Venoval sa hlavne makroekonomike, financiám a investovaniu. Ekonomickému svetu ostal verný a po niekoľkých rokoch v agentúre prešiel na pozíciu editora a neskôr šéfeditora.